به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.
از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
رسول خدا (ص) در روایتی میفرمایند: هر کس سوره مزمل را قرائت نماید اجری همانند کسی که در راه خداوند بندگانی را به تعداد جنیان و شیاطین آزاد کند اعطا میشود؛ و سختی دنیا و اخرت از او برداشته میشود و هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد رسول خدا را در خواب خواهد دید؛ و میتواند آنچه دلش میخواهد از ایشان درخواست نماید.
۱) آشتی میان زن و شوهر
اگر این سوره را در میان زن و شوهر ناسازگاری سه بار به شربت بخواند و به آن دو بیاشامند دوستدار یکدیگر و مهربان شوند.
۲) پیدا شدن گمشده
هر کس چیزی را گم کرده باشد ۱۰ روز هر روز ۱ بار سوره مزمل را بخواند به یاری خداوند پیدا شود.
۳) برای فرزند دار شدن
اگر کسی را فرزندی نباشد زن و شوهر هر دو روزه بگیرند و وقت افطار غسل کنند و ۱ بار سوره مبارکه مزمل را برآب بخوانند و از آن آب بخورند، فرزند حاصل میشود.
۴) ادای قرض
هر کس قرض دار باشد بعد از نماز در خواندن این سوره مداومت نماید قرض او ادا میشود.
بیشتر بخوانید
۵) وسعت رزق و روزی
اگر کسی تنگ روزی باشد سوره مزمل را هر روز تا ۴۰ روز، روزی ۱ بار بخواند روزیش زیاد شود.
۶) باطل کردن سحر
اگر کسی را سحر کرده باشند روز یکشنبه این سوره را بنویسد و بشویند و کسی که سحر شده از آن آب بیاشاند سحر او باطل میشود.
۷) درمان درد
سوره مزمل را بر بادام تلخ بخوانند و بر کسی که درد اندام دارد بمالند بیمار صحت مییابد.
فایل صوتی تلاوت سوره مزمل با صدای ابوبکر شاطری
«مزمل» به معنای پیچیدن جامه و پارچه به دور خویشتن است. بعضی مراد از آن را جامه نبوّت دانسته و بعضی گفته اند:مراد آن است که رسالت با گوشه گیری و عزلت و انزوا سازگار نیست. بعضی گفته اند:مراد آن است که رسالت با استراحت سازگار نیست و باید قیام کنی.
به گفته مرحوم طیّب در تفسیر اطیب البیان، مراد از «قول ثقیل» اعلام خلافت و امامت حضرت علی (ع) است که بر آن حضرت سخت بود و مراد از آن قرآن نیست، زیرا میفرماید:قرآن بخوان تا در آینده قول ثقیل را دریافت کنی. پس قرآن قبل از قول ثقیل بوده است.
امام رضا (ع) در تفسیر آیه «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که آن حضرت فرمودند:تا آنجا که خشوع و صفای دل دارید، قرآن بخوانید. گرچه تلاوت قرآن، از تکالیف واجب نیست، امّا مورد سفارش بسیار است، تا آنجا که در یک آیه، دوبار فرمان آمده و مورد تاکید قرار گرفته است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:بهترین شما کسی است که کلامش نیکو باشد، گرسنگان را سیر کند و به هنگامی که مردم در خوابند، نماز شب بخواند. آن حضرت سه بار به علی بن ابیطالب فرمود:بر تو باد به نماز شب.همچنین در روایتی دیگر از امام صادق (ع) نقل است که ایشان می فرمایند:شرافت مؤمن به نماز شب است و در روایتی دیگر فرمود:زینت و افتخار مؤمن به خواندن نماز شب است.
۱- رهبر جامعه اسلامی باید از استراحت خود بکاهد. «یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ»
۲- شب، بهترین زمان برای عبادت است. «قُمِ اللَّیْلَ»
۳- نماز شب مورد تأکید الهی واقع شده است. «قُمِ اللَّیْلَ»
۴-برای آن که عبادت با نشاط همراه باشد، باید بخشی از شب را استراحت کرد.
«نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً أَوْ زِدْ عَلَیْهِ»
۵- خواندن نماز و قرائت قرآن در شب بهترین وسیله برای ایجاد آمادگی روحی و کسب انرژی است. «قُمِ اللَّیْلَ إِلاّ قَلِیلاً ... وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً»
۶- تلاوت قرآن آدابی دارد و ترتیل، اولین ادب آن است. «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً»
۷- در عبادت، عنصر زمان مؤثر است. «ناشِئَهَ اللَّیْلِ»
۸- بعضی از فیوضات و برکات، از شب نشأت و ریشه میگیرد. «ناشِئَهَ اللَّیْلِ»
۹- عبادت شبانه تأثیر ماندگارتری در روح دارد. «أَشَدُّ وَطْئاً»
۱۰-نمازشب، عامل ثبات قدم و تقویت عقیده مؤمن میشود. «أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلاً»
۱۱- حتّی پیامبر، به یاد خدا و نیایش با او محتاج است. «اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ»
۱۲- یاد خدا، بریدن از دیگران و توکّل بر خدا، زمینه صبر در برابر ناملایمات است. «وَ اذْکُرِ ... وَ تَبَتَّلْ ... فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً وَ اصْبِرْ»
۱۳- صبر و سعه صدر، از شرائط مهم رهبری است. «وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ»
۱۴-کسی که خدا را وکیل گرفت، هرزه گویان را به خدا واگذار میکند. «فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً ... وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِیلاً وَ ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ»
۱۵- اگر خداوند به کافران خوشگذران مهلت میدهد، نشانه رضایت او نیست بلکه مهلتی است تا قیامت فرا رسد. «مَهِّلْهُمْ ... إِنَّ لَدَیْنا أَنْکالاً وَ جَحِیماً»
۱۶- تبدیل رفاه دنیا به عذابی دردناک، برای قدرتی که کوه را به شن تبدیل میکند، کاری آسان است. «أُولِی النَّعْمَهِ ... طَعاماً ذا غُصَّهٍ ... کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلاً»
۱۷- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دنیا شاهد بر اعمال است. «شاهِداً عَلَیْکُمْ» و در آخرت ادای شهادت میکند. «جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهِیداً»
۱۸- فلسفه بعثت انبیا در همه زمانها یکی است. «أَرْسَلْنا إِلَیْکُمْ ... کَما أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ»
۱۹-سرپیچی از فرمان رسول خدا، سبب گرفتاری میشود. «فَعَصی فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِیلاً»
۲۰- در قیامت، راه گریزی از دوزخ برای کفّار وجود ندارد. «فَکَیْفَ تَتَّقُونَ إِنْ کَفَرْتُمْ»
۲۱- صاحبان قدرت در دنیا، گرفتار عذاب سخت الهی شدند و نتوانستند از خود دفاع کنند، چه رسد به عذاب آخرت! «فَکَیْفَ تَتَّقُونَ»
۲۲- غم و اندوه، تلخی ها، ناکامیها و سختی ها، عامل پیری زودرس و سفیدشدن موی سر و صورت میگردد. «یَوْماً یَجْعَلُ الْوِلْدانَ شِیباً»
۲۳- خطرات قیامت هم در انسان تأثیر میگذارد: «یَجْعَلُ الْوِلْدانَ شِیباً»، هم در آسمان ها. «السَّماءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ»
۲۴- آگاهی یافتن از خطرات قیامت سبب تذکّر است. «إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَهٌ»
۲۵- ربوبیّت خداوند اقتضا میکند که راه او را انتخاب کنیم. «اتَّخَذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً»
۲۶- علم خداوند به حالات بندگان، بهترین انگیزه برای انجام کارهای نیک است. «إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ»
۲۷- خداوند در مقدار عبادت شبانه انسان را آزاد گذاشته است تا افراد بیشتری توفیق آن را بیابند و هرکس به مقدار توانایی اش از فیض آن بهرهمند شود. «ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ»
۲۸-سحرخیزی، سیره گروهی از اصحاب پیامبر بوده است. «طائِفَهٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ»
۲۹- اقامه نماز وتلاوت قرآن از بهترین آداب شب زنده داری است. «تَقُومُ فَاقْرَؤُا»
۳۰- تکالیف الهی آسان است و انسان را به مشقّت نمیاندازد. «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ»
۳۱- کسب مال حلال، فضل الهی است. «یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ»
۳۲- شیوه قرض دادن باید نیکو باشد. (با سرعت و خلوص و بی منّت پرداخت شود.) «قَرْضاً حَسَناً»
۳۳- شب زنده داری، تلاوت قرآن، اقامه نماز، پرداخت زکات و قرض دادن به دیگران نمونهای از کارهای خیر است. «ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ»
۳۴- پیش از مرگ، کارهای خیر را برای خودتان ذخیره کنید، یا به دست خود و یا از طریق وصیّت. «تُقَدِّمُوا»
۳۵- کارهای خیر ذخیره قیامت است. «وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ»
۳۶- کارهای خیر نزد خدا محفوظ است و هرگز از بین نمیرود. «تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ»
۳۷- پاداشهای خداوند از هر نظر چند برابر است. «هُوَ خَیْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً»
۳۸- هیچ کس نباید خود را از قصور و تقصیر به دور بداند، زیرا با انجام همه تکالیف، باز هم به استغفار نیاز داریم. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ»
۳۹- خداوند، آمرزش اهل استغفار را تضمین کرده است. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ ... غَفُورٌ رَحِیمٌ»
۴۰- گذشت خداوند همراه با مهربانی است. «غَفُورٌ رَحِیمٌ»
انتهای پیام/