ستاری گفت: مهاجرت دانشجویان برای کشور ضعف نیست، بلکه یک فرصت برای کشور به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب سالنامه مهاجرتی ایران در مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

در این برنامه ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که من از این طرح استقبال کردم گزارش‌های را می‌دیدم که می‌گفتند ما بیشترین آمار فرار مغز‌ها را داریم، اما بعد از تحقیقات متوجه شدیم که این گزارش‌ها صحت ندارد. ما در ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر از آنان مهاجرت کردند و ۵۶ هزار نفر آن‌ها آمریکا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده بودند.

او ادامه داد: اکنون ۴ میلیون دانشجو داریم که فقط ۱/۴ درصد از آن‌ها به دانشگاه‌های جهان مهاجرت کردند. با این کاهش آمار مهاجرت می‌گویند ما فرار مغز‌ها را داریم.


بیشتر بخوانید


ستاری گفت: مهاجرت دانشجویان برای کشور ضعف نیست؛ بلکه یک فرصت برای کشور به حساب می‌آید در صورتی که ما زمینه را برای دانشجویان مهاجرتی برای بازگشت فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: اکنون ما برای دانشجویان بازگشتی ۲ سال هزینه می‌کنیم تا در این مدت اگر می‌خواهند جذب هیئت علمی دانشگاه شوند یا استارتاپ تاسیس کنند.

ستاری اظهار کرد: در سالنامه مهاجرتی ایران آمار صحیح مهاجرت و بازگشت‌ها به صورت آنلاین رصد می‌شود.

او همچنین درباره سالنامه مهاجرتی ایران گفت: آخرین آمار و اطلاعات موجود در حوزه‌های مهاجرتی مانند جمعیت ایرانیان خارج از کشور، جابه‌جایی‌های دانشجویی و مهاجرت‌های کاری در این سالنامه جمع‌آوری شده است.

ستاری ادامه داد: همچنین آخرین وضعیت تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های کشور آمریکا به عنوان مهمترین مقصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در جهان و ایران، روند صدور انواع ویزا‌های تحصیلی همراه با تعداد و جایگاه جمعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های برتر آمریکا و جهان در مقایسه با دیگر کشور‌های دانشجوفرست به این کشور نیز در این کتاب آمده است.

در حوزه واکسن کرونا اتفاق خوبی رقم خواهد خورد

ستاری در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای شیوع کرونا در داخل دستگاه تولید ماسک نداشتیم، اما اکنون دستگاه تولید ماسک را صادر می‌کنیم و همه این‌ها نشات گرفته از یک اکوسیستم جوان و فعال است.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کرونا بود. یکی از دارو‌هایی که طی ۲ هفته گذشته در لیست دارو‌های کرونایی قرار گرفته توسط محققان کشور ساخته شده و دیگری در حال ساخت است.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزه واکسن اظهار کرد: در حوزه واکسن کرونا اتفاق خوبی به زودی رقم می‌خورد که منتظر هستم وزارت بهداشت آن را اعلام کند.

ستاری درباره همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی در حوزه واکسن کرونا بیان کرد: برای تهیه واکسن کرونا بین شرکت‌های داخلی و خارجی همکاری صورت گرفته که شرکت‌های داخلی را همان جوانانی که از خارج برگشتند مدیریت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اقا اصلا 90 درصد مهاجرت های دانشجویان به صورت بورسیه نیست که شما خبر داشته باشی
Germany
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
اخه اغای ستاری کدوم نخبه و مهندس درجه یک شرکتهای درجه یک ایالات متحده را میزاره و میاد توی ایران که اصلا هیچ نوع امنیتی نداره ؟ خودتون قضاوت کنید آیا امثالی همانند دکتر سمیعی کشور آلمان را با اون همه تکنولوژی و پیشرفت میزاره میاد ایران ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
بله قبل از انقلاب 170 هزار دانشجو در دانشگاههای خوب داشتید، امروزه 4 میلیون...آخه دانشجوی مجازی و علمی کاربردی و ... که مهاجرت نمیکنه و اگر هم بره که فرار مغز نیست دکتر جان!
آخرین اخبار