برای اولین بار در کشور؛

سفارش دام قربانی و کشتار به صورت غیر حضوری

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: امسال به منظور افزایش فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تراکم جمعیت، خرید دام زنده و کشتار و قربانی برای عید سعید قربان به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،احمد شریعتی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در نشست خبری با محوریت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در روز عید سعید قربان گفت: هر سال برای حفظ سلامت شهروندان برنامه‌هایی داریم، اما امسال به دلیل شیوع کرونا شرایط ویژه تری داریم و محور اصلی کار را بر کاهش تراکم جمعیت انسان و افزایش فاصله اجتماعی، قرار داده ایم.

او افزود: با توجه به اینکه امسال این عید سعید در اوج گرما و به طبع، افزایش فعالیت حشرات به ویژه کنه، قرار گرفته است علاوه بر خطر ابتلا به کرونا، خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو چه در مراکز عرضه دام چه محل کشتار، بسیار بالاست.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: تماس مردم با دام و لاشه می‌تواند زمینه انتقال بیماری تب کریمه کنگو را افزایش دهد.

شریعتی بیان کرد: بنابراین امسال با توجه به دستور العمل‌های بهداشتی برای اولین بار در کشور، مردم می‌توانند سفارش و کشتار دام قربانی را به صورت تلفنی و غیر حضوری و اینترنتی انجام دهند.

او تصریح کرد: فرآیند این سفارش به این صورت است که مشتری به صورت تلفنی یا اینترنتی و یا از طریق سامانه ثبت سفارش خود را انجام می‌دهد و برای هر دام علی الحساب ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان واریز می‌کنند و پس از کشتار و آلایش، گوشت قربانی خود را به شکل تکه شده و بسته بندی شده در ماشین یخچال دار درب منزل تحویل می‌گیرند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین برای اولین بار با همکاری اصناف و اتحادیه قصابان، ۵۰ مرکز صنفی معتمد به صورت پراکنده در سطح شهر انتخاب شده و از امروز بنر نصب می‌شود و مردم در روز عید قربان از این واحد‌ها با نظارت اتحادیه به صورت غیر حضوری گوسفند قربانی خریداری می‌کنند و پس از کشتار و بسته بندی در محل همان واحد صنفی تحویل گوشت قربانی خود را تحویل می‌گیرند.

شریعتی اظهار کرد: برای سهولت در این اقدام، ۶ خط تلفن و ۱۲ اپراتور آنلاین از امروز آماده ثبت سفارش مردم هستند و همه این اقدامات برای حفظ سلامت شهروندان و صرفه جویی در وقت آن‌ها و همچنین حفظ محیط زیست می‌باشد.

او افزود: برای جلوگیری از هر گونه تخلف و سواستفاده، ۴ اکیپ بازرسی از طرف اتحادیه، اکیپ‌های نظارت بر قیمت و مبارزه با گران فروشی از سوی سازمان تعزیرات، ١۵٩ اکیپ ثابت و سیار شامل ۵٧ پست ثابت و ١٠٢ گشت سیار همچنین ٧٢ دامپزشک و ١۴۴ نفر بازرس فنی و ٣٢ ناظر ذبح شرعی حفظ سلامت کشتار در روز عید سعید قربان را بر عهده دارند.

محمود قربان زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی در این نشست گفت: کرونا ماهیت ویروس‌ها را به ما نشان داد و همه اقشار جامعه میزان خطر و گستردگی فعالیت ویروس‌ها را درک کردند.

او افزود: ما در حال حاضر ٨٣٢ بیماری مشترک بین انسان و حیوان داریم که تب کریمه کنگو یکی از آنهاست.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: به دلیل تنوع و تعداد زیاد گونه‌های جانوری، کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار سخت است برای مثال، آنفولانزای خوکی حدود صد سال پیش، یک پنجم جمعیت دنیا را درگیر خود کرد.

قربان زاده بیان کرد: از مخاطراتی که ذبح دام در منزل و اطراف محل زندگی ما دارد این است که ٣١ درصد وزن هر دام ضایعات آن از قبیل خون و اندام‌های غیر قابل استفاده آن است و وجود این ضایعات در منزل باعث ازدیاد حیوانات ولگرد و موزی می‌شود.

او تصریح کرد: در شهر‌ها به هیچ وجه ذبح وام نباید در منزل یا در اطراف محل زندگی انجام شود در روستا‌ها هم توصیه ما این است که محل ذبح دام قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد مانند سطوح سیمانی یا موزائیکی، دامی که انتخاب می‌کنند سر حال باشد و در ظاهر علائم هیچ بیماری را نداشته باشد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: در روستا‌ها پس از رعایت تمامی نکات ذکر شده و ذبح دام در کمترین زمان ممکن خون جاری شده شسته شود و بعد از آن محل به خوبی با آهک ضد عفونی شود.


بیشتر بخوانید:


قربان زاده اظهار کرد: ضایعات دام هم یا با آهک فراوان در عمق ۱ و نیم متری خاک و دور از محل زندگی، دفن شود و یا به طور کامل سوزانده شود و به هیچ وجه به حیوانات خورانده نشود، چون ممکن است در صورت آلوده بودن دام به بیماری چرخه انگلی در بدن حیواناتی که ضایعات را خورده اند، تکمیل شده و به سرعت پخش شود.

او افزود: از باد کردن لاشه با دهان جدا خودداری شود. گوشت تازه را باید در یخچال در دمای بین صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد به مدت ٢۴ نگهداری شود تا با ایجاد جمود نعشی و ترشح اسید لاکتیک، تمامی آلودگی‌های گوشت از بین برود.

مردم و خیرین می‌توانند برای سفارش دام و کشتار برای عید سعید قربان با شماره‌های ٣٨٨۰١٣٩٢٠۵١ الی ٩٣ و ٣٣۵۵۴٣٣٠٠۵١ الی ٣٣ و یا به آدرس اینترنتی mashadmeat.ir مراجعه نمایند.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.