به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران او در پاسخ به سوالی درباره اینکه انفجار در کلینیک سینا اظهار کرد: دی کلینیک ها مانند کلینیک سینا مجاز به جراحی و ارائه خدمات در شب نیستند، مگر اینکه بیمار اورژانسی داشته باشند اما پذیرش بیمار در شب به طور کلی غیر مجاز است.
او ادامه داد: جامعه پزشکی مثل همیشه نشان داد که همواره در کنار طبابت، اخلاق هم مطرح است. کادر درمان نشان داد که نه فقط استاد علم، بلکه نماد اخلاق و تعهد و ایثار است. به همین علت از زمانهای بسیار دور، جامعه پزشکی مورد احترام جامعه بوده است، باید توجه داشت که هنر طبابت کاری ارجمند و حرفهای مقدس به شمار میرود و پزشکان همواره مورد احترام جامعه بودهاند.
معاون انتظامی نظام پزشکی کشور اظهار کرد: بیش از ۶ هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور تا کنون به کرونا مبتلا شده است و ۱۴۰ شهید مدافع سلامت داریم و از این میان پرستاران ۲۲ درصد، پزشکان عمومی ۲۰ درصد، گروه داخلی هشت و گروه زنان با پنج درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تا کنون تشکیل داده اند.
معاون انتظامی نظام پزشکی کشور بیان کرد: در مواقع سخت و ناگوار نیز پزشکان همواره در کنار مردم قرار دارند. ایثار جامعه پزشکی در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم بیش از چهار هزار شهید از کادر درمان نمودی از این حضور همیشگی جامعه پزشکی در شرایط سخت است. کادر درمان در حال حاضر نیز همان نقش را در درمان بیماران کووید ۱۹ بر عهده دارد که بارها مورد تشکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. کادر درمان نشان داده که بدون توجه به کمبودها و مشکلات، با تلاش شبانه روزی در خدمت مردم است.
او ادامه داد: همانطور که در زمان جنگ تحمیلی ممکن بود دغدغه هایی از لحاظ امکانات لجستیک داشته باشیم اما دغدغه تامین نیروی انسانی درمانی را نداشتیم و بعضا تعداد داوطلبان ما بیش از تعداد مورد نیاز بود. اکنون هم تا الان به همین گونه بوده است و مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستان ها و آی سی یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.
فتاحی گفت: توصیه ام به مردم آن است که تنها راه مقابله با این ویروس به دست توانای خود مردم است؛ نه تسلیم ویروس شویم و نه از آن بترسیم. باور کنیم که بیش از ۹۵ درصد مبتلایان بهبود می یابند حتی از موارد پنج درصد بستری هم بالای ۹۰ درصد بهبود می یابند.
او تاکید کرد: از طرفی هم بیخیالی در برابر این ویروس فاجعه دیگری برای ما رقم خواهد زد. تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و سپردن سلامتی خود به دست افرادی که اهل فن هستند. به پزشکان عزیزمان هم توصیه دارم که مانند گذشته جهادگونه در خدمت مردم باشند، به مراقبت از بیماران بپردازند و از خود و کادر درمان نیز مراقبت به عمل آورند. پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها را رعایت کنند و انتظار بیماران را جامه عمل بپوشانند.
فتاحی گفت: اولین چیزی که بیمار از ما انتظار دارد، احترام و تکریم است. طبیعی است که در مقابل اقدامات درمانی و ساده ترین اقدامات درمانی عوارض غیر قابل پیش بینی و غیرقابل پیشگیری هم وجود دارد و هیچ طبیبی نمی تواند ادعا کند کار درمانی بدون عارضه انجام دهد. اگر کسی این ادعا را دارد اولین تخلف انتظامی را انجام داده است.
او ادامه داد: بر همین اساس سه درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت از کادر درمان می شود که این رقم در کشور ما حدود یک دهم درصد است. وقتی بیماری درمانگر خود را انتخاب می کند قطعا یک سری توقعاتی در او ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: مسئولیت پزشکی بر سه نوع کیفری، مدنی و انتظامی است. مسئولیت مدنی شامل جبران خسارات مادی و معنوی و جسمی است که بر بیمار ایجاد میشود که بر عهده دادگاههاست. مسئولیت کیفری، انجام یا عدم انجام کاری است که قانون وظیفه میداند. مسئولیت انتظامی نیز رعایت یک سری دستورالعملهایی است که از طرف قانون گذار یا صنف صادر میشود.
فتاحی افزود: رعایت مسئولیت اخلاقی نیز وجود دارد که بر اساس آن باید صبر، حسن خلق، امانت داری و رازداری انجام شود. رسیدگی به مسئولیت انتظامی پزشکان بر عهده حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی در کل کشور است. با توجه به ماده دو قانون، حفظ و حقوق بیماران، بر اساس ماده سه قانون، رسیدگی به تخلفات صنفی جامعه پزشکی بر عهده حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره کاسبیها هنگام شیوع ویروس کرونا و مدعیان طب سنتی گفت: یکی از وظایف ما در حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی، رسیدگی عالمانه به پروندهها و ایجاد محیط امن برای بیمار و کادر درمانی است. یکی از نکات مورد توجه این است که بیمار نباید دغدغه انتخاب شیوههای درمانی را داشته باشد. وقتی ابزاری برای بیمار در نظر گرفته میشود، بیمار نباید دغدغهای درباره ابزار داشته باشد.
فتاحی اظهار کرد: حرفه طبابت به دلیل جایگاه اجتماعی که از گذشته داشته است همواره مورد سوء استفاده قرار گرفته است و در گذشته برای اطبا شهادت نامه می دانند، ما سوگندنامه هایی چون بقراط در سال ها پیش داشتیم و همه اینها عظمت طبابت را می رساند و باید توجه داشت که ما همیشه پزشک نما داشته ایم.
او ادامه داد: ما وقتی با بیماری ناشناخته ای مواجه می شویم بیمار به هر کسی پناه می برد و سوء استفاده ها بیشتر می شود و کسانی که از مسری بودن ویروس خبر ندارند و سرایت بیماری را به سخره می گیرند و حتی حاضر به ماسک زدن نیستند و درمانگاه طب اسلامی راه اندازی کرده اند، هزاران مطلب نادرست به خورد مردم می دهند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: از نگاه ما هر پروتکلی خارج از پروتکلهای مصوب وزارت بهداشت اگر تجویز شود، جرم محسوب میشود. یکی از وظیفههای ما در این ایام در مورد غیرپزشکان بود. اگر شخص پزشک باشد، خودمان برخورد میکنیم. یکی از این افراد محرومیت دائم از نظام پزشکی داشته و باز پروندههای جدیدی درباره درمان بیماری کووید ۱۹ دارد. اگر اشخاص پزشک هم نباشند به دادگاه خاص خودشان ارجاع میشوند. در این زمینه دادسرای عمومی انقلاب و دادگاه ویژه روحانیت نیز همکاری مناسبی با ما داشتهاند.
فتاحی گفت: فردی در رسانه ها نوشیدنی را برای بهبود بیماران کرونایی تجویز می کند این در حالی است که تجویز خارج از پروتکل درمانی وزارت بهداشت جرم بوده و یکی از چالش های ما پس از شیوع کرونا همین موضوع است و دادسرای عموم انقلاب و دادگاه روحانیت همکاری خوبی در مقابله با پزشک نماها با ما هستند.
فتاحی بیان کرد: ما عدالت در توزیع نیروی انسانی پزشکی نداریم و بیشترین پزشک را در تهران و کمترین را در سیستان و بلوچستان داریم.
وی ادامه داد: طی جلسه ای که دو هفته قبل با وزارت بهداشت داشتیم اعلام کردیم که در شرایط فعلی باید به شکل اوژانسی حتی به تربیت بهیار و کمک بهیار بپردازیم و تنها به رده های تخصصی بسنده نکنیم. مگر در بیمارستان ها چند متخصص عفونی و اطفال داریم؟ حتی پزشکان عمومی نیز باید دوره های کوتاهی را ببینند که بتوانند در بخش های ویژه فعالیت کنند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار قصور پزشکی ثبت شده در سال ۹۸ اظهار کرد: بیمار اختیار دارد که وقتی دچار مشکل میشود به دادسرای عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و دادسرای نظام پزشکی مراجعه و شکایت کند. در سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار شکایت درمانی ثبت شده است که حدود ۳۰ درصد شکایتها همپوشانی دارد، یعنی برخی به هر سه قسمت مرجع قانونی برای شکایت مراجعه کردهاند.
او ادامه داد: هر ایرانی به طور متوسط در سال ۱۰.۵ بار مراجعه به مراکز درمانی مانند مطب پزشکان، کلینیکها یا آزمایشگاهها دارد، ایرانیها نزدیک به ۹۰۰ میلیون بار مراجعه درمانی در سال گذشته داشتهاند، حدود ۱۰ میلیون بستری در کل کشور و ۸۹۰ میلیون بار مراجعه به مراکز سرپایی داشتیم، از این ۹۰۰ میلیون بار مراجعه در کل کشور، ۲۰ هزار پرونده شکایت درمانی داشتیم. یک عارضه یا مشکل میتواند منجر به عوارض غیرقابل جبرانی شود و هیچ چیز نزد انسان بالاتر از نعمت سلامتی نیست.
فتاحی بیان کرد:در مقایسه با سایر کشورها، میزان شکایتهای درمانی در ایران بالا نیست، از این ۲۰ هزار شکایت، حدود ۶ هزار شکایت در دادسراهای انتظامی کل کشور ثبت شده و روند رسیدگی به شکایات درمانی به این صورت است که پس از تشکیل پرونده معاینه بیمار و کارشناسی صورت می گیرد و نظر کارشناسی ثبت می شود و دادستان نظام پزشکی قرار صادر میکند. ۶۰ درصد قرارها در سال گذشته منجر به برائت و ۴۰ درصد منجر به کیفرخواست شده است. آمار محکومیتها در سازمان تعزیزات استان تهران حدود ۳۵ درصد و در دادسرای نظام پزشکی حدود ۳۹ درصد بود. در نتیجه نگاه صنفی وجود ندارد.
معاون سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه بیشترین شکایات پزشکی در کدام تخصصهلا و حوزه هاست، گفت: بیشترین شکایتها مربوط به نارضایتی از درمان است. ۲۰ درصد شکایتها مربوط به تعرفه و هزینه ایجاد شده، ۵ درصد عوامل رفتاری کادر درمان و ۵ درصد هم تبلیغات غیرمجاز است. افزون بر فاکتورهای درمانی، هزینهای و رفتاری، فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم در ثبت شکایت تاثیر دارد.
او افزود: به طور متوسط در کل کشور به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت، ۷ دهم بار شکایت از کادر درمان انجام شده است. در استانهای کم برخوردارتر و محروم که نیروی انسانی کمتر و تجهیزات کمتری داریم، شکایتها بیشتر است. یعنی وقتی نیروی انسانی ۳۰ روز به کار گرفته میشوند، شکایتها بیشتر میشود اما در استانهایی که از هر لحاظ مشابه هم هستند، گاهی در یک استان شکایتهای درمانی ۵۰ برابر افزایش پیدا میکند یعنی فقط درمان و عارضه منجر به شکایت نمیشود و فاکتورهای دیگر هم موثر هستند .
فتاحی اظهار کرد: بیشترین شکایت مربوط به دندان پزشکان، پزشکان عمومی و در بستری نیز متخصصان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی است. ۱۳ درصد شکایات از متخصصان زنان، ۱۳ درصد شکایات از دندان پزشکان، ۱۰ درصد شکایات از پزشکان عمومی هستند و ارتوپدی و جراحی هفت درصد شکایتها را شامل میشوند.
فتاحی درباره نظارت بر وضعیت مطب ها از نظر رعایت نکات بهداشتی گفت: این نظارت در حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی نیست ما زمانی به موضوع ورود می کنیم که یک شخص حقیقی یا حقوقی مطلبی را منعکس کند.
فتاحی در پاسخ به این سوال که آیا میزان جرم با تخلف صورت گرفته از سوی پزشک برابر است، گفت: اول باید اثبات شود که مشکل رخ داده عارضه بوده و یا تقصیر پزشک است و همچنین آیا اقدامی که پزشک انجام داده ارتباط سببی با موضوع دارد یا خیر؟ اما گاهی اوقات سخت است که بیمار بپذیرد که دارو برای او عوارض داده است. در شرایطی که دارو و تجویز مشکلی نداشته اما عارضه ای غیر قابل پیشگیری و غیر قابل پیش بینی در بیمار رخ داده است. درباره هر عارضه ای که به حوزه های انتظامی سازمان برسد بر اساس موارد مثبت در آیین نامه مجازات ها نیز مشخص است. این مجازات ها از تذکر شفاهی تا محرومیت دائم برای پزشک وجود دارند. تنها در سال گذشته حدود ۳۰۰ نفر از طبابت محروم شدند.
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح شکایت از کلینیک سینا تصریح کرد: در این باره شکایتی به ما نرسیده و ما پرونده ای در نظام پزشکی در این خصوص نداریم.
فتاحی در ادامه صحبت هایش با اشاره به این که انجام تست کرونا چه در منزل و چه در بیمارستان نیازمند مجوز وزارت بهداشت است، اظهار کرد: البته تا آنجایی که بنده اطلاع دارم انجام تست کرونا در منزل ممنوع نیست چون ممکن است فردی نتواند از خانه خارج شود اما تبلیغ این کار ممنوع است. به طور کلی عدم رعایت دستورات وزارت بهداشت، تخلف است. تاکنون در خصوص بیماری کرونا پرونده ای با شاکی خصوصی نداشته ایم البته شکایت هایی از سوی مدعی العموم در خصوص مباحث مطرح شده درباره ادعاهای درمانی برای کرونا وجود داشته است .
معاون سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره تبدیل منازل مسکونی به مطب ها گفت: تبدیل منازل به مطب ها بلامانع است، به شرطی که سایر ساکنان به آن موافق باشند. البته محل رسیدگی به شکایات احتمالی در این حوزه سازمان نظام پزشکی نیست.
او درباره استفاده از کارت خوان در مطب ها تصریح کرد: وجود کارت خوان در مطب یک وظیفه صنفی و اخلاقی است که البته از سال گذشته به شکل قانون درآمد و وظیفه ما نیز اطاعت از آن است. بنده آماری در این خصوص ندارم و شکایتی هم فعلا در این مورد نبوده که البته اگر هم وجود داشته باشد حوزه انتظامی سازمان، نقشی ندارد.
معاون سازمان نظام پزشکی درباره شرایط فعالیت مطبها و برخی اعمال جراحی در کرونا گفت: اکنون نیز اعمال زیبایی ممنوع است و تا مدت ها نیز فعالیت مطب های دندانپزشکی تعطیل بود. البته ما انتظار نداشتیم تمام پزشکان به خط مقدم مقابله با بیماری بیایند. البته تا کنون کمبود و نگرانی در زمینه کادر درمان نداشته ایم.
او درباره رسیدگی به ضرب و شتم کادر درمان توسط همراهان بیماران گفت: این موضوع همیشه وجود داشته است. هر چند که به دلایلی بیشتر شده اما زمانی که ضرب و شتم در محیط مقدسی مانند بیمارستان اتفاق میافتد قابل تحمل نیست. در سازمان نظام پزشکی کمیتهای متشکل از متخصصان و روانشناسان در رشتههای مختلف تشکیل شده تا به علت بروز چنین اتفاقاتی بپردازند. البته از پزشکانی که در این زمینه دچار مشکل شده بودند حمایت کردیم، اما این نمیتواند راهکار باشد و باید به علتها بپزدازیم متاسفانه مشکل ما مردم این است که زود تصمیم میگیریم و زود قضاوت میکنیم.
معاون سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به این که ۲۰ درصد از شکایاتها در خصوص پروندههای تعرفهای است درباره آمار پروندهها و شکایات در کمیسیون ماده ۱۱ استان تهران تصریح کرد: سال قبل بیش از ۱۱ هزار پرونده داشتیم که ۹۰ درصد آنها مربوط به مراکز تولیدی ، بهداشتی، کارخانهها و مواد غذایی بوده است. همچنین یک درصد پروندهها نیز مربوط به کسانی است که اصلا پزشک نیستند اما به طبابت مشغول هستند. که بیشتر خدماتی در حوزه دندانپزشکی، زیبایی و یا طب سنتی انجام میدهند. همچنین ۹ درصد از شکایتها نیز مربوط به مراکز درمانی بوده است که از این ۹ درصد ۵۴۰ پرونده مربوط به تعرفههای درمانی بوده است.
او ادامه داد: از این ۵۴۰ پرونده ۳۵ درصد آن در محاکم درمانی محکوم شدند یعنی ۱۸۰ پرونده با محکومیت بابت تعرفه داشتهایم. در استان تهران ۱۵۰ میلیون بار مراجعه سرپایی و یک و نیم میلیون بار مراجعه بستری داریم که از این تعداد ۱۰ مورد آنها پروندههای زیر میزی داشتند.
فتاحی ادامه داد: در خصوص پیشگیری از خطا ساده ترین کار این است که خطاکار پیدا شده و از تکرار خطا پیشگیری شود. مهمترین نقش در این زمینه شامل آموزش علمی و اخلاقی خواهد بود. پروندههایی که مطرح میشود توسط گروههای خاصی بررسی شده و آموزشها برای پیشگیری از خطاهای احتمالی برای پزشکان کمتر میشود؛ چرا که یکی از برنامههای ما این است که از ایجاد خطاها جلوگیری کنیم برقراری ارتباط انسانی و دو طرفه میان بیمار و پزشک، حقیقت گویی و ... میتواند از شکایات کم کنند. اولین کاری که انجام میدهیم این است که دادیار با شاکی صحبت میکند و در همین ابتدا تا ۳۰ درصد شکایتها کاهش مییابد. براساس تحقیقات انجام شده بیمار از پزشک میخواهد که او را معاینه کند و آینده بیماری را برایش مشخص کند؛ در صورتی که این دو نکته از سوی پزشک رعایت شود میزان شکایتها به حداقلها خواهد رسید.
معاون سازمان نظام پزشکی درباره وضع تعرفه برای جمع آوری زبالههای عفونی از مراکز درمانی و مطبها و موضوعاتی که پزشکان مطرح می کنند خاطر نشان کرد: مصوبه شورای شهر تهران این است که تعرفه جمع آوری زبالههای پزشکی ۱۵ درصد افزایش یابد، در این زمینه اقداماتی انجام میشود و به اطلاع میرسد.
انتهای پیام/