عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز صبح امروز با حضور معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی آغاز شد.

عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز آغاز شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز از پروژه از پروژه های مهم و اساسی در حوزه حمل و نقل شهری صبح امروز با حضور معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی آغاز شد.

شهردار شیراز در این مراسم گفت: در صورت تامین اعتبار کافی برای خط سه مترو این کلانشهر، می‌توان ظرف مدت کمتر از ٥ سال این پروژه را تقدیم مردم شیراز کرد.

حیدر اسکندرپور ادامه داد: خط یک و دو مترو شیراز همزمان آغاز شد و امروز ایستگاه بیستم خط یک آماده افتتاح است.

او بیان کرد: سال گذشته با انجام شش و نیم کیلومتر حفاری اتفاق مبارکی در خط دو مترو شیراز افتاد و پس از آن بلافاصله ریل گذاری آغاز شد.

شهردار شیراز با بیان اینکه خط دو مترو با سه ایستگاه تا پایان امسال بهره برداری خواهد شد، عنوان کرد: البته این مهم منوط به رفع مقدمات است.

اسکندرپور ادامه داد: در سفر معاون اول رئیس جمهور به شیراز مقرر شد که سال‌های ٩٧ و ٩٨ اوراق مشارکت ششصد میلیارد تومانی به مترو شیراز اختصاص داده شود که در سال ٩٧ محقق شد، اما در سال ٩٨ تنها ٣٠٠ میلیارد تومان تخصیص یافت و ٣٠٠ میلیارد تومان دیگر را به مشهد دادند!

او انتشار و عرضه اوراق مشارکت ویژه توسعه مترو در کلانشهر‌ها را یک اتفاق مبارک در دولت تدبیر و امید دانست و گفت: امید است با تداوم این مهم شاهد توسعه خطوط ریلی مترو در کلانشهر شیراز باشیم.

شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه خط سه یکی از مهمترین خطوط مترو شیراز است و اگر امروز می‌خواستیم تصمیم بگیریم که اولویت راه‌اندازی خطوط ریلی با کدام خط است، قطعا این خط را به دلیل تردد بالا انتخاب می‌کردیم، گفت: ظرف یکی دو سال آینده سهم ٥٠ درصدی شهرداری شیراز برای احداث این خط را تامین خواهیم کرد.

اسکندرپور بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در خط دو مترو شیراز نشان داد که اگر حمایت شود می‌تواند حفاری خط سه مترو را هم تا پایان سال آینده به اتمام برساند.

فاز اول این پروژه به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان شروع می شود که این فاز در طول پنج سال به بهره برداری می رسد.

در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود و ظرفیت جابه جایی ۱۸ هزار مسافر را دارد.

از مزایای این طرح که در ادامه خط یک مترو قرار دارد این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.

در فاز تکمیلی این خط ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و شهرداری شیراز هزینه خواهد شد.

مسیر این پروژه توسط استانداری فارس در کمیسیون ماده ۵ آزادسازی شده است که این پروژه حدود هزار نفر اشتغال مستقیم دارد.
سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴و نیم کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی ۱۸ سالی که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن به بهره برداری رسیده است.

توان شهرداری شیراز در سالهای اخیر به سمت تکمیل خط دو مترو شیراز که از شهرک میانرود تا فلکه ستاد و در ادامه به سمت میدان گلستان پیش می رود گذاشته شده است.

خط ۲ متروی شیراز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود (بهارستان) آغاز می شود و تا کلبه سعدی (میدان گلستان) ادامه دارد که به گفته مسئولان شهرداری شیراز در حال حاضر حدود ۱۱ کیلومتر از این مسیر از شهرک میانرود تا فلکه ستاد در دست ساخت است و اکنون مراحل نهایی عملیات حفاری توسط دستگاه TBM و بطور همزمان ساخت ایستگاه های این محور در حال انجام است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.