محققان ژاپنی در جدیدترین مطالعات خود دریافتند که هورمون اکسی توسین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده مغز را ترمیم کند و مانع زوال عقل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه علوم توکیو و دانشگاه کیتاساتو ژاپن در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که اکسی توسین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده مغز را درمان کند.

با افزایش سن افراد پروتئین‌های سمی در مغز تجمع پیدا می‌کند و در نتیجه آن زوال عقل و آلزایمر به وجود می‌آید؛ محققان ژاپنی با آزمایشی که روی بافت‌های مغزی انجام دادند مشاهده کردند که هورمون اکسی توسین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده مغز را درمان کند.

این هورمون به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد و از غده هیپوتلاموس  ترشح می‌شود که در تولد کودکان و دوران شیردهی مادران بسیار پر اهمیت است همچنین هورمون اکسی توسین معروف به هورمون عشق است که هنگام تحریک احساسات افراد ترشح می‌شود. این هورمون به کنترل استرس و اضطراب افراد نیز کمک می‌کند.

هورمون عشق در مطالعات قدیمی روی موش‌ها نشان داد که می‌تواند یادگیری و حافظه مکانی طولانی مدت را بهبود بخشد.

آکیو سایتو هدایت کننده این مطالعه می‌گوید: به تازگی مشخص شد که اکسی توسین در تنظیم یادگیری و عملکرد حافظه نقش دارد، اما تاکنون هیچ مطالعه قبلی با عنوان اثر اکسی توسین روی اختلالات شناختی ناشی از بتا-آمیلوئید پرداخته نشده است.

بتا-آمیلوئید یکی از انواع پروتیین‌های سمی است که بیشترین نقش را در زوال عقل و آلزایمر ایجاد دارد.

این تحقیقات تنها اثرات حاد بتا آمیلوئید و اکسی توسین را بر برش‌های بافت مغزی آزمایشگاهی در بر گرفته است.

سایتو افزود: هیچ دارویی برای درمان زوال عقل به اندازه کافی رضایت بخش نیست و روش‌های درمانی جدید با مکانیسم جدید مورد نظر است.

او ادامه داد: مطالعه ما این احتمال جالب را مطرح می‌کند که اکسی توسین می‌تواند یک روش درمانی جدید برای درمان از دست دادن حافظه و زوال عقل مانند بیماری آلزایمر باشد.

آلزایمر یک بیماری پیچیده است که به تدریج در طی چند سال توسعه می‌یابد و بسیاری از افراد سالمند را درگیر خودش کرده است اما  اکسی توسین امید‌های اولیه را برای درمان آلزایمر به وجود آورده است هرچند که هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.