به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره روند فعالیتهای آموزشی کشورهای مختلف دنیا با توجه به شیوع کرونا بیان کرد: کشورهای مختلف جهان واکنش هاب مختلفی در این شرایط داشتند، در کشور خودمان هم مدرسه تلویزیونی داشتیم، در برخی کشورها مانند روسیه، ژاپن و آمریکا پلتفرمهایی داشتند که به دنبال این موضوع آموزشهای مجازی را جدیتر در نظر گرفتند در این میان برخی از کشورها هم سازوکار آماده نکرده بودند.
او با اشاره به اینکه به طور کلی با توجه به شرایط متفاوت در کشورهای مختلف نوع واکنشها متفاوت بود، گفت: نیمی از دانش آموزان دنیا امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشتند و اگر فرض کنیم همه کشورها زیرساخت لازم نداشتند باز هم امکان خدمات دهی به همه دانش آموزان نبود.
کریمی ادامه داد: در کشورهای اروپایی ۱۴ درصد دانش آموزان زیر ساخت لازم برای آموزش مجازی نداشتند در واقع به طور کلی در نظام سرمایه داری در حوزه آموزش و پرورش هم شاهد شکست، اما با شدت کمتری بودیم.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا دولتها مجبور شدند ورود حداکثری به مسائل آموزش داشته باشند و بودجه خاصی برای این قضیه در نظر بگیرند، بیان کرد: بسیاری از کشورها سرمایه ویژهای برای این منظور در نظر گرفتند چراکه به دلیل شرایط کرونا نمیتوانیم امیدوارم باشیم این فرایند چه زمانی قابل حل باشد.
او با تاکید بر اینکه اکثر کشورها آزمون پایه دوازدهم را به طور حضوری برگزار کردند، گفت: کشورها تلاش کردند تا جریان آموزش تعطیل یا عوض نشود و خیلی از کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا آموزش مجازی را در اولویت ویژه قرار دادند، در ایران هم شبکه دانش آموزی شاد را راه اندازی کردیم و برای برخی دانش آموزان که دسترسی به آن نداشتند بسته آموزشی تهیه شد و در اختیارشان قرار گرفت.
کریمی با اشاره به آمار جهانی بهره مندی از آموزش مجازی افزود: ۴۰ درصد دانشآموزان دنیا از آموزش تلویزیونی بهرهمند شوند، ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی به رایانه دسترسی ندارند، ۷۰۶ میلیون دانش آموزان یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند و ۵۶ میلیون دانش آموز هم به شبکه موبایل دسترسی ندارند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه با شیوع کرونا آموزش و پرورش کشورها دچار انقلاب شد، اظهار کرد: در ادامه شیوع کرونا برخی کشورها درصدد بازگشایی مدارس برآمدند چراکه اگر مدارس باز نمیشد کسب و کارها امکان پذیر نبود همچنین در بخش کشورها خدمات حمایتی به دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب فعالیت مدارس ارائه میشود بنابراین کشورها ناگزیر به بازگشایی بودند.
کریمی بیان کرد: سناریوهای پیش رو همه کشورها برای سال آینده تحصیلی بر بازگشایی مدارس براساس رعایت پروتکلهای بهداشتی است چراکه برخی دانش آموزان یک سوم آموزشها را دریافت نکردند و حتی خیلی از دانش آموزان ترک تحصیل کردند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد: سه سناریو پیش روی نظام آموزشی دنیا است وضعیت سفید مانند کره جنوبی، سناریوی زرد و بازگشایی ناقص، سناریو قرمز که آموزش به طور کامل مجازی باشد در واقع اراده رهبران بر بازگشایی مدارس است.
او با اشاره به اینکه در ایران هم سناریو آموزش و پرورش تقویت مدرسه تلویزیونی است، گفت: البته این ظرفیت شرایطی یک طرفه برای آموزش را فراهم نمیکند که برای روند آموزشی کافی نیست، در شرایط فعلی ۸۹درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت شدند، اما به معنای دسترسی همه آنها به موبایل و اینترنت نیست.
کریمی اظهار کرد: حدود ۳ میلیون دانش آموز ابزار مناسب ندارند و بخشی از این دانش آموزان حدود ۵۵۷ هزار دانش آموز پناهنده هستند لذا به سازمانهای بین المللی اعلام کردیم که بخشی از نیازهای آنها را پوشش دهیم.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره آموزش به دانش آموزان ایرانی مدارس خارج از کشور گفت: امسال برای اولین بار خدماتی برای تمام ایرانیان خارج از کشور داشتیم و هر ایرانی که حتی در مدارس خارجی باشد با گذراندن پنج درس اصلی غیر تخصصی در مدرسه مجازی میتواند دیپلم رسمی ایرانی اخذ کند.
او بیان کرد: کرونا نظام آموزشی جهان را تحت تاثیر قرار داد و اگر این بیماری خاتمه یابد آموزش دیجیتالی بخش ثابت نظام آموزشی دنیاست و امکان بازگشت به آموزش سنتی وجود ندارد، حتی اگر وضعیت سفید باشد آموزش مجازی جز ثابت آموزش رسمی خواهد بود.
کریمی تصریح کرد: در نظر داریم تا حداقل ۶ ساعت برنامه درسی مجازی باشد البته در وضعیت زرد و قرمز ناگزیر به آموزش مجازی هستیم چراکه اولین اصل ما تضمین سلامت دانش آموزان است هرچند که کیفیت آموزش هم نباید از دست برود.
انتهای پیام/