قرآن و عترت رسول خدا (ص) دو گوهر گرانبها هستند که در جامعه اسلامی لازم و ملزوم یکدیگرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین صبوحی کارشناس و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به دو رکن مهم در حفظ حکومت اسلامی از گمراهی اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین استحکام و هدایت امت اسلامی را در گرو تمسک به دو رکن مهم دانسته‌اند؛ یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع). ایشان در ادامه فرمودند تا زمانی که مردم به این دو رکن مهم تمسک بجویند، گمراه نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: از این حدیث شریف ضرورت توجه به این دو رکن فهمیده می‌شود. سوال این است که جایگاه و نقش هرکدام از این دو رکن چقدر است؟ آیا این دو رکن از یکدیگر جدا هستند؟ چه نسبتی بین قرآن و عترت وجود دارد؟ اگر نسبت بین قرآن و عترت درست تعریف نشود، این دو رکن اساسی در جامعه مهجور می‌مانند.

صبوحی درباره نسبت بین قرآن و عترت پیامبر (ص) و جایگاه هر کدام در جامعه اظهار کرد: در جای‌جای قرآن کریم و در برخی از روایات این نسبت برای ما بیان شده است. در حدیث غدیر جایی که رسول خدا بناست نهاد مهم و سرنوشت ساز ولایت را تصویب و آینده اسلام را ترسیم کند، قبل از اینکه امیر مومنان (ع) را به عنوان ولی معرفی نماید یک دعوت عمومی و فراخوان عمومی از همه مسلمان‌ها به عمل آورد.

تشریح رابطه قرآن و عترت پیامبر (ص)/ جایگاه و نقش ولایت در جامعه اسلامی چیست؟

این سخنران و کارشناس مذهبی به فراخوان و دعوت مردم در حدیث غدیر اشاره کرد و افزود: رسول خدا (ص) در حدیث غدیر مردم را به تدبر و فهم آیات الهی دعوت می‌کنند و می‌فرمایند: «هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید. به خدا سوگند که باطن‌ها و تفسیر آن را آشکار نمی‌کند مگر این که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام. اعلام می‌کنم هر که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است».


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) برای اینکه جایگاه و نقش ولایت را در جامعه اسلامی ترسیم و ضرورت نیاز به آن را تبیین کنند، از یک مقدمه بسیار مهم و اساسی استفاده کردند و آن دعوت مردم به تدبر و تفکر در قرآن است. این دعوت یک دعوت استحبابی نیست؛ زیرا جامعه‌ای می‌تواند پذیرای ولایت و امامت باشد که مردمش اهل تدبر در قرآن باشند. در نتیجه در کلام رسول خدا (ص) از همه مردم تدبر در قرآن خواسته شده است. هنگامی که مردم در جریان فهم قرآن قرار گرفتند، برای تبیین و تفسیر آن تمسک به ولایت توصیه شده است.

جامعه ولایت مدار چه ویژگی دارد؟ /پاداش پذیرش ولایت اهل بیت (ع) چیست؟

حجت الاسلام صبوحی درباره ارتباط ولایت و کلام خدا با یکدیگر گفت: با حضور ولایت در کنار کلام خدا قرار است قرآنی که در آن فهم و تدبر شده، برای ما عملیاتی شود و در عرصه اجرا با ابعاد و تفصیلات قرآن که در جریانش قرار نداریم، روشن شود تا بتوانیم در سایه اهل بیت (ع) به قرآن عمل کنیم. به همین دلیل هر زمانی امام خاص خودش را می‌خواهد؛ زیرا نقش امام صرفاً بیان معانی ظاهری قرآن نیست بلکه قرار است تطبیق‌ها مصداق‌ها و روش‌های اجرایی قرآن را به دست ما برسانند.

جامعه ولایت مدار چه ویژگی دارد؟ /پاداش پذیرش ولایت اهل بیت (ع) چیست؟

وی تصریح کرد: جامعه‌ای احساس نیاز به امام و ولایت را در خود دارد که با ارتباط آحاد مردم با قرآن، جای خالی امام بیشتر احساس شود و مردم عطش بیشتری نسبت به او پیدا کرده باشند. اگر قرآن در میان ما مهجور شود و ارتباط و فهم قرآن همگانی نشود، احساس نیاز به ولی حق و امام هم شکل نمی‌گیرد. قرآن نقشه راه است و روشن‌کننده مسیر؛ کتاب برنامه‌هاست و امام جایگاهش راهبری است. ما هم به نقشه راه نیاز داریم و هم به راهبر.

حجت‌الاسلام صبوحی درباره اهمیت تشخیص مسیر درست برای رسیدن به مقصد بیان کرد: اگر مردم نقشه راه را درک نکنند و با حکمت‌های او همراه نشوند، اولاً احساس نیاز به راهبر پیدا نمی‌کنند. ثانیاً اگر راهبر داشته باشند، با او همراهی درست نخواهند داشت. قرآن نازل شده تا همراهی درست و مومنانه با امام حق را در وجود ما ایجاد و ما را برای رسیدن به اهداف تربیت کند.

جامعه ولایت مدار چه ویژگی دارد؟ /پاداش پذیرش ولایت اهل بیت (ع) چیست؟

این سخنران و کارشناس مذهبی در پایان گفت: ولایت پذیری و ولایت مداری نیاز به تربیت شدن و آمادگی دارد که قرآن به عنوان کتاب حق این آمادگی را در وجود ما محقق می‌کند. لذا در راستای تمسک به قرآن و عترت در کنار هم، وظیفه داریم در یک دستمان قرآن، تدبر، فهم و انس با آن باشد و در دست دیگرمان اطاعت از سبک، سیره و مکتب ناب ولایت.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار