به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از یک روز عرفانی در عرفه و وقتی یک بنده نزدیکی خود به خدایش را حس میکند، عید فرا میرسد. عیدی که ثمره کمال بندگی بوده است. فلسفه عید قربان بیان بندگی است؛ ابراهیم باید فرزندی که سالها انتظار دنیا آمدنش را میکشید، سر میبرید. عید قربان یعنی قربانی کردن و فدا شدن برای معبودی که صاحب حقیقت وجودی انسان است. از این رو خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات میفرماید، ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ جن و انس را نیافریدم، مگر برای عبادت.
حالا به مناسبت فرارسیدن یکی از بزرگترین عیدهای بندگی، یعنی عید قربان با حجت الاسلام و المسلمین کفیل کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفتگو کردیم.
وی به خبرنگار ما گفت: ما بعد از ۹ روز عبادت در دهه نخست ماه ذی الحجه، به روز عید میرسیم. عید قربان ثمره عبادت ۹ روز عبادت ما در دهه اول ذی الحجه است. این دهه، دهه عبادت و مناجات است. ایامی است که گفتند، اگر حاجی نشدی و نتوانستی به عرفات بروی، بین دو نماز واجب، دو رکعت نماز مستحبی ویژه این ایام بخوان که پیوندت با پروردگار برقرار شود.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: دهه ولایت که بین عید قربان و عید غدیر قرار دارد، دهه عشق و نزدیکی به خداست. قرار است در عید قربان وصال بنده به پروردگار رخ دهد. روز عید قربان، پس از ۹ روز عبادت، روز مزد گرفتن است. برای مزد گرفتن، بنده دعای عرفه میخواند و در عصر عرفه، توحید برایش تبیین میشود. به این ترتیب یک انسان تکامل یافته به عید قربان میرسد. قربان روز خودکشی، نفس کشی و خود را ندیدن است. عید قربان یعنی روی خود خط کشیدن؛ عید قربان یعنی خودگرایی به خداگرایی تبدیل شود. جالب است که در عید قربان تاکید شده قربانی کنید. انسان وقتی در عید قربان، قربانی کند، قربانی خود را به دیگران که شامل فقرا میشود، میدهد. این کار باعث وصال به خدا میشود.
حجت الاسلام و المسلمین کفیل افزود: وصال الی الله که حاصل شد، میگویند تو پس از یک دهه عبادت با خدا انس پیدا کردی و خلق خدا را میبینی. قربانی کردن انسان را دگربین میکند. خداخواهی انسان را به جایی میرساند که دیگران را ببیند. میفرمایند به واسطه ما اهل بیت (ع) الفت حاصل میشود. پس هرچه انسان در مسیر خدا و اهل بیت (ع) قرار بگیرد، الفتش بیشتر میشود. از این رو عید قربان عید الفت است و از بین برنده کینه هاست. اگر انسان در عید به سوی خدا بازگردد، در وجودش حسد و بخل نیست. وقتی میگوییم عید قربان عید خودکشی است، یعنی عیدی است که صفات مذموم انسان از بین می رود. بهترین کار برای از بین بردن حسد و بخل قربان است؛ باید قربانی شد که از غدیر بهره برد.
این کارشناس مذهبی در پایان اضافه کرد: باید در ۹ روز عبادت به ثمره قربان رسید که بتوان از نور ولایت بهره برد. این موضوع خیلی مهم است. قربان رساننده به غدیر است. ما وقتی در عید قربان باشیم، در حالی که اختلاف، دعوا و کینه در دلمان باشد، از آن بهرهای نبردهایم. برای ما شیعیان عید یعنی حرکت به سوی خدا؛ انسان خدایی خود را نمیبیند.
انتهای پیام/