سامانه ۱۲۴ به عنوان متولی آگاه سازی مردم از قیمت کالا‌های اساسی با یک سری نقص‌هایی مواجه است که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه ۱۲۴ در سال ۱۳۸۹ تحت نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیک با هدف شفافیت در قیمت کالا‌های اساسی و روزمره مردم به روی کار آمد.

هدف از تشکیل این سامانه در ابتدا رسیدگی به شکایات مردمی از واحد‌های تجاری بود به طوری که مردم می توانند شکایت خود را از طریق سامانه ۱۲۴ به گوش مسئولان برسانند.

با گذشت چند سال از این فعالیت، سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر سازمان‌های متولی، سامانه ۱۲۴ اقدام به درج قیمت کالا‌های اساسی و روزمره در این سامانه کردند تا مردم از قیمت‌های اصلی کالا‌ها با خبر شوند و هیچ فروشنده‌ای نتواند گرانفروشی کند.

گران فروشی، کم فروشی، تقلب، احتکار، فروش اجباری، عدم درج قیمت، عدم صدور صورت حساب و الصاق نکردن برچسب روی کالا از جمله تخلفاتی است که مصرف کنندگان در صورت مشاهده از واحد‌های تولیدی یا صنفی می‌توانند نسبت به آن‌ها شکایت خود را ثبت کنند.

بر اساس این گزارش درج قیمت کالا‌های پر مصرف در سامانه ۱۲۴ یک اقدام بسیار موثر برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان بود ضمن اینکه موجب جلوگیری از بسیاری از تخلفات در این زمینه‌ها شد.

هم اکنون لیست قیمت لوازم خانگی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، کالا‌های اساسی و مواد غذایی در سامانه ۱۲۴ ثبت است و مردم می‌توانند از این قیمت‌ها بهره بگیرند، اما در این راستا دو مشکل اساسی وجود دارد که تقریبا تمام مردم در این خصوص اتفاق نظر دارند.
 
بیشتر بخوانید:

عدم وجود تنوع در محصولات سامانه ۱۲۴


یکی از این مشکلات، محدود بودن تعداد برند‌ها و مدل‌های برخی کالا‌ها از جمله لوازم خانگی و بهداشتی است به عنوان مثال برای مشاهده قیمت تلوزیون ایرانی فقط اندازه تلویزیون ۴۳ و ۵۵ اینج درج شده است، با این وجود افرادی که قصد خرید تلوزیون با اندازه نمایشگر غیر از این دو را دارند، نمی‌توانند از این امکان سامانه ۱۲۴ استفاده کنند.
تلویزیون

مشکل دوم که سامانه ۱۲۴ با آن مواجه است درج محدوده قیمت برخی از کالا‌هاست، یعنی مشاهده می‌شود که محدوده قیمت برخی کالا‌ها (اغلب کالا‌های گران قیمت مانند یخچال یا لباس شویی) در این سامانه ثبت می‌شود به عنوان مثال یک دستگاه لباسشویی ۷ کیلویی بین ۵ تا ۱۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و این دو مشکل منجر به بروز مشکل بزرگ تری شده است، به این شکل که انواع لباسشویی ۷ کیلویی ایرانی حدود ۶ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند و در این میان خریدار متوجه نمی‌شود که کدام برند لباسشویی مورد نظر وی به چه قیمت است.


اختلاف زیاد قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ و بازار


از دیگر اختلال‌هایی که بین قیمت‌های سامانه ۱۲۴ و بازار وجود دارد قیمت تخم مرغ، مرغ و گوشت است به طوری که هر کیلو گوشت گوساله در این سامانه ۶۷ تا ۷۸ هزار تومان قیمت گذاری شده است به طوری که گوشت گوساله با این وزن کمتر از ۹۰ هزار تومان در سطح شهر نیست.

همچنین قیمت هر کیلو تخم مرغ در سامانه ۱۲۴ برابر با ۱۱ هزار تومان است یعنی هر شانه تخم مرغ ۱.۸۰۰ گرمی باید حدود ۱۹ هزار تومان فروخته شود در صورتی که هر شانه تخم مرغ در سطح شهر کمتر از ۲۵ هزار تومان نیست.

با تمام این تفاسیر متولیان سامانه ۱۲۴ باید با رفع این مشکلات و نقص‌ها اقدام به قیمت گذاری صحیح کنند تا مصرف کنندگان نیز با دقت بیشتری خرید کالا‌های اساسی و مورد نیاز خود را انجام دهند.

سامانه ۱۲۴ دو نوع قیمت گذاری می کند

در همین راستا عباس تابش، رئیس ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در سامانه ۱۲۴ دو بخش برای قیمت کالا تعریف شده است که بخش اول برای کالا‌های دارای نرخ مصوب و بخش دوم برای کالا‌هایی است که نرخ مصوب ندارند، اما تنظیم بازار آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در رابطه با بخش دوم گفتنی است، قیمت کالا‌هایی که نرخ مصوب ندارند، در بین استان‌های کشور متفاوت است و به همین دلیل است که برای این اقلام، حداقل و حداکثر قیمت تعریف شده تا فروشندگان ملزم به رعایت آن هستند.

رئیس ستاد تنظیم بازار بیان کرد: هر گونه تخلف و گران فروشی در این راستا بر خلاف قانون است و در صورتی که مردم شاهد قیمت گذاری واحد‌های صنفی بر خلاف قیمت‌های درج شده در سامانه ۱۲۴ بودند، می‌توانند نسبت به این موضوع در سامانه‌های سازمان حمایت شکایت خود را ثبت کنند.
 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار