کریمی گفت: حضور در عرصه‌های اقتصادی و دسترسی به هر منبع مالی و نقدینگی مقوله‌ای مثبت و موثر است، اما ما همیشه در عملکرد‌ها مشکل داریم.

مهدی کریمی تهیه کننده سینما با تحلیل ورود سینما به بورس در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حضور در عرصه‌های اقتصادی و دسترسی به هر منبع مالی و نقدینگی مقوله‌ای مثبت و موثر است و با توجه به همکاری با بازار سرمایه‌ای به اسم بورس باید به فال نیک گرفت، اما ما همیشه در عملکرد‌ها مشکل داریم نه در عضویت‌ها؛ یعنی سینما در حوزه اعتبارات همیشه تا حدودی مورد توجه است. چه آنجایی که بخش خصوصی برای کاسبی و چه متولی حاکمیتی به عنوان حمایت بخش فرهنگی پا به عرصه می‌گذارند. ولی همیشه در انصاف توزیع ضعف داریم.

او افزود: برای همین، الان مخالفت کردن دلیلی ندارد و باید موافق باشیم، اما اینکه چگونه عمل و رفتار خواهند کرد و رانت و رانت بازی را از تصمیمات شخصی دور می‌کنند مهم است وگرنه اگر به بورس برویم و نتوانیم برای کل صنف تصمیم بگیریم همین وضعی که الان وجود دارد را شاهد خواهیم بود. یعنی منافع وامتیازات برای یک عده محدود است و رانت بازی و رانت خواری هم به وفور دیده خواهد شد.

این تهیه کننده بیان کرد: در حوزه فرهنگ اول باید به یک فرهنگ سازی سازمانی و صنفی برسیم و حق حیاتی برای همه عوامل و بدنه صنف در نظر داشته باشیم، بعد دایره سرمایه و سرمایه گذاری‌ها را توسعه بدهیم که هیچ اشکالی ندارد و خیلی هم خوب است، ولی وقتی در حد یک شورای مرکزی توان رعایت انصاف و اعتدال را نداریم آنوقت چطور می‌خواهیم در بحث سرمایه و توزیع و رفتار عدالت گونه منصفانه رفتار کنیم؟

تهیه کننده «آژانس شیشه ای» گفت: الان اگر برخی از اعضای شورای مرکزی اصناف را برکنار کنیم سریع انشقاق می‌زنند و یک شورای دیگری راه اندازی می‌کنند، چون تحمل دیدن افراد و افکار دیگری را به جای خودشان ندارند حالا در این عرصه هرچقدر طرح و برنامه بیاید به دلیل آن تنگ نظری‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد. این مانند تقسیم غذای نذری است که چند دست غذا برای خودمان، بردارمان، رفیقمان و... برمی داریم و پیش خودمان فکر می‌کنیم الحمدلله برای امام حسین (ع) خدمت کردیم.

وی افزود: این آفت رفتار و عملکردی است که سال‌ها با آن درگیر هستیم و اول باید چنین اشتباهی را تصحیح کنیم و بعد به فکر بورس و فرابورس باشیم. از همه مهمتر اگر این رفتار تناقض گونه را حل کنیم خود بخش فیلمسازی به شکل تعاونی از پس کار خودش بر می‌آید و از امتیازات تعاونی بهره می‌برد، اما متاسفانه، چون نگاه تنگ نظرانه و خیلی شخصی است در کمتر مواقعی به موفقیت می‌رسیم.

کریمی تصریح کرد: در یک مجمع صنفی اگر موردی مطرح شود که باب میل ما نباشد مجلس را به هم می‌زنیم آنوقت می‌خواهیم مردم را به سمت دموکراسی و دموکراتیک بودن دعوت کنیم و می‌گوییم در جامعه باید دموکراسی حاکم باشد و جمهوریت یعنی حضور حداکثری مردم، بعد اگر همین حداکثر به ما رای ندادند ناراحت می‌شویم.

وی در پایان عنوان کرد: آدم‌های متحجر و واپسگرا نمی‌توانند دایه دار و علمدار مدرنیته و دموکراسی باشند یعنی کتشان هم پشت و رو کنند درست نمی‌شوند. واقعا ما چه نیازی به بورس داریم، چون به عنوان نمونه اگر همین جماعتی که به سینما می‌آیند را حفظ می‌کردیم خودشان با هزینه‌ای که در طول یکسال برای سینما انجام می‌دادند به نوعی سرمایه گذار محسوب می‌شدند. یعنی اگر قرار است به این افراد سینمارو که مثلا در طول یکسال یکصد هزار تومان خرج سینما رفتن می کنند، از همان ابتدای سال پول را از او بگیریم و به او بگوییم تا اخر سال این تعداد فیلم را ببین، سرمایه گذاری راحت و ساده‌ای انجام داده بودیم و می‌توانستیم با آن کار‌های مثبت فراوانی انجام دهیم، می‌خواهم بگویم به روش‌های ساده می‌توان این نقیصه را برطرف کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.