سرمایه گذاری، توسعه پایدار کشاورزی در خراسان رضوی

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار در بخش کشاورزی، سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا رضوی خبیر مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار در بخش کشاورزی، بحث سرمایه گذاری است و در حوزه سرمایه گذاری در چند سال گذشته دولت سعی کرد تا روش‌های نوینی برای تامین مالی این حوزه تعریف کند.

او افزود: بر این اساس، صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری ایجاد شد تا دولت کمک‌های خود را به دست تولیدکنندگان برساند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۸۳ اولین صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری کشاورزی کشوری ایجاد شد و قرار بود این ظرفیت‌ها به صورت ملی، استانی و شهرستانی فعالیت کنند. در استان ما نیز با تامین مالی ۷.۴ میلیاردی با کمک بخش خصوصی صندوق مذکور ایجاد و ۵۱ درصد منابع آن مربوط به بخش خصوصی و ۴۹ درصد متعلق به دولت اعلام شد.

رضوی خبیر بیان کرد: در این مدت صندوق به دنبال این بود که تسهیلات ارزان قیمتی به بخش کشاورزی بدهد و طی ۱۰ سال گذشته تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان نیز به تشکل‌های بخش خصوصی در تامین اعتبار برای تامین نهاده و گوشت و شیر کمک کرده است.


بیشتربخوانید:

توسعه کشاورزی، راه برون رفت از اقتصاد نفتی



او تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ قانونی مطرح شد و صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف شدند؛ اما برای تحقق معافیت صندوق‌های استانی براساس صندوق تخصصی مادر یعنی دولت، باید کلمه سرمایه گذاری به عبارت آن‌ها اضافه می‌شد که تاکنون این مهم محقق نشده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: این همه درحالی ست که از همان ابتدا صندوق‌های استانی و شهرستانی کمک‌های فنی و اعتباری دولت و اعتباردهی و تسیهلات دهی را انجام میدهند و صندوق مادر تنها یک نهاد حاکمیتی به شمار می‌آید.

رضوی خبیر اظهار کرد: ما برای معافیت مالیاتی مکاتبه‌ای با سازمان مالیاتی انجام دادیم، اما چون کمیته تهران معافیت را فقط برای صندوق مادر درنظر گرفته، موضوع معافیت برای صندوق‌های استانی و شهرستانی اعمال نمی‌شود.

کلمه سرمایه گذاری

افشین محمودیان مقدم رئیس اداره حسابرسی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز گفت: مشکل در این بخش بر سر کلمه «سرمایه گذاری» است؛ در استان‌ها صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ایجاد شده و واژه «سرمایه گذاری» در آن نیامده، اما در صندوق مادر این عنوان وجود دارد.

او افزود: در قانون نیز صندوق سرمایه گذاری معاف از مالیات اعلام شده است. باید توجه داشت که این دو نوع صندوق دارای شخصیت حقوقی جداگانه‌ای هستند و در قانون به صراحت بیان شده که صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی از مالیات معاف به شمار می‌آیند. مقررات فعلی اجازه این معافیت را نمی‌دهد.

رئیس اداره حسابرسی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی ادامه داد: دولت بابت سهم ۴۹ درصدی خود در صندوق‌های استانی و شهرستانی نقش نظارتی دارد. صندوق‌های مادر و استانی و شهرستانی دارای یک ساختار هستند و تمام قوانین باید برای صندوق‌ها یکسان اعمال شود.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.