به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ما امروز در کشور با چالش اقتصادی و بیکاری جوانان تحصیلکرده مواجه هستیم و بیسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل ضعف در آموزش های مهارتی در دوران تحصیل و ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت بیکار هستند یا در یک رشته نامرتبط کار می کنند.
همه اینها در حالی است که رابطه مستقیمی بین توسعه تکنولوژی و تمام ابعاد مختلف جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیده میشود، در واقع کارفرمایان بزرگ «پیشرفت تکنولوژی و توسعه ملی» را مهمترین دلیل اصلی ایجاد علم، دانش، توانایی، قدرت و دانایی کشور میدانند.
تکنولوژی با ۴ رکن اصلی انسان، ماشین، سازمان و اطلاعات شناخته میشود که ارتباط و تعامل روزانه بیشتر آنها با یک دیگر چیزی جز رشد و توسعه اقتصادی را به همراه نخواهد داشت، اما وجود انسان به عنوان نیروی انسانی ماهر و متخصص از میان ۴ رکن اصلی نقش محوری و اساسی دارد؛ چرا که همه ما میدانیم برای توسعه اقتصادی کشور تنها وجود ماشین آلات لازم نیست.
از آن جایی که دانشگاه مکان آموزش و تربیت نیروی انسانی برجسته است؛ بنابراین در صورتی که نیروهای انسانی دانشگاهها بتوانند نقش ارزنده خود را در عرصه تولید و صنعت ایفا کنند، شاهد رشد اقتصادی جامعه خواهیم بود.
تعامل روز افزون بین صنعت و دانشگاه به عنوان یک رکن مهم و اساسی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها تاثیرگذار بوده و دانشگاهها بر حسب وظایف خود لازم است تا موارد زیر را برای شکوفا شدن استعداد دانشجویان و ورود آنها به عنوان یک نیروی انسانی ماهر و متخصص در محیط کار و به خصوص وزارت صنعت جدی بگیرند.
۱_ تربیت، آموزش و ارتقای دانشجویان در زمینههای علمی و آماده کردن آنان بعد از فارغ التحصیلی در حوزه اشتغال.
۲_ شناسایی و رفع نیازهای تحقیقاتی در حوزه صنعت و به روز رسانی دانشجویان و فارغ التحصیلان.
۱_ دخالت عملیات تولید محصول در بخشهای فناوری.
۲_ جذب دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار و فراهم کردن محیط مناسب و مفید برای آنها.
در حال حاضر وزارت علوم و روسای دانشگاهها بر انتقال دانش و انتقال دانشجویان به عنوان نیروی انسانی ماهر و متخصص در بازار کار نقش جدی و اساسی دارند و تربیت آنان را به عنوان همین نیرو در دانشگاه ها ضروری و لازم می دانند، اما فاصله زیادی بین پتانسیلهای علمی و ارتباط آنان با نیازهای مختلف بخش صنعت وجود دارد و لازم است با برنامه ریزیهای مناسب این ارتباط تنگاتگ از بین برود و تبدیل به یک نیاز مهم در کشور شود.
در کشورهای توسعه یافته یا پیشرفته ارتباط زیادی بین صنعت و دانشگاه وجود دارد و این دو نهاد با حمایت یک دیگر به توسعه، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور کمک و نیاز خود به هم نمایان میکنند، اما در کشورهای در حال توسعه یا نسل سوم هیچ ارتباط و تعاملی بین دانشگاه و صنعت دیده نمیشود، این به این معناست که دانشگاهها تنها به انتقال عمده و حداقلی علم و دانش به دانشجویان اقدام میکنند و وزارت صنعت هم با نیروهای متکی به خود و بدون نیاز به استفاده از نیروهای انسانی و کاربلد فعالیتهای خود را پیش میبرند که در اینصورت دیگر نمیتوان هیچ انتظاری از پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور داشته باشیم.
در کشورهای توسعه نیافته دو نهاد صنعت و دانشگاه به عنوان نهاد وارداتی شناخته شده اند به همین علت ارتباط و تعامل میان این دو نهاد بسیار پیچیده و سخت خواهد بود و دولت برای اینکه بتواند صنایع را حفظ کند لازم است، به این حوزه یارانه اختصاص دهد، از طفی متاسفانه دانشگاهها نمیتوانند به تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و جذب آنها به عنوان نیروی ماهر در وزارت صنعت بپردازند.
در صورت ارتباط میان صنعت، دانشگاه و دولت هر سه نهاد از این وضعیت سود خواهند برد و بر اساس اجباری بودن ایجاد ارتباط میان این ۳ نهاد نباید انتظار بروز نتایج موثری از این واقعه را داشته باشیم.
ایجاد ارتباط خوب و دو طرفه میان دانشگاه و صنعت منجر به شکل گیری برنامه چشم اندازهای ۲۰ ساله خواهد شد، اما در حال حاضر این ارتباط بسیار ضعیف است و محصولات فناورانه تولید شده به اندازه بسیار محدودی از فرایند تحقیق و توسعه ایجاد میشوند.
احتمال دارد سهم کم تولید درآمد ناخالص ملی و پایین بودن صادرات غیر نفتی و منفی بودن تراز تجاری کشور ایران هم علل نقص در ارتباط میان صنعت و دانشگاه باشند، بیشتر واحدهای تولیدی نقش تحقیقات را در پیشرفت فعالیتهای اقتصادی کشورها جدی میگیرند و از آن استفاده میکنند، اما باید بدانیم که بنگاههای اقتصادی ما به تنهایی نمیتوانند تمام منابع علمی کشور را تامین کنند و به همین صورت نیاز است تا ارتباط میان صنعت و دانشگاهها به صورت جدی تری مورد هدف قرار گیرد و برای تحقق آنها از تمام دستاوردهای علمی و نیروهای انسانی ماهر دانشگاهها استفاده شود.
در ضمن باید از صنعتگران کشور هم گلایه داشت؛ چرا که آنان نقش دانشگاهها را در برنامههای راهبردی اقتصادی کشور جدی نمیگیرند و بدون توجه به آنان کار خود را میکنند، در واقع به نظر می رسد که صنعت به افراد مدرک دار احتیاج ندارد بلکه به نیروهای انسانی ماهر، متخصص و تربیت شده دانشگاهها نیاز دارد تا با دادن ایدههای نو و به روز درصدد رفع مشکلات جامعه برآیند و بازار را به یک محصول رقابتی و نوآورانه تبدیل کنند.
همچنین متخصصان ارشد هم باید بدانند که نزدیک کردن تعامل و ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیاز به زمان دارد و باید برنامه محکمی برای تحقق این اهداف در نظر گرفته شود، البته برنامههای بسیاری در این خصوص تدوین شده است، اما خبری از عملی شدن آنها نیست.
دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و صنعت به عنوان یک نهاد اقتصادی شناخته شده است، یکی از ظایف مهم دانشگاهها تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است، اما متاسفانه هم دانشگاه و هم صنعت ارتباط موثری میان خود برقرار نکرده اند؛ چرا که محیط آموزشی با نیازهای صنعت غریبانه رفتار میکند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به اندازه بسیار محدود از نیروهای برجسته در این حوزه استفاده میکند و لازم است تا با ایجاد یک پل ارتباطی محکم به ایجاد رابطه میان این دو نهاد سرعت بخشید و به رشد و توسعه آنها در کنار یک دیگر بال و پر داد.
بی توجه به نیازهای تحقیقاتی صنایع در دانشگاهها هم یکی دیگر از معضلات فاصله زیاد بین دانشگاه و صنعت است و لازم است تا استادان راهنما دانشجویان ارشد یا دکتری را به منظور دفاع از پایان نامه یا رساله خود به سمت بهره برداری از نیازهای تحقیقاتی صنایع سوق دهند و درصدد افزایش آگاهی دانشجویان در این حوزه باشند تا بتوانند به راحتی آنان را برای ورود به بخش صنایع و فعالیتهای مفید در بخشهای اقتصادی جامعه آماده کنند.
ممکن است برخی از دانشجویان مرتبط با رشتههای صنایع بعد از فارغ التحصیلی یک الی دو بار از کارخانجات دیدن کرده باشند و به علت شناخت ناکافی از رشته خود در بازار کار موفقیتهای زیادی به دست نیاورند و بهترین کار این است که دانشگاهها در زمان تحصیل دانشجویان را با بخشهای مختلف صنایع آشنا کنند تا از فارغ التحصیل دانشگاهی به عنوان یک نیروی انسانی ماهر و متخصص استفاده شود.
حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره ارتباط جهاد دانشگاهی با صنعت اظهار کرد: یکی از اهداف اولیه جهاد دانشگاهی، ورود فناوریهای مورد نیاز به صنعت و جامعه است.
او افزود: از همان ابتدا هم با رفاه بسیار محدودی فعالیتهای جهاد دانشگاهی شکل گرفت؛ بنابراین آن دسته از فناوریهایی که دارای ارزش بالای اقتصادی هستند و مورد استقبال جامعه بودند، انتخاب کردیم تا از این طریق بتوانیم دستاوردهای بالایی به دست آوریم و کسب درآمد کنیم.
طیبی تصریح کرد: ۸۰ درصد از تولیدات فناوری جهاد دانشگاهی در حوزههای آموزشی، شرکتهای وابسته و ... با بودجه خودمان تامین شد؛ بنابراین با انتخاب سرمایههای خاص مانند نفت، گاز و پتروشیمی بیشترین نیاز را در مقیاسهای متفاوت تولید کردیم.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: با منابع محدودی که در اختیار داشتیم به تولید محصولات و فناوریهای کوچک اقدام کردیم، سپس وارد قدمهای بزرگتر برای تولید محصولات با ارزشتر شدیم.
طیبی با بیان اینکه ارتباط جهاد دانشگاهی با صنعت بسیار خوب است، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی به هیچ عنوان در مقابل مشکلات خسته نشده است، وقتی یک محصولی مورد تست قرار میگیرد و برای آن گواهی صادر میشود جلوی شرکتهای تولید کنندگان خارجی گرفته میشود و از آنجایی که جهاد دانشگاهی به دنبال حل مشکلات صنعت است، یک ارتباط بسیار خوبی بین ما دیده میشود.
او گفت: تعریف اشتباه بین دانشگاه و صنعت باعث بروز یک مشکل جدی شده است؛ چرا که با قرار دادن ابزار فناورانه دانشگاه مانند آزمایشگاه در اختیار استادان و دانشجویان مقطع دکتری باید انتظار نتیجه کار مطلوبی بعد از فارغ التحصیلی آنان داشته باشیم. یعنی کارهای پژوهشی این دانشجویان باید با عملکرد درستی در سراسر مجلات دنیا به چاپ برسد.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به تعریف مهم فعالیتهای دانشگاهها اظهار کرد: فعالیت مهم دانشگاهها در سراسر دنیا تربیت نیروی انسانی با کیفیت در دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.
او افزود: تولید نسل آینده فناوریها یکی دیگر از فعالیتهای جهاد دانشگاهی است؛ چرا که فناوران ما خودشان باید دارای مراکز تحقیق و توسعه باشند تا بتوانند بخشهای مختلف فناوری را به اساتید علاقهمند در دانشگاهها واگذار کنند.
طیبی ادامه داد: یکی از وظایف مهم مراکزی مانند مرکز جهاد دانشگاهی ارتقای مرزهای تکنولوژی، خودباوری و غرور است، باید طراحی برنامه پیشرفت را به گونهای انجام دهیم که رقابت همیشه وجود داشته باشد و صنایع بزرگ با واحدهای تحقیق و توسعه همیشه دنبال تولید محصولات جدید به کمک دانشگاهها باشند.
امید است با تربیت دانشجوی ماهر و فناور و جذب آنها در صنایع بتوان چالش اشتغال و مشکلات اقتصادی جامعه را هر چه زودتر برطرف کرد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
داداش من سره خرید خونه یک میلیارد پولشو خوردن بعد خانواده آقا دزد با همون پول رفتن یه خونه خریدن آقا دزده رو آوردن بیرون الان هم با خوبی و خوشی زندگی میکنن آقای قاضی هم به داداشم گفته من 3 ماه انداختمش زندان وگرنه قانونا نمیشه تو زندان نگرش داشت
خاک.... با این نوناشون
دانشگاه ها را کم کنید.
سن بازنشستگی را کم کنید.
دانشگاه ها رو صنعتی کنید نه علمی!
خیلی ساده میبینه، باید به این قبیل افراد بگم که برو یه خورده ببین قطبهای صنعتی دنیا دارن برا اشتغال چه میکنن! به اینکه یکی یه فن برای کار کوچیک حتی اشتغال زایی چند صد نفره نمیگن کار برای یه جمعیتی در حد کشور ایران.
اما آخرش میگن باید سابقه کار داشته باشی، این یکی رو دیگه نمیدونم باید از کجا بیارم،
تا دیر نشده، اقدام کن
رشته های غیر کاربردی
واز همه مهمتری برنامه جامعی نیست که مشخص باش مثلا برای استان اصفهان برای ۴۰سال اینده چندتا مهندس لازم..
اگر مهارت داری کار فراوان است
حالا که مهارت نداری سماق کیسه بخر گران می شود
خوب اون هزینه ای که شد تا مای بی عقل گرایش پیدا کنیم بریم سمت مدرک گرفتن
باید مدیریت میشد در سطح کلان وبه سمت اشتغال زایی میرفت
تجربه هفت تپه و رشت الکتریک و معدن طلا و....دیگه بسه
۴ سال لیسانس
۳ سال ارشد
شما که مدیریت بلد نیستید چرا عمر ما رو هدر دادید
آموزش پرورش خجالت
اگر عاشق کار است
مجانی کار کند .برای رصای خدا
تمام خانمها اگر سرپرست خانواده نیستند
پاره وقت کار کنند
فقط قشر جوان و تحصیلکرده جای عجوزه ها را بگیرند
روحانی دستت درد نکند که تو این وضعیت را بوجود اوردی
اگر عاشق کار است
مجانی کار کند .برای رصای خدا
تمام خانمها اگر سرپرست خانواده نیستند
پاره وقت کار کنند
فقط قشر جوان و تحصیلکرده جای پیرها را بگیرند
خدا را شکر اوضاع می گذره
بابام گفت درس بخوان ولی من رفتم بغالی زدهم, بغالی واقعا عالیه. می شینی در دکان و مشتری را راه میندازی
وقتی هر جا میریم میگن سابقه کار
دولتی ها رو نمیگما که هیچ
خصوصی ها یا باید سابقه کار داشته باشی یا پارتی
نص صریح قانون اومده که دانش آموختگان دانشگاه های دولتی باید دو برابر مدت تحصیل تعهد خدمت داشته باشن از اون دولت اومده شونه خالی کرده که اگه بعد یه سال کار گیر نیاوردی که بیمه برات رد بشه(هر کاری) تعهد خدمتت لغو میشه
طرف داره با پول این مملکت خوشی میکنه اونوقت میگه کار نیست حتما که نباید مرتبط باشه ،
هم جوانها وقت شون تلف می شه
هم بودجه الکی نابود میشه
خیلی وقت بود یه حرف درست و حسابی نشنیده بودم
مردها باید بروند خانه داری خانم ها باید بروند سر کار!
معلومه مشکل حجاب هم خواهند داشت چون کار کردن در زیرچادر تو این گرما خیلی سخته
بنده در این مورد یک نظر طلایی دارم.
اگر ظرفیت ها را برای رشته های با فارغ تحصیلان بیکار برای مدتی کم کنند و دانشگاه ها بیشتر سخت گیری کنند در نمره دادن و کیلویی نمره دادن ،حتما کسانی که فارغ التحصیل می شوند هم علم و توانایی کافی برای ورود به بازار کار را دارند.مثلا از بین 30 نفر ورودی رشته کشاورزی 5 نفر با قدرت علمی بالا فارغ التحصیل شوند نه کمبود کارشناس داریم نه جوان تحصیل کرده بیکار.
طرف دیگه این همه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی هست که تو هر شهری چندتا چندتا وجود داره
اونوقت برا پزشکی و زیرمجموعه اش از این خبرا نیست
خون جانشون رو می مکند !
بی چاره ها با هزار بدبختی و سختی درس خوندن آخرش ...
اینقدر رونق اقتصادی تو این مملکت هست جوانان ما نشستن از بیکاری سماق میمکن
فقط وعده و وعید اگر تو یک کشور خارجی مثل ایران باشه ببینید چکار میکنن برا مردم اون کشور
این یعنی فاجعه برای یک کشور که اکثر دانشجوها همونی هم که یادشون دادند نمیتونن در عمل به کار ببرند چه برسه به حل مشکلات کشور!
دولت که ضمانت کار به دکتر و مهندس نداده
پزشک شدن به مریض کمک کنند چه کار بدولت ووزارت علوم ?
پزشک شدن به مریض کمک کنند چه کار بدولت?
مدرک بدون بارعلمی فقط در حد کاغذ
چرا که سواد و دانشی توش نیست
البته خیلیا هم زحمت کشیدند اما....