برومند گفت: سیاست وزارت علوم ارتباط بیشتر با صنعت و علم است با این تفاوت که کیفیت باید بر کمیت رجحان داشته باشد.

ارتباط صنعت و علمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتمین نشست مشترک مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با حضور مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص اهداف این نشست گفت: آنچه دفتر ارتباط با صنعت انجام می‌دهد تنها انعکاس اقداماتی است که در دانشگاه‌ها در حال انجام و اجراست و اشکالات و نقاط قوت و ضعف‌ها به خوبی دیده می‌شود. از دانشگاه‌ها تقاضا داریم این انعکاس‌ها بیشتر شود، چراکه اثرگذار‌تر است.

برومند تصریح کرد: سیاست وزارت علوم ارتباط بیشتر با صنعت و علم است با این تفاوت که کیفیت باید بر کمیت رجحان داشته باشد تا بتوان خروجی را به فناوری تبدیل کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: چالش‌های امروز جامعه مانند آلودگی هوا، سیلاب در برخی استان‌ها و ... برای ما حائز اهمیت است؛ برای رفع این چالش‌ها باید راندمان را به این سمت ببریم.
 
او با بیان اینکه روش‌ها باید متناسب با نیازها تغییر کند، گفت: اگر منتظر باشیم کارفرما‌ها و نیاز‌ها به سراغمان بیایند اشتباه است.

برومند تصریح کرد: یکی از تبصره‌هایی که می‌توان از آن بودجه تامین کرد ماده ۵۶ است که از طریق دستگاه‌های ملی و استان‌ها تامین می‌شود. از سال ۹۴ تاکنون حدود ۷۵۰۰ پروژه بین دستگاه‌های اجرایی و در دانشگاه‌ها منعقد شده  است؛ براین اساس  ۵۰۰۰ پروژه معلق مانده و به نوعی با شکست مواجه شده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: ما نباید اجازه دهیم پروژه‌ها با شکست مواجه شوند؛ این مهم با تغییر الگو‌های قبلی به الگو‌های جدید ممکن می‌شود، البته الگوها در استان‌های مختلف کشور متفاوت است.

بدون علوم انسانی، پیشرفت ممکن نیست

برومند تاکید کرد: حوزه علوم انسانی را در کنار حوزه‌های فنی ببینید، چرا که بدون علوم انسانی، پیشرفتی ممکن نیست. 

او شناخت از محیط اطراف را نکته بسیار مهمی خواند و تصریح کرد: سال گذشته تدوین ارتباط به علم و فناوری را در ۱۰ استان پایلوت کردیم که برای این منظور هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط در تهران و استان‌ها انجام‌شد. اسناد همه آن‌ها در دسترس است که تماما عملی و اجرایی است. ۲۱ استان دیگر را سازمان برنامه و بودجه به برنامه اضافه کرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: حدود ۹۰ دانشگاه نتایج رصد خود را ارائه کرده اند. بیمه و سوابق تمام فارغ التحصیلان سنجیده می‌شوند از جمله اینکه چه تعداد از فارغ التحصیلان از استان رفته و به کجا رفته اند؛ این‌ها اطلاعاتی است که باید بررسی شوند تا ببینیم چه نیرو‌هایی و برای کجا تربیت می‌شوند.

برومند ادامه داد: بحث دیگری که برای آن بودجه در نظر گرفته شده بحث اشتغال روستاهاست. برای توسعه اشتغال روستایی باید بودجه خوبی لحاظ شود که البته این امر مستلزم طرح خوب است. برای این منظور طبیعی است که به قدرت و توانایی بیشتری نیازمندیم که دانشگاه‌ها بهترین گزینه هستند. از پتانسیل موسسات آموزش عالی استفاده کنید و تیم بسازید.

او با بیان اینکه گاهی خلاقیت‌ها از ما گرفته می‌شود، اظهار کرد: چه اشکالی دارد به جای ساخت ربات‌های فوتبالیست، ربات‌هایی بسازیم که بتوانند وارد کانال‌های فاضلاب شوند و به این ترتیب جان انسان‌های بیشتری حفظ شود؛ و یا اینکه مثلا بررسی شود منشا بوی بد در تهران کجاست؟، آیا دانشگاه‌ها می‌توانند در این باره کمک کنند یا خیر. ارتباط با دانشگاه‌ها در این باره می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و در این بستر می‌توان با ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید مواجه شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در پایان تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها در راستای تولید باشند باید سهم بیشتری برای هئیت علمی آن‌ها در نظر گرفته شود. باید نیاز‌ها در قالب عناوین دقیق بیرون بیایند نه موضوعات کلی، چراکه عناوین کلی نشان دهنده عدم جدیت در طرح و پژوهش ارائه شده است.

ایران؛ رتبه اول مالکیت نفت و گاز در دنیا

سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت در خصوص چالش‌ها و بحران‌های موجود در جامعه از جمله رشد بیکاری، آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آب مسائل اقتصادی و صندوق‌های بازنشستگی بهره وری و کارایی نامناسب صنعت و کشاورزی و همچنین سرانه مصرف بالای انرژی نکاتی را بیان کرد.

او با اشاره به فرصت‌ها و امکانات کشور از قبیل فارغ التحصیلان و متخصصین دانشگاهی، رتبه اول مالکیت نفت و گاز دنیا و وجود ذخایر معدنی متنوع و گسترده، گفت: باوجود بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشور برای حمل و نقل ؛ می‌توان این پتانسیل در راستای بهره وری و پیشرفت بیشتر استفاده کرد.

سیف در خصوص زیست بوم ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: اقدامات بسیاری در زمینه زیست‌بوم ارتباط صنعت و دانشگاه انجام شده است. این اقدامات در زمینه کارآموزی و کارورزی، پایان نامه‌ها، نظارت پذیرش دانشجو، آئین نامه استخدام و ارتقاء، قوانین و امور حقوقی، قطب‌های علمی، مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها، مراکز رشد و نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان، انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری بوده است.

مدیرکل ارتباط با صنعت به اقدامات مهم دیگر وزارت علوم و دفتر ارتباط اشاره کرد و گفت: اولین اقدام در رابطه با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور با جامعه و صنعت بوده است که در این راستا مواردی مانند توان و امکانات گسترده علمی موجود در وزارت عتف، ضرورت هم افزایی فعالیت‌های مرتبط در این وزارت و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی شرایط و مشکلات ایجاد شده به خاطر تحریم و چالش‌های ملی و ضرورت مشارکت در رفع آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

او چشم انداز دفتر ارتباط با صنعت را دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه پایدار کشور بیان کرد.

سیف ادامه داد: فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت، دومین اقدام دفتر ارتباط با صنعت بوده است. سومین اقدام، مهارت افزایی دانشجویان بیان شد که در این راستا انواع مهارت‌ها ازجمله مهارت‌های تخصصی دانشگاه‌ها، مهارت‌های عمومی، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های فردی سنجیده شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت در ارتباط با رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: ۸۷ مرکز آموزش عالی در سال ۹۷ با صنعت در ارتباط بوده و مشارکت داشتند که این آمار در سال ۹۸ افزایش یافته است، به همین ترتیب فارغ التحصیلان بیشتری امسال مشغول کار شده‌اند.

الزامات انعقاد قرارداد‌های تحقیقاتی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، نظام صلاحیت حرفه‌ای، مشارکت در شناسایی و رفع مشکلات نیاز‌ها و چالش‌های کشور و شناسایی و ترویج الگو‌ها و دستاورد‌های موفق دانشگاه ازجمله اقدامات دیگری بود که طی این گزارش مدیر دفتر ارتباط با صنعت به آن‌ها اشاره کرد.

در این راستا شناسایی و مستند سازی دستاورد‌های ویژه و منحصر به فرد دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت در جامعه  و همچنین شناسایی و ترویج تجارب و الگو‌های موق دانشگاه‌ها در جهت گسترش ارتباط جامعه با صنعت در حال انجام است.
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار