حجت الاسلام و المسلمین سید جواد موسوی هوایی در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، انسان را موجودی اجتماعی نامید که برای زیستن در کنار دیگران نیازمند قانون است و گفت: امروزه در جهان هستی با یک سلسله واقعیاتی مواجه هستیم که نمیتوانیم آنها را انکار کنیم. به عنوان مثال انسان موجودی اجتماعی است که به صورت انفرادی نمیتواند زندگی و نیازهای مادی و معنوی خود را تامین کند.
وی ادامه داد: در نتیجه انسان زندگی در اجتماع نیاز به قانون دارد و ما برای آرامش و حفظ امنیت خود در زندگی اجتماعی نیاز به قانون داریم، زیرا قانون نقش انسانها و نهادها در جامعه را مشخص میکند.
این کارشناس مذهبی به ویژگیهایی که قوانین مورد نیاز در جامعه باید داشته باشد اشاره کرد و افزود: قوانین باید به گونهای تنظیم شوند که انسان را به سعادت واقعی و خوشبختی مادی و معنوی برساند.
بیشتر بخوانید
حجت الاسلام هوائی به سه شرط در حصول قانون اشاره کرد و گفت: قانون دارای شرایطی است که فراگیر باشد، تمام جوانب مادی، معنوی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افراد حاضر در جامعه را در بر بگیرد و همچنین برای منفعت شخصی تنظیم نشده باشد. به این معنا که همه را مساوی ببیند مگر اینکه امتیاز یا جرمی به نفع یا ضرر جامعه صورت گیردو در نهایت تنظیم آن باید از طرف عالم به حیات انسان، آینده انسان وعالم به فضای بعد از مرگ (معاد) انسان باشد.
وی توضیح داد: اگر کسی بخواهد با قانون زندگی و در سایه آن نیازهای مادی و معنوی خود را برطرف کند باید قانون را از کسی بگیرد که مسلط به نیازهای انسان و آینده او باشد؛ در نتیجه بالاتر از خداوند که به ذات انسان مسلط است و نیازهای او را یک به یک میداند کسی نمیتواند برای انسان قوانینی تنظیم کند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: در این مسیر خداوند به حسب مباحث عقلی، حکمت و نیاز انسان؛ انبیاء را فرستاده تا قوانینش را به انسان ابلاغ کنند و بعد از انبیاء افرادی را به عنوان امام که ولایت الهی داشتند مشخص کرد تا وظیفه پیاده سازی احکام و به روز رسانی قوانین الهی را انجام دهند.
حجت الاسلام موسوی هوائی تصریح کرد: اگر قانون الهی شد، به حسب نیاز هر جامعه ای قوانینی برای اداره بشر وجود دارد که نیازمند مجری برای اجرا و قاضی برای ایجاد عدالت و جلوگیری از نقض قانون است . این یک مسئله فطری و عقلایی است که تمام جهان دراتفاق نظر دارند.
وی افزود: باید توجه داشت که تمام دین و احکام، قوانین کاملا فطری و عقلایی هستند و لذا خداوند در این مسیر هم قانون و مجری و هم قواعد را معرفی کرده، بایدها و نبایدهای آن مشخص شده و هر کس با اندک فکری و بدون هیچ لجبازی بر اساس فطرت و عقل حرف خدا را میپذیرد.
حجت الاسلام موسوی هوائی به ضرورت وجود فرد جامع الشرایط در راس امور اشاره کرد و گفت: حال اگر مجری توانمند ، عالم به قوانین و با تقوا که منافع شخصی خود یا گروهی را در نظر نگیرد در راس جامعه نباشد آن قانون ابتر میماند، بنابراین خداوند متعال باید به پیامبر (ص) خودش دستور دهد که حتماً علی (ع) را به عنوان وصی و امام معرفی کن.
این سخنران و کارشناس مذهبی ادامه داد: موضوع غدیر مسئله دیروز بشر نیست بلکه مسئله امروز و فردای بشر است، هنگامی که پیامبر (ص) فرمودند من از منافقین میترسم، خداوند فرمود: «نترس؛ خدا تو و دین خودش را حفظ میکند»؛ زیرا در جامعه حاکم و مجری قوانین باید خودش الهی باشد وعلم و تقوای او از دیگران نسبت به مسائل الهی بیشتر باشد در نتیجه مسئله غدیر مسئلهای بسیار ریشهدار و کاملاً واقعی است.
بیشتر بخوانید
وی درباره حقیقت غدیر گفت: مسئله غدیر یعنی معرفی یک انسان الهی که بتواند قوانین الهی را در جامعه پیاده کند. امام (ره) با این درک عمیق از مسئله ولایت و حاکمیت خداوند در جامعه، انقلاب کردند و در این مسیرخونها داده شد. هدف این بود که حاکمیت قوانین الهی را در گوشهای از عالم بنابر وظیفه فطری و الهی خودمان پیاده کنیم.
حجت السلام موسوی هوائی توضیح داد: انقلاب ما دنباله غدیر و ولایت فقیه نتیجه غدیر خم است. ولایت فقیه در حقیقت احیا گر و حافظ غدیر، عاشورا و ظهور امام عصر (عج) است. ولایت فقیه در حقیقت حافظ اعتقاد و حرکت بر مبنای مهدوی و ریشه اساسی و اصلی ولایت خداوند بر جوامع بشری است.
وی در ادامه گفت: همانطور که امام (ره) فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است یعنی نظامی که در راس آن، ولی فقیه باشد حفظش از نماز و حج واجبتر است، زیرا همه چیز را نظم میدهد و سیستم الهی را در جامعه پیاده و به جهان صادر می کند. در حقیقت معنای صدور انقلاب این است که ما برای زندگی مادی و معنوی برنامهای داریم البته اگر دشمن بگذارد.
این سخنران و کارشناس مذهبی افزود: غدیر نیاز همیشگی جوامع بشری است برای اینکه تحت پرچم و حاکمیت خداوند متعال زندگی کنند و ما نیز برای مقاومت و رشد الهی انسانها نیاز به پیام غدیر داریم که آن پیام؛ ولایت الهی به وسیله یک شخص با تقوا و عالم به مسائل دین است که عدالت را در جامعه پیاده کند.
حجت الاسلام موسوی هوائی در پایان گفت: بزرگترین نعمت الهی در دوران غیبت بر ما ولایت فقیه است پس در نتیجه ما بر اساس وجدان، فطرت، عقل و حرکت عقلایی در عالم به قانون الهی، مجری الهی و در نهایت به قضاوتهای الهی میرسیم.
انتهای پیام/