معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی دو مکان در مشهد و منطقه مرزی دوغارون برای بازار فرآوری و فروش گوهرسنگ ها به تصویب رسید که به زودی محل آن ها نهایی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون استاندار در نشست ویدیو کنفرانسی با مدیریت ایمیدرو "سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران" و مدیران دو استان خراسان رضوی و اصفهان و برخی تشکل‌های مرتبط با گوهرسنگ‌ها گفت: مشهد مقدس از سوی یونسکو به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ‌ها انتخاب شده است که نشان از توان بالای این شهر در صنعت مزبور دارد.

او افزود:به همین منظور سه هنرستان تراش سنگ‌های قیمتی و دو موزه سنگ در خراسان رضوی وجود دارد و مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در فضایی به وسعت هفت هزار مترمربع و مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌ها در فضایی به گستره ۶۰۰ مترمربع در حال ساخت است.

معاون استاندار با اشاره به وجود ۸۴۰ نفر آموزش دیده در صنعت گوهر یا سنگ تراشی در خراسان رضوی ادامه داد: یک مرکز گوهرشناسی در استان وجود دارد که تنها پژوهشکده سنگ در کشور است و علاوه بر این ۶۷۰ مغازه سنتی در حوزه تراش و فروش سنگ‌های قیمتی در بازار رضا واقع در پیرامون حرم مطهر رضوی فعال هستند.

رسولیان بیان کرد: خراسان رضوی از ظرفیت بالایی در زمینه گوهرسنگ‌ها و تولید زیورآلات آن‌ها برخوردار است که نیاز به توجه ویژه و توسعه این ظرفیت‌ها یا بهبود فعالیت‌ها در این زمینه دارد.
بیشتربخوانید


او تصریح کرد: به منظور ایجاد بازارچه فروش سنگ‌های قیمتی در مشهد هفت مکان در نظر گرفته شد که پس از بازدید کارشناسان از آن‌ها چهار مکان مورد توجه قرار گرفت که در شان مشهد و ایمیدرو به عنوان یک مکان با استعداد و توانمند باشد و بتوان اهداف عالی در زمینه توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها را تامین کرد.

معاون استاندار تاکید کرد: در حال مذاکره با صاحبان این مکان‌ها در مشهد هستیم تا یکی از آن‌ها برای راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگ‌ها نهایی شود.

رسولیان اظهار کرد: راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگ‌ها در مشهد نیازمند توجه و حمایت ویژه ایمیدرو است تا بتوان یک بازار قوی برای این صنعت راه‌اندازی کرد، زیرا بازار فعلی گوهرسنگ‌ها در مشهد سنتی و کوچک است که اهداف عالیه در توسعه این صنعت را تامین نمی‌کند.

او افزود : در مرز دوغارون نیز با توجه به ظرفیت بالای کشور افغانستان در زمینه تولید و تراش سنگ‌های قیمتی، بازارچه مرزی این منطقه محل مناسبی برای اختصاص تراش و فرآوری سنگ‌های قیمتی و فروش یا حتی صادرات آن ها است.

معاون استاندار ادامه داد: مقرر شد بازدید لازم از بازارچه مرزی دوغارون انجام گیرد تا مقدمات لازم برای اختصاص بخشی از آن به گوهرسنگ‌ها فراهم شود.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.