مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: اخذ پرونده از مدارس غیردولتی و مراجعه برای ثبت‌ نام به مدارس دولتی به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده‌ها، افزایش پیدا کرده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش‌ و پروروش خراسان رضوی در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری و خطرات احتمالی آن برای مدارس حاشیه شهر که از جمیعت بیشتری برخوردارند، گفت: اگر وضعیت سفید اعلام و شرایط برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری فراهم شود، دانش‌آموزان همانند سال‌های قبل در کلاس درس حاضر خواهند شد.

او افزود: اگر وضعیت زرد و در برخی مناطق قرمز باشد، دانش‌آموزان را به دو گروه الف و ب تقسیم می‌کنیم. یک گروه در روز‌های فرد و یک گروه در روز‌های زوج، یا یک گروه در شیفت صبح و گروه دیگر در شیفت عصر و یا به صورت یک هفته در میان در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.
به عنوان مثال، کلاسی که ۴۰ دانش‌آموز دارد، آن را به دو گروه ۲۰ نفره تقسیم می‌کنیم. گروه الف در یک هفته در مدرسه حاضر خواهند شد و گروه ب دروس خود را از طریق سامانه شاد پیگیری می‌کنند، در هفته دیگر نیز این فرایند برعکس خواهد شد، بنابراین کلاس‌های ما در شرایط وضعیت زرد و یا قرمز حداکثر با ۲۰ نفر تشکیل خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌ و پروروش خراسان رضوی ادامه داد: اگر شرایط در استان و به خصوص در مشهد که از تراکم بیشتری برخوردار است قرمز باشد، قطعا کلاس‌های درس مجازی و غیرحضوری خواهند بود و دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا نخواهند کرد، بنابراین محتوا‌های آموزشی را باید از طریق سامانه شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و ارتباط و تعامل معلم و دانش‌آموز را در این بستر فراهم کنیم. تشکیل کلاس‌های درس و حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه منوط بر تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

دانش آموزان، محروم از امکانات مجازی

خدابنده در خصوص وضعیت دانش‌آموزانی که از امکانات ارتباطی در بستر اینترنت محروم هستند، بیان کرد: در بررسی‌هایی‌مان در چهار ماه قبل، آموزش از طریق سامانه شاد و سایر امکانات فضای مجازی برگزار شده است. ۴۰ درصد دانش‌آموزان استان به فضای مجازی، اینترنت و یا تلفن همراه دسترسی نداشتند. برای این دسته از دانش‌آموزان درس‌نامه‌ها و خودآموز‌هایی چاپ کرده و به مناطق محروم و عشایری ارسال کردیم. برای امسال این فرایند را نیز در دستور کار قرار دادیم.


تمام مدارس استان تا پایان مرداد ماه به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد


او تصریح کرد: ۲ هزارو ۷۰مدرسه در استان فاقد دسترسی به اینترنت بودند. طی تفاهم نامه‌ای که با اداره کل فناوری و اطلاعات استانداری داشتیم، مقرر شد تا دسترسی به اینترنت این تعداد مدرسه انجام شود. عموم این مدارس در مناطق محروم و روستایی هستند که دانش‌آموزان معمولا گوشی و یا اینترنت ندارند. هدف این بود که در این روستا‌ها اگر دانش‌آموزی از اینترنت و یا گوشی همراه برخوردار نبود، از امکانات مدرسه استفاده کند.

بیشتر بخوانید



ترک تحصیل به دلیل محرومیت

مدیرکل آموزش‌ و پروروش خراسان رضوی در رابطه با پیش‌بینی‌ اش درخصوص دانش‌آموزانی که به دلیل محرومیت از امکانات لازم ترک تحصیل خواهند کرد، تاکید کرد: نسبت به وضعیت مشابه در پارسال، آمار دانش‌آموزان ثبت‌نامی بیشتر شده است. اتفاق به خصوصی برای ترک تحصیل کردن دانش‌ آموزان به خاطر محرومیت از امکانات لازم رخ نداده است. به دنبال این هستیم تا مدیران را توجیه کنیم تا تک‌تک دانش‌ آموزانی که برای ثبت‌ نام مراجعه نکرده‌اند را رصد کرده و این دانش‌آموزان را به مدارس بازگردانند تا آمار ترک تحصیلی دانش‌آموزان در استان افزایش پیدا نکند.


برگزاری دوره‌های ۴۰ ساعته برای دبیران

خدابنده در مورد عدم آشنایی کامل برخی از معلمان با سیستم آموزش مجازی اظهار کرد: تعدادی از معلمان در استفاده از فضای مجازی و تولید محتوا آشنایی کمتری دارند. آموزش همکاران و توانمندسازی آنان را در تولید محتوای الکترونیکی آغاز کرده‌ایم. دوره‌ای ۴۰ ساعته در فضای مجازی تعریف کردیم. دوره‌ها را به صورت هزار نفره تعریف کرده و از معلمان مدارس چند پایه در مناطق محروم، روستایی و عشایری آغاز کردیم.


لغو ابلاغ مدیران متخلفی که بابت ثبت‌نام از اولیا وجه دریافت می‌کنند

او در خصوص تاثیر کلاس‌های مجازی در هزینه‌های ثبت‌نام افزود: شرایط کرونایی باعث شده وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها تغییر کند. در خیلی از مدارس این موضوع رعایت شده است. درصدی از مدیران بسته به شرایط خاص مدرسه وجوهاتی دریافت کرده‌اند. تا امروز حدودهزارو ۸۰۰ بازدید از مدارس استان برای موضوع ثبت‌نام داشته‌ایم. تعدادی از همکاران تخلفاتی داشته‌اند که پرونده‌هایشان در حال بررسی است. بخشی از آنان نیز تذکر کتبی دریافت کرده‌اند. احتمالا مجبور خواهیم شد ابلاغ برخی از آنان را هم لغو کنیم.


کاهش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی مشهد

مدیرکل آموزش‌ و پروروش خراسان رضوی در خصوص تاثیر کرونا بر ثبت‌ نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی ادامه داد: اخذ پرونده از مدارس غیردولتی و مراجعه برای ثبت‌نام به مدارس دولتی افزایش پیدا کرده است. برای مدارس غیردولتی نگرانیم. مدارس غیردولتی زحمت کشیده، تجربه دارند و خیلی از آن‌ها مستأجر هستند. خروج دانش‌آموزان به مدارس لطمه خواهد زد. از سوی دیگر نگرانیم که حضور این دانش‌آموزان در مدارس دولتی مشکلاتی به وجود آورد.

بیشتر بخوانید

خدابنده بیان کرد: فضای لازم برای این حجم از دانش‌آموزان را در مدارس دولتی به ویژه در ناحیه سه، چهار و ۶ مشهد که حجم مدارس غیردولتی بالاست، نداریم. نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم کسانی که هنوز فرایند ثبت‌نام خود را انجام نداده‌اند چه تصمیمی برای ثبت‌نام سال تحصیلی جدید خود خواهند گرفت.

او تصریح کرد: این که دانش‌ آموزان به مدارس دولتی رو آورده‌اند ناشی از چند علت است. وضعیت اقتصادی مردم با شرایط خوبی همراه نیست. همچنین بخشی از همکاران ما در چند ماه قبل در مدارس غیردولتی رفتار مناسبی با خانواده‌ها بابت بازگشت وجوهات به دلیل عدم تشکیل کلاس‌ها نداشتند. پول‌های مازادی که دریافت شده بود باید بازگردانده می‌شد. بخشی از این وجوهات برگشت داده شد.این رفتار باعث عدم اعتماد در خانواده‌ها شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  با اشاره به افزایش حوزه‌های کنکور‌های سراسری تاکید کرد: به دلایل شرایط کرونایی تعداد حوزه‌های کنکور سراسری افزایش یافته است که بخشی از این حوزه‌ها به آموزش‌وپرورش واگذار شده است و حوزه‌هایی را با رعایت حداقل فاصله ۱۸۰ سانتی‌متر میان صندلی‌ها جهت حضور دانش‌آموزان برای کنکور سراسری معرفی کرده‌ایم.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار