با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و شهردار تهران از دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت قطار ملی و تجهیزات مورد نیاز سامانه حمل و نقل ریلی درون شهری رونمایی شد.

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مراسمی که برای رونمایی از واگن ملی ایران ساخت مرتبط با حمل و نقل ریلی درون شهری برگزار شد، شرکت‌های دانش بنیان آخرین دستاورد‌های خود را به نمایش گذاشتند.

در این رویداد که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران و دیگر نهاد‌ها برگزار شد، برای نخستین بار فناوری بومی شده ساخت واگن و تجهیزات حمل و نقل ریلی درون شهری (مترو) عرضه شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم ضمن تاکید بر داخلی سازی کامل تمام نیاز‌های کشور در این حوزه گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعال در این حوزه بومی سازی ۸۵ درصد تجهیزات را به عنوان هدف خود قرار دادند. امیدوار هستیم با رفع موانع، قطار ملی و پروژه ایرانی حمل و نقل درون شهری تا بهمن ماه بتواند آغاز به کار کند. باید توجه داشت که جهش شرکت‌های دانش بنیان و فناور، حوزه حمل و نقل ریلی قابل توجه است.

او افزود: معاونت علمی و فناوری از ابتدا با شناسایی نیاز‌های فناورانه این حوزه، حمایت‌های هدفمند خود را به استارتاپ‌ها و هسته‌های فناور فعال در بخش حمل و نقل ریلی به ویژه حمل و نقل ریلی درون شهری اختصاص داد. در حال حاضر این استارتاپ‌ها و هسته‌های فناور به شرکت‌های پویا تبدیل شده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: در اردیبهشت سال قبل توافقات لازم با مجموعه مترو تهران آغاز شد و این پروژه از تیر ماه سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد. در حال حاضر نیز شرکت‌های دانش بنیان و فناور تقریباً موفق شدند یک واگن کامل را بسازند و امیدوار هستیم تا پایان سال یک رام کامل قطار ساخته شده در داخل، آغاز به کار کند. این مسئله یک تحول اساسی در این حوزه است و در آینده نزدیک نیز دستاورد‌های بیشتری نیز حاصل می‌شود.

ساخت ۱۵٠٠ واگن

در ادامه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز حرکت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه حمل و نقل ریلی را قابل تحسین ارزیابی کرد و گفت: مدیریت شهری در نظر دارد هر چه بیشتر از توان فناورانه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان بهره ببرد. ۵٠ درصد کار‌های مرتبط با مترو مسائل مرتبط با ساختمان و مسائل عمرانی است که سال‌ها است بومی سازی شده است. ۵٠ درصد دیگر نیز مربوط به تجهیزات و دستگاه‌ها است که با تلاش شرکت‌های دانش بنیان در حال بومی سازی آن هستیم.

فرصت تاریخی برای بومی‌سازی تجهیزات

در ادامه پیروز حناچی شهردار تهران، شرایط تحریم را یک فرصت تاریخی برای بومی سازی تجهیزات مورد نیاز خواند و گفت: با تفاهم صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخش‌های عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز بومی سازی شده است و قطعاتی که بومی سازی نشده عمدتاً دارای توجیه و صرفه اقتصادی نبوده است.

مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز  در توضیح دستاورد‌های عرضه شده گفت: بیش از ۳٠ بخش مرتبط با شهرداری در این پروژه بزرگ همکاری کردند. این دستاورد‌ها همگی با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و فناور مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران محقق شده است. مترو تهران به ۱۵٠٠ واگن نیاز دارد، این مقدار واگن اگر قرار باشد ساخته شود، نیازمند حمایت دولتی است. با ساخت این مقدار واگن شش میلیون شهروند تهرانی می‌توانند از حمل و نفل ریلی درون شهری بهره‌مند شوند.

تجهیزات ریلی ایران ساخت

سیستم بوژی، سیستم راهروی بین واگن، سیستم ترمز، سیستم اطلاع رسانی از جمله تجهیزاتی است که با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و فناور ساخته شده است. این تجهیزات برای ساخت قطار درون شهری کاربردی حیاتی دارند.

همچنین اجزای مانند چرخ، محور، سیستم‌های تعلیق اولیه و ثانویه، هر کدام به وسیله شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان و فعالان فناور ایرانی طراحی و ساخته شد تا کشور از واردات آن‌ها بی نیاز باشد.

در این پروژه همچنین، سه نسل از قطار‌های درون شهری برای بومی سازی مورد مطالعه قرار گرفت. طراحی خارجی و داخلی واگن ها، سیستم pis قطار از جمله دیگر مواردی بود که با همت شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شده است.

ساخت هزاران قطعه

قطار، واگن و سیستم مترو به هزاران قطعه، دستگاه و تجهیزات نیاز دارد که بخش عمده‌ای از این قطعات با همت متخصصین داخلی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس تفاهم نامه‌های منعقد شده با نهاد‌های ذی‌ربط، منابع قابل توجهی به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص داده است.

شرکت‌های دانش بنیان برآمده از دل دانشگاه نقش پر رنگی در این رویداد داشتند، هسته‌های فناور دانشجویی با حضور اساتید دانشگاه، به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه حمل و نقل ریلی تبدیل شده اند.

در نمایشگاه جانبی این رویداد نیز ۱۳ شرکت دانش بنیان و ۵ شرکت فناور تجهیزات و قطعات بومی سازی شده در این حوزه را به نمایش گذاشتند. مدیران و نمایندگان این شرکت در بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از این دستاوردها، مسائل و دغدغه‌های خود را با وی در میان گذاشتند.

در پایان این مراسم نیز تفاهم نامه‌های میان شهرداری تهران و چند مجموعه فناور و دانشگاهی به امضا رسید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.