به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، آریو سایپا و دنا پلاس است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
سایپا S300 یا آریو یکی از خودروهای تولیدی در کشور است که زمان ورودش مانند دیگر خودروها سروصدای زیادی نکرد. نکته مهم در مورد آریو اس ۳۰۰، وضعیت نامناسب خرید و فروش آن در بازار است و حتی در مقایسه با رقبای چینی خود، به سختی خرید و فروش میشود.
اما در این بین مشخصات خوبی هم دارد که از جمله آن می توان به موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، حجم موتور ۱۵۹۰ سی سی، حداکثر قدرت ۱۱۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، حداکثر گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه، جعبه دنده اتومات، حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر در ساعت اشاره کرد.
از معایب این خودرو می توان به نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل کابین حتی در سرعتهای پایین،گیربکس اتوماتیک با عملکرد نا امید کننده و کند، استفاده زیاد از پلاستیک خشک و بی کیفیت در داخل کابین، ایمنی خیلی پایین در تصادفات، استهلاک بالای آریو، کمبود لوازم یدکی و به دردسر افتادن خریداران برای تعویض قطعه معیوب اشاره کرد.
خودرو بعدی مورد مقایسه دنا پلاس است که در داخل کشور تولید و عرضه می شود. دنا پلاس دو سال پس از عرضه دنا، یعنی در سال ۱۳۹۵ با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد تومانی ایران خودرو عرضه شد. دنا پلاس طراحی جدیدتر و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به دنا معمولی دارد از اینرو قیمت بالاتری هم نسبت به این خودرو دارد.
درهای جانبی این خودرو با طراحی جدید وارد بازار شد علاوه بر این از دیگر تغییرات این خودرو می توان به چراغهای جدید عقب و جلو، آینههای جدید و آنتن کوسهای اشاره کرد، همچنین سانروف، کیسههای هوای جانبی و آینههای تاشو برقی از امکانات برجسته دنا پلاس محسوب میشوند.
خودرو |
|
سایپا S300 | دنا پلاس |
کشور سازنده |
|
چین
|
ایران
|
سال (طراحی) |
|
1393 | 1395 |
موتور |
|
4 سیلندر 16 سوپاپه | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور |
|
1590سی سی | 1646سی سی |
حداکثر قدرت |
|
112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
151 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه | 155 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
4 دنده خودکار | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 |
|
- | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت |
|
172 کیلومتر در ساعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
1325 کیلوگرم | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
4565 طول - 1766 عرض - 1486 ارتفاع | 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
|
2700 میلیمتر | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
6.7 لیتر در هر صد کیلومتر | 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
0 لیتر | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
یورو 4 | یورو 4 |
ترمز و پایداری |
|
ABS - EBD | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا |
|
مجموعا 6 کیسه هوا | داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي) |
سیستم صوتی |
|
صفحه نمایش | فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر |
دیگر تجهیزات |
|
موتور میتسوبیشی - گیربکس 4 سرعته خودکار - استاندارد آلایندگی یورو 4 - سانروف - سنسور پارک در عقب - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - تنظیم برقی آینه های جانبی - سیستم تهویه مطبوع خودکار | فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب - چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغهاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين - طرح جديد آينه هاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع - سيستم كنترل بخار بنزين - شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك - نمايشگر دماي محيط - آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - جا عينكي - تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل - تغيير استايل جانبي خودرو (دربها به همراه شيشه لچكي عقب، دستگيرهها، گلگيرها و آينه هاي جانبي) - دستگيرههاي درب ها به رنگ كروم - تودوزي مخمل - دسترسي به صندوق عقب از داخل - بازكن قفل در صندوق عقب از داخل - قطعات دكوراتيو طرح چوب - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين - كارت طلايي چهار ستاره |
انتهای پیام/
یه
با سوار بشی میفهمی نسبت به پول
من هر ماشینی داشتم داخلی
به نظر من آریو اتوماتیک عالی
از تاکسی که ۵۰۰ کار کرده اذ ا ن بپرسید
مردم عزیز این بنده راننده تاکسی
عرض میکنم فقط وفقط اریو
حرفهای دری بری که میخوان برای ماشینهای اشغال تبلیغ کنند
توجه نفرمایید
اریو ۱۶۰۰ اتومات من اگزوز ش را باز گذاشته تمام این ماشینهایی که میگن میهمان داخل اگزوز اریو هستند
ef7 از موتورهای ردیف پژو بهتر هست کم ایراد تر هست اما صدای موتور بخاطر فیلر اتومات بیشتره اما داخل کابین سر نشین صدا زیاد نیست
مشکل اینه که گیربکس با موتور همخوانی نداره در دور موتور 2500 تا 3000 که باید بهترین کند و شتاب وجود داشته باشه گیربکس همراهی نمیکنه
من خودم آریو دارم داداشم دنا یه بار پشت ماشین داداشم نشستم بخدا برام عین گاری بود
با تشکر از همه آریو سواران و فرقون سواران عزیز
یه ماه پیش آریو داشتم فروختم دنا خریدم
اللن پشیمونم
واااقعا رانندگی با اریو رو باید تجربه کرد تا بتونی مقایسه کنی
مصرفش خیلی کمتر بود طراحی داخلش زیباتر بود
اشتباه کردم... اشتباه.. استباه
من دوساله آریو اتومات دارم خیلی نرم راحت جا دار.
پسرم دنا داشت جای سرنشین اینقدر تنگ بود که نه بگو نه بپرس.
درهای گمرک کشورو واسه مردم عادی باز بزارید ببنید کی تویوتا و نیسان و فورد و شورولت رو که ماشینهای ازران قیمت ولی بسیار خوب و مدرن اون ور آبیند رو میزاره میاد پیت حلبی های شما رو بخره
چون واقعا ارزش نداره که صد میلیوووون تومن بدی ماشینای سایپا سوارشی
البته دویست به بالا هم بدی دنا بخریطرف پول چند سال زحمتشو بده یه ماشینی؟؟؟؟؟؟؟
این خودرو حتی صدایی به مراتب کمتر از برلیانس و mvm داره
گیبربکس هم کارایی خوبی داره که البته اگه ۵ دنده بود بهتر بود
همچی نوشتی پلاستیک بی کیفیت که انگار از لنگ دمپایی درست شده در ثانی این خودرو با کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر دیده شده که هنوز موتور به تعمیر نیاز نداشته
رانندگی راحت
سرعت و قدرت مناسب
مصرف سوخت عالی
جادار
من خدایی راضی هستم
و تاسف میخورم، چرا ۲۵ساله همش پژوه خریدم، از ۵۰۴ ،۴۰۵,۲۰۶, آخری هم پرشیا، سوار دنا پلاسم شدم، احساس راحتی و نرمی آرامشی که در آریو احساس میکنی که فوق العاده است.
بهتره دنا رو با ماشینی همچون سمند مقایسه کنید نه با تویوتا
خرید پراید دست دوم که هر روز مسخره اش می کردیم آرزو شده
شما میگی دنا