رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: در راستای صیانت از سرمایه دامی، امسال ۳۴۱ هزار و ۳۲۸ راس دام علیه بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان در شهرستان مهاباد ایمن سازی شد.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد با اعلام اینکه در طول سال جاری ۳۴۱ هزار و ۳۲۸ راس دام در شهرستان مهاباد ایمن سازی شدند، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: این دام‌ها به منظور مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های دامی و مشترک علیه تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr)، شاربن، بروسلوز و سگ‌های صاحبدار در این شهرستان واکسینه شدند.

این مقام مسئول در مهاباد بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با بیماری مشترک، ۵۹۶ قلاده سگ علیه بیماری هاری و ۹۷ هزار و ۶۶۲ راس دام علیه بیماری شاربن، ۱۲ هزار و ۷۴۶ راس دام سبک علیه بیماری طاعون، ۱۷۰ هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی و ۶۰ هزار و ۹۲۰ راس دام علیه بروسلوز با هدف مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ایمن سازی شد.


بیشتر بخوانید


آغاز یادآور شد: بر اساس مطالعه‌های انجام شده حدود ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی جامعه انسانی از طریق دام و بیماری‌های مشترک منتقل می‌شود که برخی از این بیماری‌ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو علایم خاصی در دام‌ها نداشته و در صورت انتقال در جامعه انسانی خطرات و تلفات به همراه دارد که خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در مهاباد مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد همچنین از شروع عملیات سمپاشی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله توسط انگل‌های خارجی از جمله تب کریمه کنگو (CCHF) در روستا‌های مهاباد خبر داد و عنوان کرد: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد می‌باشد.

او تب مالت، سل، هاری، شاربن، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و مشمشه را از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و گفت: مقابله با برخی از این بیماری‌ها از جمله هاری، تب مالت و شاربن با انجام واکسیناسیون دام‌ها و حذف لاشه دام آلوده از چرخه مصرف انسانی انجام می‌شود که در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۱۲۰۰ تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در کشتارگاه‌ها و مراکز تحت نظارت دامپزشکی شناسایی و حذف شد.

آغاز همچنین از سم پاشی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ راس دام سنگین علیه انگل‌های خارجی در شهرستان مهاباد خبر داد و گفت: به همین منظور پارسال ۱۶۳ هزار و ۲۵۰ متر مربع جایگاه دامی در سطح شهرستان سم پاشی شد.

بیش از ۶۰ هزار نفر از جمعیت ۲۴۱ هزار نفری مهاباد در روستا‌ها ساکن هستند و از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند؛ مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام / س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.