پژوهشگر دکتری رشد حرکتی کودکان با اشاره به همه گیری بیماری کرونا از اواخر پارسال گفت : شیوع این بیماری بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و از جمله آموزش به کودکان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کردی پژوهشگر دکتری رشد حرکتی کودکان گفت : باتوجه به اینکه آموزش کودکان همواره در جمع است و کودکان از هم یاد می‌گیرند، برای همین با شیوع بیماری کرونا و ممنوع شدن تجمعات، آموزش این گروه با چالش‌هایی مواجه شد، اما موضوع مهم این است که آموزش و یادگیری به کودکان هیچگاه قابل توقف نیست و باید ادامه داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه رشد حرکتی کودکان گفت : هرچند افرادی هستند که معتقدند در شرایط کنونی امکان آموزش به کودکان و جود ندارد و حتی عنوان می‌کنند که آموزش به کودکان در چنین شرایطی چه ضرورتی دارد، اما باید بدانیم که آموزش و یادگیری برای کودکان قطع شدنی نیست.

او با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش به کودکان در زمان شیوع کرونا، در پاسخ به اینکه این نوع از آموزش‌ها از چه سنی می‌تواند اجرایی شود و هر کودک چه مدت زمانی می‌تواند در مقابل تلویزیون، تبلت و موبایل قرار بگیرد، افزود: متخصصانی که در حوزه آموزش به کودکان در دنیا فعالیت می‌کنند، درحال بررسی این موضوع هستند، اما برای رسیدن به پاسخی برای این سوال باید معیار‌هایی را مورد توجه قرار داد.

کردی افزود: تا پیش از شیوع بیماری کرونا تعدادی از کشور‌های دنیا مدلی را برای فعالیت ۲۴ ساعته کودکان زیر پنج سال پیشنهاد دادند که در آن میزان فعالیت جسمانی، فعالیت کودکان در فضای مجازی، خواب و... آن‌ها مشخص شده است. در این برنامه تاکید شده کودکان در سنین سه تا پنج سالگی ۱۸۰ دقیقه و کودکان بین پنج تا ۱۷ سال باید ۶۰ دقیقه در طول روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.

پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان افزود: پیش از شیوع کرونا بررسی‌هایی در ۴۹ کشور دنیا انجام شد که نشان می‌داد تنها ۱۰ درصد از کودکان این کشور‌ها معیار بالا را رعایت می‌کنند که باتوجه به اینکه در آن زمان کودکان فرصت مدرسه رفتن، تفریح در فضای باز و رفتن به باشگاه را داشته‌اند، وضعیت خوبی را نشان نمی‌داد و اکنون که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و بسیاری از کودکان در قرنطینه هستند، انتظار می‌رود عدم فعالیتشان بیشتر شده باشد.

او با بیان اینکه کم تحرکی کودکان می‌تواند عواقب و پیامد‌های منفی زیادی را برای سلامت جسم و روح آن‌ها به همراه داشته باشد، ادامه داد: کم تحرکی کودکان در شرایط کرونایی ماه‌های اخیر قطعا روی کیفیت خواب آن‌ها نیز تاثیرات خود را گذاشته و باعث اختلال در خواب آن‌ها می‌شود.

کردی با بیان اینکه اختلال و کاهش مدت زمان خواب کودکان احتمال بیش فعال شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود الگوی خواب کودکان که برای نوزادان صفر تا سه ماهگی ۱۴ تا ۱۷ ساعت، سه ماهگی تا یک سالگی ۱۲ تا ۱۶ ساعت، یک سالگی تا دوسالگی یازده تا ۱۴ ساعت و سه تا پنج سالگی ۱۰ تا ۱۴ ساعت است را حتما رعایت کنند.

او افزود: به خانواده‌ها تاکید می‌کنیم که در این ایام کودکان خود را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فضای باز ببرند و حتی می‌توانند با رعایت فاصله بصورت دو نفری با کودکان دیگر بازی کنند.

کردی گفت : برای مدت زمانی که کودکان می‌توانند در معرض تلویزیون، تبلت و موبایل قرار بگیرند نیز شاخصه‌هایی تعیین شده است، از جمله اینکه برای کودکان زیر سه سال صفر دقیقه و برای کودکان دو سال و دو سال روبه بالا یک تا دو ساعت آموزش انلاین و آفلاین در روز در نظر گرفته اند.

او ادامه داد: البته برخی از کشور‌ها سخت گیرانه ترعمل کرده و اعلام کرده اند که قرار گرفتن کودکان زیر دو سال در معرض فضای مجازی صفر دقیقه و کودکان بالای دو سال باید حداکثر یک ساعت باشد.

پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان گفت: باتوجه به اینکه این کودکان به همراه پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، برای همین توصیه می‌شود که آموزش به والدین انجام گیرد و از طریق آن‌ها به فرزندشان منتقل شود.

او افزود: متاسفانه حدود دو سوم از کودکان و حدود ۹۰ درصد از خانواده‌ها این معیار را رعایت نمی‌کنند و کودکان مدت زمان زیادی را در معرض فضای مجازی قرار می‌گیرند.

کردی گفت: برای کودکانی هم که تمایلی برای آموزش‌های آنلاین و آفلاین فضای مجازی ندارند توصیه می‌شود که پدر و مادر، کودکانشان را همراهی کنند و آموزش‌ها را در قالب بازی به آن‌ها یاد بدهند. صبور باشند و خودشان هم تحرک داشته باشند تا الگویی برای کودکانشان شوند.

او به راه اندازی پویش سراسری آماده باش توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی هم اشاره‌ای کرد و گفت: در این پویش تلاش شده تا برنامه‌های مجازی مختلفی برای کودکان تا بزرگسالان اجرا شود که این اقدام را می‌توان به نوعی محتوا سازی برای ایام کرونا دانست .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.