کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ در تلاش است که مکانیسم ماشه را فعال کند، اما با اجرای این موضوع ضربه‌ای دیگر خواهد خورد.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد شکست‌های دیپلماتیک آمریکا در برابر ایران، گفت: واقعیتی که اکنون جامعه بین الملل با آن مواجه است، مسئله افول قدرت نرم آمریکا و موقعیت یک جانبه گرایی است که واشنگتن تحت عنوان رهبری جهان از آن یاد می‌کند، همین موضوع سبب شده است که اعتماد شرکای غربی و اروپایی واشنگتن به این کشور کاهش پیدا کند.

او افزود: در رای گیری اخیر در شورای امنیت در مورد قطعنامه پیشنهادی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شاهد بودیم که هیچ یک از اعضای اروپایی با آمریکا همراه نشدند و به پیش نویس قطعنامه این کشور رای مثبت ندادند.


بیشتر بخوانید


ظهره وند ادامه داد: اکنون در حال گذار از موقعیت یک جانبه گرایی به شرایط جدید در محیط و روابط بین الملل هستیم که این موقعیت اکنون با ابهام و دورنمای عدم قطعیت مواجه است، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا در شرایطی که رهبری آمریکا با شکست مواجه می‌شود، شرایط جایگزین چند جانبه گرایی است؟ اگر این چنین بود روند متحدان، گروه ۷ و اتحادیه اروپایی چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا روند چند جانبه گرایی با مشارکت همه کشور‌ها اتفاق می‌افتد؟ کسی پاسخ این سوالات را نمی‌داند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اکنون مهم‌ترین مسئله برای شرکای آمریکا در شورای امنیت این است که نقش و جایگاه  خود را در شورای امنیت حفظ کند، بنابراین نمی خواهند در رفتار غیر حقوقی و غیر منطقی واشنگتن از جمله در استفاده از مکانیسم ماشه نقش داشته باشند، چراکه امروز مهم‌تر از ملاحظات آمریکا برای اتحادیه اروپا، مسئله حفظ نقش و جایگاه شورای امنیت است که در مقطع کنونی بسیار تعیین کننده خواهد بود.

او افزود: اگر آمریکا بتواند چالشی را که در محیط بین الملل ایجاد کرده در صحنه شورای امنیت به وجود بیاورد، موقعیت و شرایط بین الملل با یک شرایط به هم ریخته غیر قابل تصوری توام خواهد شد، بنابراین غربی‌ها از این منظر به آن نگاه می‌کنند و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا هم در حال افزایش است.

ظهره وند ادامه داد: ترامپ و دوستان بی عقل اودر تلاش هستند که مکانیسم ماشه را در قطعنامه ۲۲۳۱ راه اندازی کنند، اما این موضوع سبب می شود که آنها ضربه دیگری را تجربه کنند که قطعا موقعیت ترامپ را در صحنه انتخابات آمریکا بیش از پیش تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار