ضرورت نظام‌مند کردن مقابله با تحریف

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در یادداشتی نوشت: ما با یک "تهدید" آشکار مواجهیم. یک تهدیدِ" نرم" که مواجهه با آن بسیار "سخت" است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،عباس محمدیان رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در این یادداشت آورده است: ما با یک "تهدید" آشکار مواجهیم. یک تهدیدِ" نرم" که مواجه با آن بسیار "سخت" است. نه این که در عرصه مواجه حرفه‌ای سخت باشد، نه، در یک سنجه واقعی ما می‌توانیم دست بالا را داشته باشیم، اما سخت است از این رو که رقیب، پیش آمده و چیزی برای از دست دادن ندارد و قماری که می‌کند، هزینه اش را از حساب ما برمی دارد. یعنی قربانیان او در برد و باخت، افکار عمومی خود ما است. به نوعی "جنگِ داخلی" می‌ماند که تلفات از هر طرف از جمعیت کشور می‌کاهد. چیزی که ما به شدت از آن پرهیز داشته ایم و در زمان مقابله با ضد انقلاب داخلی، در شلیک‌ها مان، تا جایی که می‌شد، خست به خرج می‌دادیم تا "فرزندِ بدِ وطن" هم نمیرد بلکه شاید فردا اصلاح پذیرد و به ظرفیتی برای میهنش تبدیل شود.

بیشتر بخوانید



نگاه مان همان بود که کاراکتر شهید چمران در فیلم سینمایی"چ" نشان می‌داد؛ یک چریک بدون تفنگ. فقط وقتی اسلحه برمی داشت که همه راه‌ها بسته باشد. این در جنگ نظامی ممکن است، اما در مقابله با تهدید نرم، نه. یعنی نمی‌شود برای یک لحظه هم قلم را کنار نهاد. فقط باید جوری کار کرد که توسعه آگاهی و دانایی، دستِ دشمن را از دامن افکار عمومی کوتاه کند. این می‌تواند قدم بلندی باشد برای پیروزی در جنگ نرم.

ما چاره‌ای جز این نداریم که تا می‌شود و می‌توانیم اطلاعات درست در اختیار مردم بگذاریم و دست ذهن شان را بگیریم تا با تحلیل درست اوضاع، به نتیجه درست هم برسند. این فرایند می‌تواند موج "تحریف" را در کوچه بن بست زمین گیر کند. موجی که نه از رسانه‌های رسمی و صاحب شناسنامه که از هم افزایی شبکه‌های ماهواره‌ای و تارنما‌های خارج از کشور و کانال‌های زیر پله‌ای و بی هویت داخل، شکل می‌گیرد. این موج هم مولفه‌های هویتی و جریان‌های فکری و سیاسی و اجتماعی دارای سجل معتبر را هدف می‌گیرد. مهمتر از این کشور را و کلیت نظامات اجتماعی ساختارسازی شده در جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشاند. کم ندیده ایم از تلاش‌های همسوی شبکه‌ای یا انفرادی کانال‌های زیر پله‌ای که به انواع حیل، "تحریف" را نهادینه سازی می‌کنند و گاه به توفیق هم می‌رسند و می‌توانند در جایگاه شهید و جلاد، تردید ایجاد کنند.

این بنیاد تاریک را فقط با نور افشانی می‌توان، در هم ریخت. این جاست که نقش رسانه‌های اصیل و صاحب شناسنامه برجسته می‌شود تا با بازتعریف رابطه با مخاطب، او را نسبت به کرونا‌های خبری و تولید انبوه شایعات در قالب خبر، هوشیار کرد. این هوشیاری و حساس سازی می‌تواند قوی‌ترین و طراحی شده‌ترین "پاتک" ما باشد در برابر "تک"تحریف. البته نباید فقط در مرحله پاتک بمانیم بلکه با اصلاح فرایند‌ها و تحیل شرایط و رصد نقاط قوت و ضعف حریف، به عملیات هم بپردازیم.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار