به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سیروس کریمی رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین استان کرمانشاه گفت : در شرایط کرونا، مراکز معاینه فنی استان با کمتر از یک سوم ظرفیت خود مشغول کار هستند همین امر باعث شده است این مراکز با ضرر و خسارات ناشی از کرونا همراه باشد.
او گفت : در استان کرمانشاه حدود ۲۰ مرکز معاینه فنی با ظرفیتی در حدود ۴۰۰ هزار دستگاه در سال وجود دارد، اما مجموعه معاینه فنیهای صورت گرفته در شرایط فعلی شاید به کمتر از ۸۰ هزار دستگاه برسد و با این اوصاف ضرر این مراکز امری بدیهی و مشخص است.
کریمی ادامه داد: بسیاری از مراکز معاینه فنی استان کرمانشاه با کمترین ظرفیت ممکن و کمترین تعداد نیرو فعالیت میکنند، اما سعی کردهاند، نیروهای خود را تعدیل نکرده و اسباب بیکاری ناشی از کرونا را برای کسی ایجاد نکنند، اما به نظر میرسد برخی سیاست گذاریها در استان زمینه ساز تعدیل نیرو در این صنف خواهد شد.
او افزود: معاینه فنی یک فعالیت قانونی و روتین است و هیچ مرکزی نمیتواند خدماتی فراتر از چهارچوب قانون به مشتریان خود ارائه بدهد، از طرف دیگر تعداد خودروهای سطح استان و ظرفیت مراکز فعال استان نیز کاملا مشخص است، از این لحاظ صدور مجوز مراکز جدید منطقی به نظر نمیرسد.
کریمی با مخاطب قرار دادن مسئولین استان گفت: مجوز احداث مراکز معاینه فنی نیازمند هزینههای بسیار بالا بوده و کاملا یک شغل تخصصی است و با توجه به شرایط ناشی از کرونا و برخی تفاوتها در عملکرد پلیس راهنمایی رانندگی کرمانشاه با سایر استانها در شرایط خوبی قرار ندارد، لذا از مسئولین استان میخواهیم در زمان تصمیم گیری در خصوص مراکز معاینه فنی حتما از انجمن صنفی نظرخواهی کنند و ما را در جلسات تخصصی صنف خودمان راه بدهند.
رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین با گلایه از برخی تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه ادامه داد: در ماههای اخیر و دقیقا در زمانی که مراکز معاینه فنی در استان کرمانشاه در وضعیت ویژه برای جلوگیری از ورشکستی قرار دارند، برخی مسئولین استان اقدام به صدور یا پیشنهاد ایجاد مراکز جدید معاینه فنی در استان کرمانشاه میکنند، سئوال من به عنوان یک پیشکسوت این صنف این است که واقعا دلیل این اقدام چیست؟
کریمی گفت: مراکز معاینه فنی با حداقل ظرفیت فعالیت کرده و با این اوصاف اکثر آنها سعی کردند دست به تعدیل نیرو نزنند، از طرف دیگر ایجاد هر مرکز جدید معاینه فنی میلیاردها تومان هزینه دارد، ظرفیت مراکز استان نیز بسیار بالاتر از شرایط کنونی است، حال دلیل این حرکت چیست؟
او با مطرح کردن برخی پیشنهادها در این حوزه افزود: در برخی مواقع صحبتهای غیرکارشناسی از برخی از مسئولین میشنویم که خواهان تنوع بخشی به خدمات مراکز معاینه فنی هستند، در حال که یک حرکت بازرسی و بازدارنده هیچ گونه امکان تنوع بخشی ندارد و هر گونه اقدام جهت بالا بردن رضایت مشتری خارج از قانون ممکن خواهد بود.
کریمی در خصوص عملکرد سایر استانها در این حوزه، افزود: در خیلی از استانهای کشور سیستم دوربین هوشمند برای ارزیابی معاینه فنی وجود دارد و در صورت عدم الصاق معاینه فنی بر شیشه به صورت اتوماتیک خودرو با جریمه روبرو خواهد شد، همین امر اسباب ایجاد اجبار برای اخذ معاینه فنی را فراهم میکند.
او ادامه داد: در بسیاری از استانها، رانندها میدانند مقرون به صرفهترین مرکز برای پیدا کردن معایب خودرو مراکز معاینه فنی هستند به همین دلیل برای کشف معایب خودرو خود، به صورت روتین و دورهای به این مراکز مراجعه میکنند، حال با اینکه در استان کرمانشاه نه آن اجبار وجود دارد و نه این فرهنگ، چرا مسئولین استان اقدام به تصمیم گیریهای عجیب غریب برای مراکز معاینه فنی میکنند .
انتهای پیام/د