علی نژاد: سخنگوی تاج نیستم که بخواهم درباره صحبت‌های او پاسخگو باشم/ ممنوعیت جذب بازیکن خارجی موقت است

معاون وزیر ورزش و جوانان درباره حواشی این روز‌های فوتبال ایران توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: هفته دولت بهانه خوبی است برای اینکه گزارشی از عملکرد دولت در سالی که گذشت ارائه بدهیم. من می‌خواهم توضیح مختصری از اقدامات دولت ارائه بدهم.

او افزود: در حوزه زیر ساخت‌ها اتفاقات بزرگی در ۷ سال گذشته انجام شده است ما از ۲۲۵۰۰ مکان ورزشی در سال ۹۲ به ۶۱ هزار مکان ورزشی رسیده ایم. حدود ۳ برابر بیشتر از قبل. مجموعه‌های خود وزارت ورزش هم از ۶ هزار به ۱۵ هزار رسیده اند. چند رویداد مهم را در این دوره پشت سرگذاشته ایم.در المپیک جوانان ۲۰۱۸، ایران رتبه هفتم را به دست آورد که بهترین رتبه کشورمان در تاریخ این رقابت‌ها بود. این اتفاق بزرگ نوید بخش روز‌های خوب برای ورزش ما خواهد بود. در بازی‌های آسیایی جاکارتا ما بیشترین تعداد مدال را بعد از انقلاب به دست آوردیم. در اینچئون هم ما پنجم شدیم که اتفاق خوبی برای ما محسوب می‌شود.

جام جهانی روسیه بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران بود

علی نژاد ادامه داد: در جام جهانی ۲۰۱۸ بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران را به دست آوردیم در حالی که در گروه مرگ قرار داشتیم. سال ۲۰۱۹ هم که آخرین سال فعالیت‌های ورزشی دنیا بود، چون در سال ۲۰۲۰ اتفاق مهمی در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ نداد. در ۲۰۱۹ جوانان والیبالیست‌ ما قهرمان جهان شدند، مقام اول کشتی فرنگی جوانان جهان و همچنین قهرمانی ووشوی بزرگسالان جهان، مدال‌های سارا خادم الشریعه، مدال‌های شمشیربازی و ژیمناستیک هم افتخارات ورزش ایران در این سال است. ۵۷ درصد سهمیه‌های المپیک تاکنون در دنیا کسب شده که در این بین ایران ۵۱ سهمیه گرفت. اگر شرایط اجازه می داد رکورد دوره گذشته را می‌شکستیم.

امیدوارم سهمیه های بیشتری را برای المپیک کسب کنیم

معاون وزیر ورزش ادامه داد: امیدواریم با از سرگیری رقابت‌های ورزشی بچه‌های ما سهمیه‌های بیشتری به دست بیاورند و رکورد ۶۳ سهمیه دوره قبل را بشکنند. در المپیک ریو، دومین نتیجه تاریج ورزش کشور را گرفتیم. فدراسیون‌های ما در تربیت مربی همت به خرج داده اند به طوری که در بیشتر رشته‌های ورزشی در جاکارتا، ما مربی ایرانی داشتیم. البته ما به مربی خارجی نیاز داریم و در جایی که باید انتقال دانش صورت بگیرد باید این اتفاق با مربی خارجی رخ دهد.

او بیان کرد: در سال ۹۹ فرآیند بودجه نویسی و تخصیص منابع به فدراسیون‌ها را تغییر دادیم. هر فدراسیونی که موفق‌تر بوده از امکانات مالی بیشتری برخوردار است. به طور کلی فدراسیون‌هایی که توقعات وزارت ورزش و جوانان را برآورده کنند، بودجه بیشتری می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


اواخر مهر ماه فرایند ورود ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را به بازار سرمایه انجام می دهیم

علی نژاد تصریح کرد: در یک سال گذشته خصوصی سازی ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال در دستور کار قرار گرفت. دولت ۴۰ سال در حال باشگاه داری بوده که این کار غلطی است. وزیر ورزش با جدیت این کار را دنبال می‌کند و هر هفته جلسه تشکیل می‌دهد. پیش بینی ما این است که در اواخر مهر ماه فرایند ورود ۲ باشگاه را به بازار سرمایه انجام بدهیم. برای هر ۲ باشگاه مجموعه‌های ورزشی تدارک دیده شده است. ۲ ورزشگاه به هر باشگاه داده شد و به نام آن‌ها خواهد بود.

معاون وزیر ورزش بیان کرد: وقتی بحث خصوصی سازی مطرح شد همه کارشناسان گفتند این کار شدنی نیست، اما ما تلاش می‌کنیم این بار این اتفاق رخ دهد و این باشگاه‌ها را به هواداران واگذار کنیم. مزایده برای ۲ باشگاه صورت نمی‌گیرد و به افراد حقیقی و حقوقی هم واگذار نمی‌شود بلکه باشگاه‌ها وارد بورس می‌شوند.

اساسنامه های فدراسیون های ورزشی را بازنگری کرده ایم و در حال رفع ایرادات آن ها هستیم

او افزود: اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی را بازنگری کردیم. اساسنامه‌ها با ضوابط بین المللی همخوانی پیدا کرد و در حال رفع ایرادات آن هستیم. دولت در یک سال گذشته نگاه ویژه‌ای به صرفه جویی داشته و اعزام‌های بین اللملی را بهینه کرده ایم. در سال ۹۶، حدود ۲۰ هزار اعزام به مسابقات بین المللی داشتیم، در سال ۹۷ این عدد به ۱۵ هزار و در سال ۹۸ به ۱۱ هزار نفر رسید. ۶ میلیون و ۶۷۳ هزار یورو برای این اعزام‌ها در سال ۹۸ پرداخت کردیم. حدود ۷۳ ورزشکار استخدام کردیم و ۸۹ مورد معافیت از خدمت سربازی داشتیم.

علی نژاد بیان کرد: اقدامات بزرگ دیگری در حوزه‌های آموزش، استعداد و پایگاه‌های قهرمانی شکل گرفته است و سامانه‌ای را برای صدور مجوز باشگاه‌ها ایجاد کرده ایم.

ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی موقت است

او افزود: وزارات ورزش فقط برای استقلال و پرسپولیس جذب بازیکن خارجی را ممنوع کرده بود و تصمیم اخیر ممنوعیت همه باشگاه‌ها را سازمان لیگ گرفته که من هم این تصمیم را تایید می‌کنم. با بالا رفتن قیمت ارز تعادل قیمت بازیکن ایرانی و خارجی به هم خورده و تحریم‌ها باعث شده باشگاه‌ها نتوانند پول بازیکنان را پرداخت کنند و باعث شده این همه پرونده در فیفا داشته باشیم این تصمیم البته موقت است و دائمی نیست. ۱۰ درصد ابتدا سهام سرخابی‌ها وارد بازار سرمایه می‌شود و در ادامه ۱۰۰ درصد خصوصی می‌شوند.

علی نژاد: سخنگوی تاج نیستم که بخواهم درباره صحبت‌های او پاسخگو باشم/ ممنوعیت جذب بازیکن خارجی موقت است

سخنگوی مهدی تاج نیستم که بخواهم درباره صحبت‌های او، جواب بدهم

علی نژاد درباره ویلموتس هم گفت: امروز درباره ویلموتس هیچ صحبتی انجام نمی‌دهم. من سخنگوی مهدی تاج نیستم که بخواهم درباره صحبت‌های او، جواب بدهم. بگذازید امروز را بدون ویلموتس پشت سر بگذاریم.

کشتی با فوتبال قابل مقایسه نیست/ ممکن است شیوه نامه‌های آغاز فعالیت کشتی به زودی اعلام شود

او درباره اعتراض کشتی گیر‌ها و علیرضا دبیر درباره ممنوعیت فعالیت این رشته گفت: ستاد مقابله با کرونا هنوز درباره رشته‌های پربرخورد به غیر از شهر‌های سفید، تصمیم گیری نکرده است. کشتی با فوتبال قابل مقایسه نیست. البته ما جلسه‌ای درباره کشتی داشته ایم و ممکن است شیوه نامه‌های آغاز فعالیت کشتی به زودی اعلام شود، اما این رشته ورزشی فعلا اجازه فعالیت ندارد. ما عزاداری محرم که اهمیتش از هر چیزی برای مردم ایران بیشتر است را محدود کرده ایم و در فضای بسته اجازه عزاداری نداریم آن وقت کشتی گیر‌ها انتظار دارند که کشتی اجازه فعالیت بگیرد.

هیچ دخالتی در تصمیمات فدراسیون فوتبال نداریم

معاون وزیر ورزش گفت: ما نمی‌توانیم در کار فدراسیون فوتبال دخالت کنیم. وزیر ورزش در اساسنامه قبلی یکی از اجزای مجمع فدراسیون فوتبال بود و فقط نقش نظارتی داشت، اما در اساسنامه جدید هم وزیر و هم معاون وزیر از مجمع کنار گذاشته شده اند و به همین دلیل هیچ دخالتی در تصمیمات فدراسیون فوتبال و مربی تیم ملی نداریم. ساختار اجازه دخالت نمی‌دهد و نمی‌توانیم کاری خارج از ساختار انجام دهیم. اگر این کار را کنیم ممکن است فوتبال تعلیق شود.

علی نژاد به خبر احتمال استیضاح وزیر ورزش واکنشی نشان نداد.

او درباره فعالیت ورزشکاران در فضای مجازی که منجر به مهاجرت آن‌ها می‌شود، بیان کرد: مردم از ورزشکاران انتظار دارند که الگو باشند. این درست نیست که از امکانات یک کشور استفاده کنیم و بعد از رسیدن به قهرمانی به کشور دیگر مهاجرت کنیم. آخر و عاقبت همه ورزشکارانی که مهاجرت کرده اند را هم دیدیم. هیچ کدام از آن‌ها موفق نبوده اند. با پشتیبانی دولت ایران آن‌ها در مسابقات مدال آوری می‌کردند. البته مهاجرت کار بدی نیست و هر کسی می‌تواند در هر کشوری که می‌خواهد زندگی کند، اما اگر از مهاجرت استفاده و تبلیغ سیاسی علیه کشور شود، اشکال دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حاجی
۲۳:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
شما بدرد ماستمالیزاسیون میخوری عرضه حمایت ازمدیرانتان را که فرموده آقای وزیراجراء کردندرانداریدوآدرس غلط میدهید.لااقل عذرخواهی کنید.بلدنیستید؟استعفا کنید.
آخرین اخبار