یکی از مسائلی که درباره ماجرای عاشورای حسینی مطرح است، حضور برخی از صحابه پیامبر (ص) در صف یزیدیان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،    آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی محقق تاریخ اسلام و نویسنده کتاب «وقعة الطف»  می‌گوید: امام حسین علیه‌السلام در یکی از خطبه‌های خود در عاشورا ضمن اشاره به نسبش، سخن پیامبر (ص) درباره خود و برادرش امام حسن که «این دو سرور جوانان اهل بهشتند» را یادآور شد و از آنان خواست که اگر سخنانش را قبول ندارند به صحابه‌ای همچون جابر بن عبدالله انصاری، ابوسعید خدری، سهل بن سعد ساعدی، زید بن ارقم و انس بن مالک که هنوز زنده بودند، مراجعه کنند. بردن این اسامی به مثابه حضور ایشان در صف یزیدیان نیست.


بیشتربخوانید


وی افزود: اتفاقاً زید بن ارقم در مجلس ابن زیاد اعتراض کرد. از سعید بن معاذ و عمرو بن سهل نقل شده است که در مجلس ابن زیاد حاضر بودیم و مشاهده کردیم که عبیدالله با چوب‌دستی خود به چشم‌ها و لبان امام حسین (ع) می‌زد و نسبت به آن حضرت جسارت می‌کرد؛ «زید بن ارقم» حاضر بود، با دیدن این صحنه گفت:‌ای ابن زیاد چوب‌دستی‌ات را بردار، چرا که من رسول خدا را دیدم که لبان مبارکش را بر این لب و دهان می‌گذاشت، (و آن‌ها را می‌بوسید) آنگاه با صدای بلند گریه کرد. در اینجا ابن زیاد گفت:‌ای دشمن خدا، خداوند چشمانت را گریان کند؛ اگر پیرمرد فرتوتی نبودی که عقلت را از دست داده‌ای، به یقین گردنت را می‌زدم. زید بن ارقم گفت: پس بگذار ماجرای دیگری را برای تو بگویم که از آنچه گفتم نیز مهم‌تر است و آن این است که من روزی رسول خدا را دیدم که حسن را روی زانوی راست و حسین را روی زانوی چپ خود نشانده بود؛ دستان مبارک خود را بر سر آن‌ها کشید و گفت: «أَللّهُمَّ إِنّی أسْتَوْدِعُکَ إیاهُما وَ صالِحَ الْمُؤمِنینَ؛ خدایا من این دو و مؤمنان صالح را به تو می‌سپارم.» اکنون بگو با امانت رسول خدا چه کرده‌ای؟ زید بن ارقم پس از این گفتگو از مجلس ابن زیاد برخاست و بیرون رفت.

آیت الله غروی با اشاره به معرفی دیگر صحابی پیامبر (ص) در تقابل با یزید گفت: نَضلة بن عبداللـه بن حارث معروف به اَبوبَرْزه اَسْلَمی، صحابی پیامبر و از یاران امیرالمؤمنین بود که در غزوات متعدد و جنگ‌های جمل، صفین و نهروان شرکت کرد. او در شام وقتی یزید با چوب‌دستی نسبت به امام حسین جسارت می‌کرد، به اعتراض برخاست که توسط یزید از مجلس بیرون رانده شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.