بیشترین تمایل دانش آموزان به ادامه تحصیل در رشته تجربی است

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: ۳۴ درصد دانش‌آموزان کرمانشاهی به تحصیل در رشته علوم تجربی گرایش دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حامد شاهینی رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  گفت: از ۲۴ هزار و ۳۵۹ نفر دانش‌آموز کلاس نهمی که امسال قصد انتخاب رشته دارند، تاکنون کار هدایت تحصیلی ۱۸ هزار و ۲۵۵ نفر انجام گرفته و این دانش آموزان در مدارس ثبت نام شده اند که از این تعداد بیش از ۷۳ درصد در رشته‌های نظری و بیش از ۲۶ درصد در رشته‌های فنی و مهارتی ثبت نام کرده اند.

او افزود: همچنان رشته تجربی با بیش از ۳۴ درصد بین رشته‌های انتخابی پیشتاز است و این یعنی هنوز در بین دانش‌آموزان بیشترین تمایل برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد.

شاهینی با اشاره به تمایل پایین دانش اموزان به تحصیل در رشته‌های مهارتی، اضافه کرد: اگرچه از دو سال پیش تاکنون توانسته‌ایم تا حدودی ذهنیت جامعه را به سمت و سوی رشته‌های فنی و مهارتی سوق دهیم، ولی با وجود میانگین جذب ۲۹ درصدی هنوز شش درصد از میانگین کشوری عقب هستیم.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه باید در پایان سال ۱۴۰۱ به جذب ۵۰ درصدی دانش آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش برسیم که با توجه به مدت زمان کوتاه باقی مانده راه سختی پیش رو است.

شاهینی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و دولت قرار دارد، لذا از اولیا در خواست می‌شود اجازه دهند تا دانش آموزان بر اساس برگه هدایت تحصیلی و توانایی خود اقدام به انتخاب رشته کنند و هیچگاه آن‌ها را تحت فشار قرار ندهند.

شاهینی  بیان کرد: نظام استعدادیابی در کشور بر اساس یک فرآیند سه ساله در پایه‌های هفتم و هشتم و نهم، با ملاک‌های تحصیلی و آزمون‌های متعدد مشاوره‌ای و با لحاظ کردن نظر دانش آموز، نظر اولیا، نظر مدیر و نظر معلمان و با در نظر گرفتن جوانب مختلف بهترین رشته برای ادامه تحصیل را در برگ نهایی هدایت تحصیلی دانش آموزان معرفی می‌کند.

او تاکید کرد: اگر انتخاب رشته دانش‌آموزان بر اساس آگاهی و علاقه صورت گیرد، دانش آموز در ادامه زندگی تحصیلی و شغلی خود موفق خواهد بود، اما اگر این فرآیند به درستی انجام نگیرد می‌تواند خسارت زیادی را به سیستم آموزشی و جامعه و خود شخص وارد سازد، لذا باید تمام تلاش خود را در انجام این پروسه به بهترین شکل به کار بگیریم.

شاهینی سپس با بیان اینکه امروز یکی از بزرگترین معضلات جامعه در سطوح ملی و حتی بین المللی بیکاری است، گفت: خرد جمعی دنیا به این نتیجه رسیده که مهارت آموزی و ادامه تحصیل در شاخه‌های فنی و مهارتی راه برون رفت از این وضعیت است چون دوران صرف آموزش‌های نظری سپری شده و فردا از آن کسانی خواهد بود که صاحب مهارت باشند.
 انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.