به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اگرچه صدای سوت قطار دیرتر از بسیاری از استانهای کشور در فارس شنیده شد، اما در هفت سال گذشته دستاوردهای شامل رشد ۷۴ درصدی حمل مسافر و حدود چهار برابری بار در این استان حاصل شده است.
در خردادماه ۸۸ سوت قطار در ایستگاه راه آهن شیراز شنیده شد و انتظار ۸۰ ساله اهالی این خطه پایان یافت.
شبکه ریلی نقش بسیار مهمی در رونق صنعتی و اقتصادی هر منطقه دارد و نبود آن در طول سالیان گذشته تاثیر مستقیمی بر کندی پیشرفت صنعتی فارس گذاشته، اما در ابتدای دهه ۹۰ تاکنون با ورود قطار به این استان طرحهای صنعتی بسیاری در فارس آغاز شده که نقش ریل در تامین تجهیزات مورد نیاز برای پیشبرد این صنایع غیرقابل انکاری است.
در دهه اخیر، حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل آهن در این استان به بهره برداری رسیده که ظرفیت جابجایی ۵۱۱ هزار مسافر و حمل ۳۸۱ هزار تن بار در سال را دارد.
مدیرکل راه آهن استان فارس گفت: در سالهای گذشته کیفیت قطارهای مسافری به پنج ستاره ارتقا پیدا کرد و قطار پنج ستاره فدک در مسیر شیراز تهران در دولت یازدهم برای جابجایی مسافر در این محور اضافه شد.
مهرداد انصاری ادامه داد: پارسال ۵۱۱ هزار و ۹۸۰ نفر مسافر بوسیله قطارهای فارس در مسیرهای تهران و مشهد و ایستگاههای بین راهی به صورت رفت و برگشت جابجا شده اند.
او تعداد مسافران جابجا شده در طول سال ۹۲ توسط راه آهن فارس را ۲۹۳ هزار و ۲۶۴ نفر عنوان کرد و گفت: این آمار نشان از رشد ۷۴.۶ درصدی تعداد مسافران جابجا شده توسط ریل در این استان در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۲ دارد.
انصاری اظهار داشت: در سال ۹۲ تعداد ۱۴۵ هزار و ۷۲۴ مسافر با ریل از این استان خارج و در سال ۹۸، ۲۵۷ هزار و ۳۴۰ نفر قطار را برای خروج از فارس انتخاب کردهاند که مقایسه این آمار نشان از رشد ۷۷ درصدی دارد.
او بیان کرد: در سال ۹۲ تعداد ۱۴۷ هزار و ۵۴۰ نفر با قطار وارد این استان شده که در سال ۹۸ این تعداد با ۷۲ درصد رشد به ۲۵۴ هزار و ۶۴۰ نفر افزایش یافته است.
مدیرکل راه آهن استان فارس در ادامه با اشاره به شاخصهای حمل بار از طریق ریل در فارس بیان کرد: در سال ۹۸ براساس شاخص تن کیلومتر حمل شده آمار ۱۱۲ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۱۰ تن کیلومتر به ثبت رسیده است که این رقم هفت سال قبل، ۱۴ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۸۶۹ تن کیلومتر بوده که مقایسه آن نشان از رشد ۷.۶ برابری دارد.
او افزود: پارسال ۳۸۱ هزار و ۳۷۰ تن بار از طریق راه آهن فارس جابجا شده که این رقم در سال ۹۲ صدهزار تن بوده که مقایسه آن حکایت از رشد ۳.۸ برابری در سال ۹۸ دارد.فارس در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی
انصاری گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای ریلی فارس طی سالیان اخیر اتصال مرودشت بعنوان پرجمعیتترین شهرستان این استان بعد از شیراز و میراث دار مهمترین آثار تاریخی و ثبت جهانی کشور است.
او اظهار داشت: ایستگاه گار باری شهرستان مرودشت به وسعت ۳۵۰ هزار متر مربع و با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال حدود یکماه پیش و در نیمه تیرماه ۹۹ به بهره برداری رسید و همچنین عملیات ساخت ایستگاه مسافری راهآهن شهر مرودشت نیز آغاز شد.
او با بیان اینکه پیشبینی میشود که ایستگاه ریلی مسافری مرودشت نیز تا پایان سال ۹۹ تکمیل شود ادامه داد: مرودشت جاذبههای تاریخی، باستانی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده و به همین دلیل پیشبینی میشود که ایستگاه مسافری این شهر به یکی از بهترین ایستگاههای مسافری شبکه ریلی کشور تبدیل شود.
انصاری اضافه کرد: ایستگاه گار باری مرودشت با حرکتی جهادی و در شرایط کرونایی مورد بهره برداری قرار گرفت و با افتتاح این مجموعه، بارهای مورد نیاز و مواد اولیه کارخانجات فولاد مانند فولاد پاسارگاد به این مکان منتقل و تخلیه بارگیری در این ایستگاه صورت خواهد گرفت.
با روی کار آمدن دولت یازدهم چندین پروژه ریلی مهم در استان فارس آغاز شده که بهره برداری از این طرحها میتواند نوید بخش توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه باشد.
طرحهای کلان ریلی در حال احداث استان فارس از جمله گل گهر-شیراز، راه آهن شیراز-عسلویه-بوشهر و اقلید-یزد است که بهره برداری از این طرحهای عمرانی که نیازمند منابع مالی ملی است میتواند زمینه رشد و توسعه این استان را فراهم کند.
معاون معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس پروژههای ریلی شاخص و کلان این استان را برشمرد و گفت: خط ریلی گل گهر-شیراز از پروژههای کلانی است که ساخت آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.
محمود رضایی کوچی افزود: این خط ریلی از ایستگاه راه آهن گل گهر سیرجان در استان کرمان واقع در محور راه آهن بافق - بندرعباس انشعاب گرفته و در ادامه از قطروئیه شهرستان نی ریز، استهبان، فسا و سروستان عبور خواهد کرد و در نهایت با خط ریلی در حال احداث شیراز-عسلویه-بوشهر متصل میشود.
او، طول این خط ریلی در حال ساخت را ۳۴۵ کیلومتر عنوان کرد و گفت: ساخت این مسیر به لحاظ جابه جایی مسافر و حمل کالا و بارهایی از جمله سنگ آهن کارخانه گل گهر سیرجان و انتقال آن به کارخانه فولاد خوزستان و بندرعباس بسیار اهمیت دارد.
او ادامه داد: با راه اندازی خط آهن گل گهر-شیراز حجم زیادی از عبور و مرور خودروهای سنگین در این مسیر مواصلاتی کاهش و در نتیجه آن سوانح ترافیکی نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد و در کنار آن سنگ آهن و اقلام مورد نیاز کارخانههای فولاد استان فارس نیز با احداث این مسیر تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر از این خط ریلی در حال ساخت در استان کرمان و ۳۱۵ کیلومتر از طول این مسیر در استان فارس واقع شده است، گفت: این پروژه یک خطه است که ساخت آن در ۴ قطعه تعریف شده که قطعه ۳ و ۴ آن به طول ۱۹۰ کیلومتر حدفاصل شهرستانهای نی ریز، استهبان، فسا و سروستان و شیراز است که ساخت این مسیر عملیاتی شده و پیشرفت فیزیکی قطعات ۳ و ۴ حدود ۶۵ درصد است.
او با اشاره به اینکه قطعه ۱ و ۲ این مسیر از شهرستان نی ریز تا گل گهر سیرجان به طول ۱۵۵ کیلومتر امتداد دارد، افزود: کل پروژه در حال احداث راه آهن شیراز-گل گهر ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رضایی بیان کرد: با احداث این خط ریلی، انشعاباتی از آن برای شهرستانهای داراب، جهرم، زرین دشت و فسا نیز گرفته میشود این مناطق تحت پوشش شبکه ریلی کشور قرار خواهند گرفت.
او اظهار داشت: پروژه ریلی اتصال داراب - زادمحمود به راه آهن شیراز-گل گهر نیز در یک فاز به طول ۲۷ کیلومتر آغاز شده که اکنون ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس عنوان کرد: کار ساخت قطعه ۱ و ۲ پروژه راه آهن شیراز-گل گهر که حدفاصل شهرستان نی ریز تا گل گهر سیرجان را پوشش خواهد داد و طول آن ۱۵۵ کیلومتر است هنوز آغاز نشده است.
او ادامه داد: کل اعتبار مورد نیاز برای ساخت راه آهن شیراز گل گهر حدود پنج هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که با توجه به عدم ساخت بیش از نیمی از طول این مسیر حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه اعتبار نیاز است.
رضایی ساخت این خط ریلی را از پروژههای کلان ملی دانست و گفت: ساخت این مسیر در قطعه ۱ و ۲ با مشکلاتی از جمله اراضی معارض در مسیر بخصوص در منطقه حفاظت شده بهرام گور شهرستان نی ریز مواجه شده که رفع این مشکل با مذاکره و رایزنی با سازمان حفاظت از محیط زیست در حال پیگیری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه ساخت طرحهای ریلی جملگی با اعتبارات ملی انجام میشود، گفت: پروژه ریلی گل گهر-شیراز یکی از طرحهای اثرگذار جنوب کشور محسوب میشود که در حمل بار بین استان هرمزگان، کرمان و فارس نقش کلیدی دارد و با اجرای این پروژه فارس از مسیری دیگر به شبکه ریلی ایران نیز متصل خواهد شد.
او، راه اندازی هر یک از پروژههای ریلی در حال احداث فارس را دارای مزیتهایی دانست و افزود: اتمام طرحهای ریلی این استان در کاهش ترددها در سطح جاده و در پی آن کاستن از سوانح جادهای تاثیر بسیار زیادی دارد.
رضایی در ادامه بیان کرد: راه آهن شیراز-عسلویه-بوشهر نیز یکی دیگر از پروژههای در حال احداث فارس است که با هدف جابه جایی مسافر و کالا در حال ساخت است.
او با تاکید بر اهمیت تکمیل این پروژه ریلی گفت: با توجه به توسعه استراتژیک منطقه عسلویه و بوشهر، ترانزیت کالا، وجود تجهیزات و منابع نفت و گاز در این منطقه و اتصال به بندرها، ایجاد ارتباط ریلی بین استان فارس و استان بوشهر بسیار مهم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: پیش بینی میشود در سال اول بهره برداری از راه آهن شیراز-بوشهر ۸۰۰ هزار مسافر و ۳ میلیون تن بار و کالا جابه جا شود و در سال بیستم نیز ۲ میلیون نفر مسافر جابه جا و ۶ میلیون تن کالا از این مسیر و با استفاده از ریل حمل شود.
او اظهار داشت: طول مسیر راه آهن شیراز-بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که ۳۱۰ کیلومتر آن در فارس و مابقی در استان بوشهر قرار دارد.
رضایی با بیان اینکه این مسیر ریلی از بوشهر به سمت عسلویه با طول ۲۰۵ کیلومتر تداوم خواهد داشت، گفت: این مسیر ریلی در استان فارس از راه آهن مرودشت شروع میشود و در ادامه از ایستگاههای رحمت آباد، ایزدخواست، فتح آباد، کوار، فیروزآباد، فراشبند، اهرم به بوشهر منتهی خواهد شد.
او ادامه داد: محور اهرم به سمت عسلویه بصورت شاخهای منشعب و عملیات اجرایی این طرح از چند مسیر آغاز شده و در مجموع این مسیر به ۱۳ قطعه تقسیم شده که کار ساخت در ۵ قطعه آن به طول ۲۲۵ کیلومتر شروع و پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود ۹ درصد است.
او اضافه کرد: بخشهایی از کار احداث این مسیر در استان فارس و قسمتهایی در استان بوشهر آغاز شده است و ساخت پروژه راه آهن شیراز-بوشهر از طریق فاینانس خارجی دنبال خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین گفت: پروژه دیگر ریلی در حال ساخت این استان مسیر اقلید-یزد است که این طرح نیز جز طرحهای عمرانی اثرگذار فارس خواهد بود.
او ادامه داد: این پروژه براساس برنامه زمان بندی ارایه شده و با توجه به حساسیت دولت و اهمیت این موضوع، تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.
رضایی در پایان گفت: با اجرای پروژه راه آهن اقلید-یزد نیز کار جابه جایی مسافر و حمل بار و کالا از طریق این مسیر ریلی انجام خواهد شد که عملیات اجرایی این طرح در مراحل پایانی قرار دارد و تا آخر سال جاری نیز بطور کامل به بهره برداری میرسد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/