حجت الاسلام محامی گفت: مطالبه‌گری یکی از ارکان مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است و همگان باید به این اصل مهم توجه داشته باشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم و گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهارداشت: امام حسین(ع) نیت و هدف از نهضت خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کردند و این مناسبت بهترین فرصت برای انجام وظیفه همگانی و احیای این ۲ فریضه الهی است.

امام جمعه زاهدان ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در خصوص احیای امر به معروف و نهی از منکر افزود: وجود آیات و روایات فراوان در زمینه این ۲ فریضه الهی نشانگر اهمیت بالای آن است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به کتاب تحریرالوسیله و آیات و روایاتی که حضرت امام خمینی (ره) در آغاز این کتاب مورد استناد قرار داده‌اند گفت: آیه ۱۰۴ سوره آل عمران از جمله این آیات است بدین معنا که حتما باید در میان شما گروه‌هایی باشند که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر کنند و اینها رستگارانند.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) بیان کرد: در این روایت آمده است پیامبر(ص) تاکید داشته‌اند که هر وقت امت من از زیر بار امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی کنند باید منتظر عذاب خدا باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی با اشاره به روایتی دیگر بدین معنا که خداوند، مومن ضعیف‌الایمانی که دین ندارد را مورد غضب قرار می‌دهد،اظهارداشت: منظور از مومن ضعیفی که دین ندارد کسی است که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند و غیرت دینی ندارد و نسبت به مسائل مختلف در جامعه بی‌تفاوت است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به تشریح روایتی به نقل از امام صادق(ع) پرداخت و افزود: در این روایت آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «چگونه خواهید بود شما مسلمان‌ها زمانی که به خاطر دوری از امر به معروف و نهی از منکر، زنان، فاسد و جوانان، فاسق شوند و چگونه خواهید بود وقتی فضای جامعه عوض شود و ارزش‌ها و ضدارزش‌ها جابجا شوند و به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی به معروف کنید» و زمانی که سوال پرسیدند که آیا چنین شرایطی به وجود می‌آید حضرت در پاسخ فرمودند نه تنها تحقق پیدا می‌کند بلکه بدتر هم می‌شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: شناخت این ۲ واجب توسط کسی که به دنبال انجام آنست یکی از شروط اصلی امر به معروف و نهی از منکر بوده که اگر شناخت به حد مطلوب نباشد ضرر آن از نفعش بیشتر است.

حجت الاسلام و المسلمین محامی گفت: کسی که با آگاهی و عامدانه معروفی را ترک می‌کند یا منکری را انجام می‌دهد دیگر نیازی به آموزش ندارد و لازم است تا امر به معروف و نهی از منکر در خصوص آن صورت گیرد.

امام جمعه زاهدان با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید در سطح جامعه تاثیرگذار باشد تصریح کرد: احیای این فریضه واجب صرفا به معنای امرو نهی کردن نیست و باید با بیانی خوش و نرم صورت گیرد و مهم این است که هدف حاصل و معروفی انجام و از منکری نهی شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان شرط تاثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر را عمل به آن دانست و خاطر نشان کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند نیاز است تا به حرف خود عمل کند و بعد به دنبال اجرای آن توسط دیگران باشد.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی در موضوعات مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی اگر معروف ترک شود و منکر صورت پذیرد جای امر به معروف و نهی از منکر است و باید این فریضه انجام پذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محامی اظهارداشت: امر به معروف در برخی جاها اهمیت ویژه‌ای دارد یکی از آنها جایی است که آثار اجتماعی و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد که گاهی به خاطر شخصیت‌هاست زیرا تاثیرگذاری و نقش‌پذیری آن فرد در جامعه زیاد است مانند علما و امرا که امر به معروف و نهی از منکر برای اینها اهمیت بیشتری دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: همه باید احساس مسوولیت کنند و فضای نظارت همگانی یعنی نظارت مردم نسبت به مسوولان و همچنین نظارت مسوولان نسبت به مردم باید گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی نقش رسانه‌ها در فضای امر به معروف و نهی از منکر را مهم دانست و تاکید کرد: رسانه‌ها بر اساس عمق تأثیرگذاری و میزان مخاطبانی که دارند می‌توانند نقش ویژه‌ای ایفا کنند.

امام جمعه زاهدان اظهارداشت:فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر منحصر به این هفته نباشد و در طول سال انجام و ارزیابی‌ها به صورت سالانه بر اساس محتوا و میزان تاثیرگذاری انجام شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان یکی از محورهای عمده امر به معروف و نهی از منکر را بحث مطالبه‌گری دانست و ادامه داد: وظیفه داریم تا مسوولان نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به یکدیگر، مسوولین نسبت به مردم و مردم نسبت به مسوولان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و سخت‌تر و مهم‌تر از همه مطالبه‌گری از حکام است که باید دنبال شود.

حجت الاسلام و المسلمین محامی مطالبه‌گری را از ارکان امر به معروف و نهی از منکر دانست و خاطرنشان کرد: مطالبه گری دارای آداب خاصی است و صرفا تخریب و مچ‌گیری نیست بلکه برای اینست که پیگیر مطالبات به حق مردم برای حل مشکلاتشان باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار