کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید کرد اقدامات نخست‌وزیر و توافقنامه‌های امضا شده با آمریکا باید در پارلمان ارزش گذاری شود و به تصویب برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «صباح الطائی» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عراقی اعلام کرد که اقدامات مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و توافقنامه‌هایی که وی در سفر به آمریکا امضا کرد باید برای اجرایی شدن در پارلمان ابتدا ارزش گذاری سپس تصویب شود.

او گفت: ارزش گذاری و تصویب توافقنامه‌های امضا شده از سوی دولت در پارلمان مسئله‌ای است که در متن قانون کشور عنوان شده است.

الطائی افزود: بسیاری از نمایندگان پارلمان مخالف برخی از توافقنامه‌های امضا شده در سفر نخست وزیر به آمریکا هستند به ویژه در مواردی که به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق مرتبط است و موجب تقویت حضور این نیرو‌ها در کشور می‌شود.

این تحلیلگر عراقی اعلام کرد: برخی توافقنامه‌ها که در واشنگتن میان الکاظمی و ترامپ ایجاد شد، بر باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق، علی رغم عقب نشینی از برخی پایگاه‌ها تاکید دارد.

این درحالی است که به گفته الطائی، پارلمان عراق اخراج نیرو‌های بیگانه از عراق را به تصویب رساند و به موجب این اقدام، اجرای آن الزام آور شده است.

او با اشاره به اینکه بهانه‌هایی برای باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در کشور پس از سفر نخست وزیر به واشنگتن ایجاد خواهد شد، گفت: توافقنامه‌های الکاظمی و ترامپ باید در پارلمان تصویب شود و در این مسئله نمایندگان عراقی باید میان توافقنامه‌هایی که در راستای منافع کشور و مردم است و آنچه به تقویت حضور نیرو‌های آمریکایی در کشور مبتنی است، تفاوت قائل شوند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در رأس هیئتی عالی رتبه روز سه شنبه هفته گذشته به آمریکا سفر کرد و روز پنج‌شنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار، نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مشترک بر شراکت راهبردی میان عراق و آمریکا مبتنی بر تمایلات مشترک دو طرف تأکید و اعلام کردند که همکاری‌های امنیتی ما، زیربنای توسعه تلاش‌های همکاری در زمینه‌های اقتصادی، بشردوستانه، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

نخست وزیر عراق گفت دیدارش با دونالد ترامپ پرفاید بوده و آن‌ها بزودی شاهد انتقال به دوره‌ای جدید از همکاری‌ها برای نابودی بقایای داعش خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار