روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت گزارش‌ها درباره مخالفت نخست‌وزیر سودان با فشار‌های وزیر خارجه آمریکا برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ضربه سختی به واشنگتن بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: اگر گزارش‌هایی که فاش می‌کند عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، با درخواست یا درست‌تر بگوییم با فشار‌های مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سفر به خارطوم برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل مخالفت کرده است، صحت داشته باشد که به نظر هم می‌رسد این گزارش‌ها به یقین نزدیکتر است در آن صورت دولت سودان با این گام خود سیلی محکمی به دولت آمریکا زد و ضربه سختی به سفر کنونی پمپئو که هدف آن پیوستن شمار جدیدی از کشور‌های عربی به امارات و امضای توافقنامه صلح با تل‌آویو است، وارد کرده است.

در این مطلب آمده اسن: فضیلت این اقدام برای ملت برادر سودان و نیرو‌های ائتلاف آزادی و تغییر است که رهبری اعتراضات مسالمت‌آمیز را به عهده داشت و همین اعتراضات بود که به سرنگونی حکومت عمر البشیر انجامید. ملت سودان دست از تظاهرات علیه عادی‌سازی روابط با امارات برنداشتند، اما این ائتلاف پیش از رسیدن پمپئو تأکید کرد دولت انتقالی حمدوک برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل مجوزی ندارد. این موضع شرافتمندانه‌ای است که نخست وزیر سودان به آن پایبند بود، زیرا به خوبی می‌داند مخالفت با این موضع یعنی از سرگیری اعتراضات و سرنگونی دولتش است.

پمپئو در سفر به سودان به عنوان نخستین مقصدش حامل معامله پایاپای باج خواهانه‌ای بود یعنی عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر در مقابل حذف نام سودان از فهرست کشور‌های حامی ترورریسم. اما روشن است که سودان عربی و مسلمان و صاحب میراث درخشان تاریخی و وطن خواهانه با این معامله مخالفت کرد و باعث شد پمپئو با ذلت و خواری و دستان خالی فرودگاه خرطوم را ترک کند و امیدواریم چنین باشد.

وزیر خارجه آمریکا ملت سودان را نمی‌شناسد و از باطن وطن‌خواهانه و اصیل آن و باور عمیقش به ارزش‌های کرامت و عزت نفس و نیز از تاریخ آکنده از حمایت‌های ملت این کشور از مسائل بر حق در فلسطین و آفریقا بی خبر است به همین سبب گمان کرد مأموریتش آسان است و سودان دومین کشوری خواهد بود که برای امضای توافقنامه صلح و عادی‌سازی روابط که به گشوده شدن سفارت رژیم غاصب صهیونیستی در مرکز خارطوم منجر شود و پرچم رژیم اسرائیل با ستاره داودش بر فراز دیوار‌های این سفارتخانه به اهتزاز در آید.

ملت سودان از دیدار ژنرال عبد الفتاح برهان، رئیس شورای نظامی این کشور، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در اوگاندا و در ماه فوریه گذشته غافلگیر شد و مصمم است که این لغزش تکرار نشود و از یک سوراخ در کمتر از شش ماه دو بار گزیده نشود.

رای الیوم افزود: آمریکا، سودان را زمانی که با جدایی جنوب موافقت کرد، فریب داد و یک سوم سرزمین این کشور را با وعده رفاه و شکوفایی از آن جدا کرد و پاداش این کار نیز فقر و محرومیت و گرسنگی بیشتر بوده است و نامش نیز همچنان در فهرست تروریسم قرار دارد و علاوه بر اینکه در منطقه دارفور ناآرامی ایجاد شده است و دولت کنونی آمریکا که از تل‌آویو اداره می‌شود و تل‌آویو بر تصمیمات آن مسلط است انتظار داشت سودان را بفریبد و بار دیگر با استفاده از وضع دشوار اقتصادی و برگ برنده حذف نامش از فهرست تروریسم، سوء استفاده کند.

اعتماد ما به این ملت اصیل است که از ارزش‌های عزت و کرامت و حاکمیت محافظت می‌کند و امیدواریم استقلال، حاکمیت و اراده مردم سودان حاکم و پیروز باشد و نیز افراد شریف از نمایندگان ملت سودان در ائتلاف نیرو‌های آزادی و تغییر بر این کشور حکومت کنند و پیروز شوند.

از ملت سودان که با این مواضع، اعتبار را به سه «نه» تاریخی سودان بازگرداند قدردانی می‌کنیم و امیدواریم برخی ملت‌های دیگر نیز به ملت سودان اقتدا کنند؛ چراکه پمپئو در سفر به این کشور‌ها به دنبال آن است که دولت‌های این کشور‌ها را وارد فهرست اهانت‌آمیز و خفت‌بار عادی‌سازی روابط کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار