رعایت امانت داری، اخلاق حرفه‌ای و داشتن تدبیر و بصیرت در نوشتن و انعکاس مطالب رسالت اصلی فعالان رسانه است.

امانت داری، اخلاق حرفه‌ای و حرمت قلم از ویژگی‌های مهم یک خبرنگار مردمی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شجاعت از ویژه گی‌های مهم یک خبرنگار مردمی است زیرا آن‌ها با اخلاق مداری از حقوق شهروندان در جامعه حمایت می‌کنند، رعایت اخلاق حرفه‌ای و داشتن تدبیر و بصیرت در نوشتن و انعکاس مطالب رسالت اصلی فعالان رسانه است باید گفت؛ خبرنگاران مومن، شجاع، آگاه و دوراندیش با تهیه و ارسال خبر، گزارش و مطالب مفید به حال مردم و جامعه می‌توانند نقش اصلی خود را در توسعه همه جانبه و سعادت بخش کشور ایفا کنند، ترجیح منافع و مصالح عمومی جامعه بر منفعت‌های زودگذر شخصی جزو ویژگی‌های خبرنگاران فعال و موقعیت شناس نظام اسلامی است که در مسیر تعالی از هیچ کوششی دریغ ندارند، امانتداری، سعه صدر، به روز بودن، مطالبه‌گری، بررسی تمامی جوانب موضوع و سپس انعکاس به موقع اخبار و تحلیل‌های منطقی باید محور حرکت خبرنگاران و فعالان رسانه در جامعه قرار گیرد. یکی از اهداف و رسالت عرصه رسانه را آگاهی بخشی به جامعه تشکیل می‌دهد که در این راه دشوار خبرنگاران از جایگاه مهم اجتماعی برخوردارند.
همانطور که خبرنگاران در سنگر رسانه عشق به آگاهی، رشد و شکوفایی جامعه در تلاشند تا مردم به حق خود برسند و در این مسیر زندگی فردی و اجتماعی، توسعه و بالندگی کشور با همتی والا گام بر دارند؛ خالی از لطف نیست گفتن این مطلب که درست است خبرنگاران با انتقال اخبار و ارائه تحلیل‌ها در زمینه‌های مختلف موجب می‌شوند که سطح آگاهی جامعه افزایش یابد و در این راه هم ارائه اطلاعات درست به مخاطبان یکی از وظایف مهم رسانه‌های خبری است اما؛ اطمینان از درستی مطالب، برداشت ازپاسخ سوال مورد نظرش وارائه آن در روزنامه‌ها ویا صفحات خبرگزاری‌ها نیز از ضروریات حرفه یک خبرنگار محسوب می‌شود.
باید بگویم درست است که به حق خبرنگاری بعنوان یک شغل پر مخاطره در جامعه یاد می‌شود و آن‌ها برای حفظ رسالت خود باید مسائل دغدغه‌های جامعه وشهر را به چالش بکشند و در این میان هم مشخص است که مسئولان وظیفه دارند پاسخگو باشند تا موضوع شفاف شود وابهامات موجود از بین برود وپرسش وپاسخ‌هایی رد و بدل شود، اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که دغدغه آن‌ها برای حل مشکلات مردم موجب نشود گاهی اوقات این دغدغه‌ها مخاطره انگیز شود و خدای نکرده برای حفظ رسالتشان، پاسخ سوالات خود را بی جهت جهت دار کنند. بله ما همه می‌دانیم که مدیران ومسئولان وظیفه دارند که رفاه حال مردم شهرشان را در نظر بگیرند و در این راه از کوچکترین اقدامات هم باز نمانند و روشن است که مدیران هم در حد توان خود کم نمی‌گذارند ونباید زحماتشان را نادیده گرفت ناگفته نماند که بی احترامی به خبرنگاران بی احترامی به خرد جمعی و بالعکس بی احترامی به مدیران و یا کلامشان از سوی خبرنگاران نشانه غیر حرفه‌ای بودن یک خبرنگار می‌تواند باشد. بیان این مطلب بر اساس موضوعی است که چند روز پیش در یک نشست خبری از سوی یکی از ادرارات پیش آمد و خبرنگاری که برای پاسخ به سوال خود که گویا علاوه بر اینکه چندین بار پیگیری کرده بودند و نیز برای پاسخ به سوال وی به جلسه دعوت شدند، اما به هر دلیلی ایشان حضور فیزیکی نداشتند، اما پاسخ به سوال وابهام ایشان در جلسه بیان شد واز طریق همکار محترمشان در قالب فایل صوتی به دست ایشان رسید ومدیر جلسه علاوه بر پاسخ به سوال این خبرنگار مطالبی نیز به مزاح بیان کردند که خود حال وهوای جلسه را تغییر داد که بنظر میرسد که بار گذاری صحبت‌های مزاح آمیز یک جلسه آن هم برای لحظه‌ای ایجاد حال خوب افراد حاضر در آن جلسه در صفحه خبری هر خبرگزاری خیلی هم واجب وضروری نیست؟! بخصوص اگر مدیر آن جلسه عنوان کرده باشد که این موضع جنبه مزاح دارد و جالب‌تر اینکه سوال از یک خبرنگار خبرگزاری مطرح شده بود، اما مطالب در روزنامه‌های محلی همدان هم عنوان شد آن هم بشکل کپی برداری؟ باید گفت؛ دوراز اخلاق مداری واخلاق حرفه‌ای یک خبرنگار است نوشتن بعضی مطالب که تاثیری در خواننده آن نیز ندارد. خبرنگاران همانطور که امانت دار مردم هستند برای رفاه حال آنان تلاش‌ی کنند باید قلم نویسا هم داشته باشند و حرمت قلم را با بیان مطلب‌های مزاح در جلسه را زیر سوال نبرند که با این عمل نه تنها قلمشان بلکه حرمت همکاران را نیز خدشه دار می‌کنند.
به دلیل اینکه خداوند به قلم سوگند خورده است، صاحبان قلم یعنی ما خبرنگاران باید حرمت قلم را نگه داریم و با افتخار بدست بگیریم.
و، اما کلام آخر؛ قلم ابزار ارزشمندی برای انتقال فکر و اندیشه به دیگران و همچنین ثبت آن به نسل‌های آینده است، قلم جایگاه بسیار بلندی دارد و انسان باید خدا را شاکر باشد و همواره به خدا پناه ببرد تا حرمت قلم را نگاه دارند. باید سعی کنیم در رسانه‌ها کار به نزاع نکشد، می‌توانیم کاری کنیم که مسئول مواظب کار خود باشد و بداند که زبان تیزی مراقب کار اوست و عملکردش زیر ذره‌بین قراردارد همچنین یک خبرنگار اخلاق مدار باید در بیان مطالب مواظب باشد که حرف‌هایش خلاف واقع نباشد و واقعیت را ارائه کند، و هر گفته وهر مزاحی را خبر محسوب نکند. یکی از وظایف خبرنگار به چالش کشیدن مدیران است بله این درست و به حق است، اما باید وقتی خبرنگاری از مسئولی سؤال می‌پرسد ابتدا وارد موضوع چالشی نشده و حتما ابتدا با احترام برخورد کند و با احترام بنویسد و کمی هم خوش انصاف باید بود و زحمت ها را نباید نادیده گرفت  چشم ها را بر خوبی ها نبندیم ومهربانتر  آزادی  قلم را حکمفرمایی کنیم؛ و گاهی هم خالی از لطف نیست خبرنگاران هر ماه خودشان با هم جلسه بگذارند و نشست‌های تخصصی برگزار کرده و نقاط ضعف خود را یادآوری کنند. با سپاس از همه اهالی زحمت کش رسانه و مدیران با اندیشه‌ای که همراهان همیشگی رسانه در شفاف سازی عملکرد‌ها و گفته‌ها هستند.
انتهای پیام/ج

یادداشت از زهرا جعفرپور ایروانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار