حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت عاشورای حسینی در خصوص سبک زندگی امام حسین (ع) گفت:امام سوم شیعیان در تمام سالهای زندگی پربرکتشان سبک زندگی اسلامی توام با آزادیخواهی و عدالت را ارائه میکنند.
او افزود: با بررسی در سیره زندگانی امام حسین (ع) میبینیم که ایشان در برهههای مختلف زندگی از کودکی تا بزرگسالی در نقش پسر، پدر، همسر، برادر، فرماندهی، امامت و شهروندی یک پرونده آموزشی بسیار توسعه یافته داشته اند که می توان از هر فصل زندگی ایشان یک کتاب قطور زندگی تألیف کرد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حسین (ع) مهربان ترین بودند همان طور که در حدیث کساء آمده است وقتی وارد خانه میشوند،با ادبیاتی پر مهر و عطوفت عنوان میکنند: «بوی بهشت و بوی جدم میآید» پدربزرگ ایشان حضرت ختمی مرتبت در زیر عبا، القاب زیبایی به امام حسین (ع)نسبت میدهند: «تو شافع امت و پرچمدار منی». حضرت زهرا(س) خطاب به امام حسین(ع)میگویند: «نور چشمم و میوه دلم هستی». این ادبیات اگر در زندگیها حاکم و جاری شود، بسیاری از مشکلات خانوادگی زمینه بروز پیدا نمیکند.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به روابط محکم خواهر و برادری امام حسین(ع) اضافه کرد: حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به حدی با هم مهربان و غمخوار یکدیگر هستند که حضرت زینب(س) در زمان ازدواجشان شرط میکنند که من هر روز باید برادرم را ببینم.
این کارشناس مذهبی بیان کرد:این روابط عاطفی به گونهای است که زینب (س) تا دم شهادت هم برادر را همراهی می کند و در گودال قتلگاه بالای سر او میایستد و زیر نیزه شکسته ها، برادر را جست و جو میکند.
حجت الاسلام موسوی گفت:در برخورد با امام حسن (ع)، ایشان حرمت و احترام برادر بزرگشان را به خوبی حفظ میکنندتا امام حسن (ع) بودند، سیدالشهدا (ع) روی حرف ایشان حرفی نمیزدند و به او اقتدا میکردند و مردم ایشان را تحریک میکردند که تو خلیفه و رئیس باش، اما ایشان قبول نمیکردند و برادرشان امام حسن (ع) را به آنها نشان میدادند.
او ادامه داد:زندگی حسین (ع) به گونهای بود که در بین او با دیگران رقابت، عداوت و کدورت نبوده است. به عنوان نمونه، برادر دیگرشان حضرت عباس (ع) فدایی ایشان بودند و امام حسین (ع) را جز تا زمان شهادت، برادر خطاب نکردند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد:درسوره انسان که درشأن امام حسین (ع) نازل شده است:زمانی که امام حسین (ع) بیمارمی شوند، حضرت زهرا (س) برای سلامتی ایشان روزه نذر میکند که وقتی اسیر، فقیر و یتیم در منزل آنها میآید، غذایشان را به آنها می بحشند، اما با این حال سیدالشهدا (ع) ناراحت نمیشود؛ اینها سبک زندگی دگرخواهی و از خودگذشتگی را میرساند.
او افزود: زمانی که حضرت عباس (ع) لب رود میروند تا برای کودکان خیمه آب بیاورند، جرعهای آب هم نمینوشند، این نشان میدهد که تربیت از درون خانواده شروع میشود و آنها در یک خانواده منسجم، معنوی، گرم و مؤدب و امن پرورش یافته اند.
حجت الاسلام موسوی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از سیدالشهداء(ع) گفت:در زیارت عاشورا میخوانیم: «اللهم محیای محیا محمد و آل محمد»، (محیا) یعنی چگونه زیستن ما باید با الگوگیری از این عزیزان در زندگی فردی با عبادت و معنویت همراه باشد، در زمان حادثه عاشورا نیز عاطفیترین صحنهها اتفاق میافتد و افراد این خانواده یکدیگر را ترک نمیکنند و جوانان بنی هاشم که پر از آرزوها بودند، ترجیح دادند قطعه قطعه شوند، رگ هایشان بریده شود، چاک چاک شوند و لب تشنه باشند، تا از خانواده و دین دفاع کنند.
این کارشناس مذهبی با بیان این که امام حسین(ع)الگوی کامل برای زندگی فردی، اجتماعی و روشهای اخلاقی، عبادی و سیاسی است ،تاکید کرد:خانواده ها در جوامع اسلامی باید برنامه های زندگیشان را بر مبنای سبک زندگی حسینی تنظیم کنند، چرا که زندگی حسینی عاقبت بخیری انسان را در دنیا و آخرت تضمین میکند.
حجت الاسلام موسوی با بیان این که در سبک زندگی اسلامی باید از سخاوت و ایثار امام حسین(ع) الگوبرداری شود، ادامه داد:امام حسین (ع) سرش را در راه حق داد و تمام هستی خود را فداکرد، در دوران حیات هم زیاد اهل بخشش بودند و فقرا را اطعام میکردند و هر کسی گرفتار میشد، نزد ایشان برای حل مشکل میآمد،
انتهای پیام/ش