نویسنده «قصه کربلا»گفت: حذف حواشی و زواید توصیف و روایات «قصه کربلا» برای مخاطب نوجوان و جوان انجام شد و کتاب به واقعه کربلا نگاه مینی مالیستی دارد.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «قصه کربلا» کاری متفاوت در حوزه داستان نویسی معاصر درباره واقعه عاشوراست که با گزینش وقایع تاثیرگذار از رویداد بزرگ تاریخ شیعه به روایت گوشه‌هایی از آن واقعه پرداخته شده است. اندیشمندان و ارادتمندان آن حضرت در طول سال‌های متمادی که از وقوع آن واقعه دردناک می‌گذرد، همواره کوشیده اند محملی بیابند که پیام آن حادثه عظیم را به ساده‌ترین زبان ممکن به گوش شنوندگان در اعصار مختلف برسانند.

در این میان، تالیف کتاب‌هایی با موضوع عاشورا و رویداد‌های پیرامونی آن که بتواند با مخاطبان عصر خود ارتباط تنگاتنگی برقرار کند، از جمله دغدغه‌های اصلی نویسندگان هر عصری بوده که خوشبختانه تابه حال در این زمینه کتاب‌های متعددی تالیف و به چاپ رسیده است.

مهدی قزلی درباره تفاوت کتاب «قصه کربلا» با سایر کتاب‌ها درباره واقعه عاشورا گفت: من نباید درباره این اثر صحبت کنم، منتقدان کتاب باید درباره ویژگی‌های آن سخن بگویند. مهم‌ترین کاری که من در «قصه کربلا» اراده کردم، حذف حواشی و زواید توصیفات و روایات کتاب برای مخاطب نوجوان و جوان بود تا مطلب اصلی ادا شود؛«قصه کربلا»به واقعه کربلا نگاه مینی مالیستی دارد.

وی درباره دلیل نوشتن این کتاب تصریح کرد: من خرده خرده درباره عاشورا و کربلا مطالبی نوشته بودم، به لحاط فرمی به این نتیجه رسیده بودم که آن را کامل کنم، اگر «قصه کربلا» را نمی‌نوشتم جای تعجب داشت.

قزلی درباره زمان روایت و قالب آن گفت: با وجود مختصر بودن کتاب، اما از ولادت امام حسین (ع) تا بعد از اسارت خاندان وی را در بر می‌گیرد. «قصه کربلا» فراتر از یک بازنویسی تاریخی و در قالب مستند نگاری، ماجرای کربلا را روایت کرده است.

او درباره مخاطب «قصه کربلا» خاطر نشان کرد: مخاطب این کتاب، آزاد است و همه می‌توانند مخاطب این کتاب باشند، ولی هدفم برای نوشتن این کتاب به دلیل ایجاز و ادبیات عاری از حواشی، حشو و توصیفات زیاد، نوجوانان و جوانان بودند.

نویسنده کتاب «قصه کربلا» درباره تفاوت این کتاب با مجموعه ۱۰ جلد کتابی که چند سال پیش تحت عنوان «قصه کربلا» به چاپ رسیده بود، گفت: هر کدام از ۱۰ جلدی که تحت عنوان «قصه کربلا» به چاپ رسیده بود، عناوین مختلفی داشت. می‌توان گفت ریشه کتاب «قصه کربلا» همان کتاب چند سال پیش است با این تفاوت که این کتاب ویرایش بسیار جدید که نزدیک به یک سال طول کشیده انجام شده و باعث شده کتاب ۶۰۰ صفحه ای، ۲۰۰ صفحه شود.

قزلی افزود: استقبال از این کتاب به حدی بود که در مدت یک هفته به چاپ دوم رسید، هر تیراژ هزار جلد است و هنوز زود است که درباره این کتاب نظر دهیم.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است:
 «حسین همیشه پیش روی بقیه بود نه پشت سرشان، همیشه پناهگاه دیگران بود نه درپنا هشان؛ همانطور که شایسته امام است. در کربلا هر کدام از یارانش که می‌افتادند و هنوز صدایشان درمی‌آمد، حسین را صدا می‌زدند و دوست داشتند سرشان را بگذارند روی پای کسی که همیشه در همه چیز ازشان جلو بوده. خودش، اما چه کسی را باید صدا می‌زد وقتی روی زمین افتاده بود: خدایا راضی‌ام به رضایت و تسلیمم به قضایت، معبودی جز تو نیست... و شاید حضرت حق به زمزمه‌های حسین جواب می‌داده: «وَاصْطنَعَتکُ لنِفَسِی» یا می‌گفته بیا...«ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ راَضِیةَ مرَضْیةًّ».»

گقتنی است کتاب «قصه کربلا»؛ برش‌هایی از زندگی امام حسین (ع) از آغاز تا پرواز به قلم مهدی قزلی (نویسنده کتاب تقریظ شده پنجره‌های تشنه) در قطع رقعی و ۱۹۲ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار