به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اصفهان، اهمیت استان اصفهان در زمینه ترانزیت کالا بر کسی پوشیده نیست، موقعیت جغرافیایی مناسب، همجواری با هشت استان و دسترسی به بندرهای جنوبی کشور واقع در
خلیج فارس و دریای عمان از طریق شبکه ریلی، اصفهان را به شاهراه ارتباطی کشور تبدیل کرده است و همین امر موجب شده تا استان اصفهان جزو ۱۴ مرکز لُجستیک کشور باشد که جانمایی بندر خشک در آن انجام شده است.
بندر خشک، پایانهای ترکیبی در خشکی است که به بندری ساحلی متصل میشود و تجهیزات لازم و کـافـی بـرای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته میشود و مشتریان میتوانند کالاهای خود را با استفاده از شیوههای مختلف به آن ارسال کنند یا از آن تحویل بگیرند.
ایجاد بندر خشک در هر منطقه موجب افزایش رشد تولید ناخالص ملی آن منطقه میشود و با احداث این منطقه لجستیکی می توان از ظرفیت استان در زمینههای بازرگانی و تجاری برای رشد اقتصادی این خطه استفاده کرد.
بندر خشک اصفهان با مساحت حدود ۸۳۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری و منطقه ویژه اقتصادی نیز با مساحت افزون بر سه هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شرق اصفهان جانمایی شده که امکان دسترسی آن به شبکه ریلی کشور به عنوان یکی از امتیازهای مهم وجود دارد.
بیشتر بخوانید
فرصت اقتصادی بی نظیر به همراه اشتغالزایی
طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و شاهراه ترانزیتی شناخته می شود، ظرفیت سرمایهگذاری و اشتغال بندر خشک و بارانداز منطقه شرق اصفهان و سجزی میتواند به عنوان یک جایگاه ویژه در نظر گرفته شود، جایگاهی که هم از نظر اقتصادی و تجاری فرصتی استثنایی است و هم اشتغالزایی بی نظیری را به همراه خواهد داشت.
او ادامه داد: در حقیقت بندر خشک، از هرنوع دوباره کاری و دپو شدن کالا در بنادر کشتیرانی جلوگیری میکند، کالایی که قرار است مدتها در بنادر مختلف دپو شود، به محض تخلیه از کشتی، سریعا بارگیری شده و به مرکز کشور انتقال پیدا میکند که تا حد زیادی به بهره برداران نزدیکتر است و امکانات گسترده تری از نظر شرایط آب و هوایی و امکانات حمل و نقلی دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمین این بندر فراهم است، هم نزدیک به ریل و فرودگاه و هم نزدیک حمل و نقل زمینی است، از طرفی هم نه نیاز به آب زیاد دارد و نه از لحاظ زیست محیطی مشکل ساز است و از نظر اقلیمی یک طرح مناسب و قابل اجراست که برآورد ما با عملی شدن این طرح ایجاد حداقل ۲ هزار اشتغال است.
بندر خشک در انتظار رفع موانع بخش خصوصی و حمایت دولت
مهدی طغیانی افزود: طبق قانون برنامه ۵ و ۶ توسعه بندر خشک نیاز به مصوبه خاصی ندارد و با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود، که با همکاری همه جانبه سازمانهای سهام دار و حمایت دولت میتواند هرچه سریعتر به سرانجام برسد.
او گفت: طرح بندر خشک به شدت سودآور است و اگر موانع از جلوی بخش خصوصی برداشته شود و سهامداران با جدیت بیشتر کار را دنبال کنند زودتر به نتیجه خواهد رسید.
اصفهان رتبه اول حمل بار در کشور
علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که به لحاظ موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.
او ادامه داد: راههای این استان بعنوان چهار راه حملونقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است؛ و استان اصفهان به دلیل دارا بودن دسترسیهای جادهای و ... از همان ابتدای مطالعات لجستیک، بعنوان یکی از نقاط هاب لجستیک کشور انتخاب شده است و دلیل احدث بندر خشک در استان اصفهان هم از همه لحاظ سودآوری اقتصادی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: مراکز لجستیک مانند بندر خشک موجب رونق بخشی به حمل و نقل کالاها میشوند و در صورت وجود این مراکز، تمامی امور مربوط به حمل و نقل کالا متمرکز شده و به شکل یکپارچه انجام میشود.
بندر خشک در جوار دهکده لجستیک شرق اصفهان
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم اکنون در شرق اصفهان، بحث دهکده لجستیک در کنار بندر خشک مطرح است که مصوبات آن به انجام رسیده و کارگروه زیربنایی آن در شورای هماهنگی استان و راه و شهرسازی تشکیل شده و به صورت مطالبه جدی دنبال می شود و بخش خصوصی با خیال راحت باید کار را دنبال کند چراکه سرمایه گذاری در این منطقه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و فراهم بودن امکانات ریلی و جادهای مناسب، مطمئن است.
جانمایی مراکز لجستیک استان اصفهان به تصویب رسید
حسین حجتی مشاورمدیرکل و ریس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان گفت: مراکز لجستیک شامل پارکهای لجستیک، دهکدههای لجستیک و بنادر خشک میشوند مطالعات تحلیل تقاضا و جانمایی مراکز لجستیک استان اصفهان در اردیبهشت ماه سال ٩٩ به پایان رسید و در کارگروه آمایش سرزمین استان و در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان مصوب و سپس در نشست ١٩٩ شورای برنامه ریزی استان نیز مردادماه امسال به تصویب نهایی رسید.
او ادامه داد: از مهمترین اهداف پیاده سازی سند آمایش این مراکز لجستیکی میتوان به کاهش قیمت تمام شده بار، انتقال حمل بار در مسافت طولانی به ریل، افزایش سهم ریلی از طریق تجمیع بار در مراکز لجستیک، کاهش زمان حمل ونقل ترکیبی، کاهش تلفات جادهای وافزایش سایر منابع اجتماعی، کاهش ضایعات بار، تسهیل شکل گیری شرکتهای لجستیکی و یکپارچه سازی فرآیندهای سیستمهای اطلاعاتی و اسناد حمل بار اشاره کرد.
ریس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: دهکده لجستیک یک مرکز لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالاست که دارای حیطه فعالیت گسترده و غالبا بین المللی است که جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، صادرات، واردات، ترانزیت شکل میگیرد این دهکده دارای بندر خشک و دسترسی پر ظرفیت ریلی و جادهای است که انجام تشریفات و کنترلهای گمرکی مرتبط با کالاهای بین المللی در آن انجام میشود
مهمترین معیارهای انتخاب مناطق لجستیکی چیست؟
حجتی گفت: در انتخاب این مکانهای لجستیکی در استان معیارهای متعددی لحاظ شده که میتوان به فاصله از نواحی صنعتی و شهرکهای صنعتی، فاصله از نواحی کشاورزی، فاصله از نواحی معدنی، فاصله از مراکز شهری و روستایی، فاصله از مبادی ورودی وخروجی بار از استان، فاصله از انبارهای عمومی، سیلوها، سردخانه ها، فاصله از فرودگاه، جاده و ریل اشاره کرد.
او افزود: در انتخاب و جانمایی این مراکز لجستیکی سه مرحله طی شده است. در ابتدا محدودههایی که جهت احداث مراکز لجستیک امکان پذیر هستند شناسایی شد. سپس این محدودها با هم از نظر هزینهای با هم مقایسه کمی شد و در نهایت مکان مناسب بر مبنای حداقل بودن مجموع هزینهها انتخاب شد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: این مراکز توسط سرمایه گذاری بخش خصوص و حاکمیت دولت ایجاد میگردد، در حال حاضر این مراکز توسط ستاد مراکز لجستیک کشور نیز مورد تائید قرار گرفت، اعتبار ایجاد این مراکز لجستیکی بسته به نوع مراکز هزینهها واعتبارات خود را دارد که این هزینهها بیشتر مربوط به ایجاد زیر ساختها همانند ریل گذاری و ساخت راه، ایجاد انبار وسردخانهها و محلهای دپوی کانتینرها و ایجاد ساختمانها است.
کلنگ دهکده لجستیک به زودی به زمین میخورد
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان گفت: مساحت پیش بینی شده برای احداث دهکده لجستیک در استان اصفهان ٥٧٠٠ هکتار است که در جوار منطقه ویژه اقتصادی اصفهان است. در مرحله ابتدایی مبلغ آورده سرمایه گذار در این دهکده ٤٠٠ میلیون دلار بصورت فاینانس است و بزودی کلنگ ایجاد این دهکده به زمین زده خواهد شد.
حجتی گفت: از دلایل طولانی شدن زمان جهت ایجاد این مراکز در استان میتوان به عدم مطالعات جامع در کل کشور، نداشتن متولی مشخص تا قبل از تصویب سند ستاد مراکز لجستیک کشور است وزارت بازرگانی سابق، راه آهن، سازمان بنادر، گمرک، سازمان پایانههای کشور هر کدام خود را متولی این امر میدانستند.
سه منطقه مخصوص لجستیکی برای اصفهان درنظر گرفته شده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: سند آمایش مراکز لجستیک کشور به تصویب رسیده و توسط وزیر راه و شهرسازی در شهریور سال گذشته ابلاغ شده است. بر اساس این سند ۳ پهنه برای اصفهان در نظر گرفته شده که شامل دهکده لجستیک، پارک لجستیک عمومی و پارک لجستیک کشاورزی است.
قاری قرآن بیان داشت: پس از بررسی و مطالعات وکارشناسیهای انجام شده نتایج بدست آمده در خصوص مناطق لجستیکی در اصفهان بدین شرح است که دهکده لجستیک در شرق اصفهان، پارک لجستیک کشاورزی در شهرستان نجف آباد و پارک لجستیک تخصصی در شهرستان مبارکه واقع شود.
او تصریح کرد: جلسات متعدد کارشناسی جهت جانمایی این مراکز با حضور مدیران، مشاوران، کارشناسان خبره اقتصادی در استان برگزار و محیطهای جغرافیایی فوق تایید شده است؛ و براساس جمعبندی نهایی صورت گرفته، موضوع در شورای برنامهریزی استان اصفهان مطرح شد و به تصویب رسید.
گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/س