یک متخصص نورولوژی از میگرن به عنوان یک سردرد مزمن یاد کرد و گفت : این بیماری سردرد معمولی نیست و درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد.

میگرن یک سردرد مزمن استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه؛ داریوش افشاری متخصص نورولوژی با بیان اینکه هرنوع سردردی لزوما میگرن نیست، گفت : سردرد‌های میگرنی ویژگی‌های خاصی دارند، از جمله اینکه بصورت دوره‌ای تکرار می‌شوند و طول مدت آن‌ها بین چهار تا ۷۲ ساعت متغیر است.

او با بیان اینکه بطور معمول سردرد‌های زیر چهارساعت نمی‌توانند میگرنی باشند، گفت : در سردرد‌های میگرنی بطور معمول افراد نسبت به نور و صدا حساسیت دارند و به دنبال محیط تاریک و آرام هستند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به وجود انواع میگرن افزود: شایع‌ترین نوع میگرن نوع "معمولی" آن است که فرد بدون هیچ علامتی دچار سردرد شده و بعد از مدتی هم این سردرد رفع می‌شود.

او افزود: در رتبه بعدی میگرن "کلاسیک" قرار دارد که افراد قبل از شروع سردرد، علائمی از جمله جرقه چشم مشاهده می‌کنند و از قبل می‌دانند که قرار است سردرد آن‌ها شروع شود.

افشاری ادامه داد: انواع دیگر میگرن هم هستند که با علائمی از جمله بی حسی یک یا دو طرف بدن و یا فلج عصب چشمی همراه هستند.

این متخصص نورولوژی، ژنتیک را عامل اصلی ابتلا به میگرن عنوان کرد وافزود: سردرد‌های میگرنی عمدتا ارثی هستند و علت‌های مختلفی برای بروز آن‌ها ذکر می‌شود، برخی متخصصان علت آن را مربوط به مشکلاتی در عروق مغز می‌دانند و عده‌ای معتقدند انتشار برخی پیام‌های عصبی در مغز موجب تولید فاکتور‌های التهابی شده که سردرد‌های میگرنی را به دنبال دارد.

افشاری با اشاره به بروز میگرن در سنین مختلف، گفت: بطور معمول این بیماری در جوانان بیشتر رایج بوده و در زنان هم بیشتر از مردان مشاهده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، گفت: امروزه با تجویز برخی دارو‌ها می‌توان این سردرد‌ها را کنترل کرده و یا از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

او افزود: مبتلایان میگرن کلاسیک بطور معمول دارو‌هایی دریافت می‌کنند که از بروز سردرد در آن‌ها پیشگیری می‌کند و دسته‌ای که سردرد در آن‌ها بدون علامت شروع می‌شود بطور معمول از انواع مسکن برای آرام کردن سردرد خود استفاده می‌کنند. البته با توجه به نوع میگرن و شدت علائم آن، دارو‌های تجویزی در افراد مختلف متفاوت است.

افشاری گفت: برخی نکات تغذیه‌ای هم هست که مبتلایان به میگرن باید در دستورکار قرار دهند، از جمله پرهیز از مصرف انواع ترشی، کاکائو، فلفل، پنیر مانده و ... چرا که این مواد حاوی "تیرامین" بوده و می‌تواند موجب بروز سردر‌های میگرنی و یا تشدید علائم آن شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.