به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان شرقی و غربی از روند اجرای زیرساختهای حمل و نقل این دو استان بازدید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه آهن بستان آباد تبریز با اشاره به اهمیت این خط آهن در کریدور ریلی شرق به غرب گفت: راه آهن میانه- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر حدفاصل میانه تا بستان آباد پارسال به بهره برداری رسیده است.
او طول مسیر ریلی بستان آباد- تبریز را ۴۴ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل این محدوده ۶۵ درصد است و تمام تلاش ما این است تا راه آهن بستان آباد- تبریز تا پایان امسال تکمیل و آماده بهره برداری شود.
او روند اجرای این مسیر ریلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: زیرسازی کل تونل برای اجرای روسازی تکمیل شده و حدود ۷۰ درصد نصب سازه عرشه به اتمام رسیده است.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی در بخش زیرسازی گفت: درحال حاضر کل ریل مورد نیاز از کارخانه ذوبآهن اصفهان خریداری شده و عملیات ریل گذاری ۱۵ کیلومتر از مسیر نیز انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۲ هزار و ۸۰ متر پل در این مسیر گفت: پل باسمنج با ۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر یکی از بزرگترین پلهای این محور است که ارتفاع پایه آن از کف زمین ۴۰ متر است و تاکنون عملیات اجرایی در ۵ دهانه به روش پیش رانی تکمیل شده است.
او همچنین از پل سعید آباد وگرمدره نیز بازدید کرد و در این خصوص گفت: پل سعید آباد دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که ارتفاع پایه آن ۳۰ متر است و در حال حاضر نصب تیرها انجام شده است. پل گرمدره نیز به طول ۲۵۰ متر دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که تاکنون ۴ دهانه آن نصب شده است.
خادمی در ادامه سفر به ایستگاه خاوران رفت و در ارتباط با این ایستگاه گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی اسکلت ساختمان اصلی ایستگاه خاوران ۸۰ درصد تکمیل شده است.
او طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شدهاند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین از راه اصلی میانه- میاندوآب بازدید کرد و گفت: این محور ۱۸۱ کیلومتر است که از بزرگراه میاندوآب- تبریز شروع میشود و به آزادراه زنجان- تبریز متصل میشود و پس از مسافتی به محور ترانزیتی میانه- تبریز متصل میشود.
او گفت: با احداث کمربندی شمال غربی میاندوآب این محور به شمال استان آذربایجان غربی و ارومیه متصل و از طریق جاده ارومیه- سرو به مرز ایران و ترکیه متصل میشود.
خادمی کاهش ترافیک سنگین محور زنجان- تبریز و هشترود- مراغه- بناب و کوتاهتر شدن مسیر نسبت به محورهای مذکور ترانزیتی را از مزایای این راه برشمرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ارتباط با وضعیت اجرایی این محور گفت: در حال حاضر قطعات یک و پنج به طول ۷۵ کیلومتر تکمیل و زیر بار ترافیک قرار گرفته و قطعات دو، سه و چهار نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد در حال اجرا است. هفت کیلومتر از مسیر تا پایان سال به بهره برداری میرسد.
او اعتبار هزینه شده در این محور را تا امروز ۹۵۰ میلیارد ریال دانست و گفت: هزینه احداث این محور به نرخ روز بالغ بر ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد میشود.
خادمی در پایان از کنارگذر شمال غربی میاندوآب بازدید کرد و گفت: این مسیر به طول۲۳ کیلومتر در چهار باند رفت و برگشت از ابتدای محور میاندوآب – مهاباد پس از رودخانه سیمینه رود آغاز و تا ۱۱ کیلومتری محور میاندوآب – تبریز تقاطع سرچم ادامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی این کنارگذر را ۶۶ درصد اعلام کرد.
انتهای پیام/ک