پدیده فرونشست در روستای دیندارلو شهرستان فسا ، وارد ۸ سالگی خود می‌شود در حالی که وعده مسئولان بیش از حد طولانی شده و زمان اجرای عملیات و رفع بحران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تاریخچه فرونشست روستای دیندارلو از توابع بخش ششده و قره‌ بلاغ شهرستان فسا به بیش از هفت سال پیش بازمی‌گردد، فرونشستی که موجب ترس اهالی و حتی مهاجرت برخی از آن منطقه شده است.

وعده‌ها مبنی بر حل این مسئله به سال‌ها پیش بازمی‌گردد اما به گفته اهالی، همچنان این مشکل بر قوت خود باقی است و نگرانی اهالی از ریزش منزلشان بر سر اعضای خانوار، با هر بارندگی و زلزله تشدید می‌شود.

 در سال ۹۵ ضمن تذکر نماینده وقت به وزیر مبنی بر حل مشکل همچنین با تشکیل شدن جلسه‌ای متشکل از کارشناسان و مدیران شهرستانی و استانی ضمن ابراز نگرانی شدید به حل سریع‌تر این معضل تاکید شد اما با گذشت حدود چهار سال، شاهد اقدامی عملی برای رفع فرونشست در روستای دیندارلو نیستیم.

 یکی از اهالی روستای دیندارلو در شهرستان فسا، با اشاره به در اختیار قرار دادن زمینی در منطقه امن این روستا به بنیاد مسکن برای جابجایی ۴۶ خانوار که در معرض خطر هستند،گفت: با وجود پیگیری‌ها برای جابجایی و تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی اقدام نهایی در مرحله تاییدیه امور اراضی به تعویق افتاده است.

صاحب زمین راضی به پرداخت عوارض نمی‌شود

 محمد انصاری جابری رئیس بنیاد مسکن شهرستان فسا، با اشاره به رفع این مشکل، به طور موقت و نه به ‌صورت اصولی، بیان کرد:  علت به تعویق افتادن اقدامات برای حل ‌و فصل کردن این فرونشست  و اقدامات ابتدایی تا زمانی که در حیطه ‌‌وظایف بنیاد مسکن بوده انجام شده است.

او، بیان کرد: اکنون نیز منتظر تاییدیه سازمان اراضی هستیم تا اقداماتی از جمله واگذاری زمین به ساکنان در حیطه خطر و صدور پروانه ساخت و پرداخت تسهیلات انجام شود.

انصاری جابری علت طولانی شدن روند را نبود رضایت صاحب ‌ملکی بیان کرد که زمین خود را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده بود و علت را این‌گونه عنوان کرد که صاحب زمین با وجود اینکه روند قانونی انجام شده اما در انتها حاضر به پرداخت هزینه عوارضی نیست.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان فسا، با اشاره به اینکه چنانچه مالک بر سر موضوع خود مانده و حاضر به در اختیار دادن زمین خود نشود، تصریح کرد: هم ‌اکنون نیز دولت زمین‌هایی را در کنار روستای زنگنه و یا محدوده شهر قره‌بلاغ دارد که تفکیک‌ شده و آماده است.

او، ادامه داد: در صورت رضایت ساکنان این زمین‌ها در اختیار آن ها قرار می‌گیرد اما مسئله‌ای که وجود دارد اهالی خواستار زمین در خود این روستا یا فاز ۵ شهر فسا هستند که دولت زمینی را درون آن محدوده ندارد.

روند ادامه پیگیری‌ها از اختیارات ما خارج است

نبی‌الله یزدی مسئول امور اراضی شهرستان فسا، افزود: ما تابع ضوابط و دستورات قانونی، تشکیل پرونده داده و با و جود اینکه زمین از نظر بافت کشاورزی کیفیت خوبی داشت اما با دفاع، تغییر کاربری را از کشاورزی به مسکونی انجام دادیم.

او، اضافه کرد: هر چند برای انجام ادامه مراحل صاحب‌ ملک طبق ماده ۲ قانون تغییر کاربری، برای تغییر کاربری زمین خود از کشاورزی به مسکونی ملزم به پرداخت عوارضی به دولت است که صاحب‌ ملک، راضی به پرداخت این مبلغ نمی‌شود.

 یزدی با اشاره به اینکه روند این پروسه و پرداخت این هزینه الزامی بوده و از سطح اختیارات ما خارج است، اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که با مسئولان استان انجام شد، این ادعا را داشته که این موضوع در حیطه اختیارات آن ها نیز نبوده و جریان باید فراتر از استان یعنی از سوی مجلس پیگیری شود.

برپایی جلسه برای بررسی ریشه‌ای موضوع و انتقال به مرکز

حجت‌الله فیروزی نماینده شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده اقدامات درون شهری به نتیجه نرسیده است.

او، گفت: در هفته جاری جلسه‌ای را با اهداکننده زمین، تعدادی از مسئولان شهری و مسئول بنیاد مسکن شهرستان برای بررسی ریشه‌ای و جمع‌بندی موضوعات و انتقال به مرکزیت کشور  تصمیم‌گیری برگزار می شود.

فیروزی، بیان کرد: بحران فرونشست روستای دیندارلو ارتباط مستقیمی با جان اهالی داشته و هر باران شدید و یا زلزله ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز زمین‌شناسی منطقه جنوب کشور در خصوص خطرات این فرو نشست تصریح کرد: شکاف‌ها و فرونشست‌ها تهدیدی اقلیمی به شمار رفته و می‌تواند در زمین‌لرزه‌های احتمالی حجم خسارت‌ها را بالا ببرد، ضمن آنکه بروز ترک‌های ریز و درشت در خانه‌های مسکونی روستاییان، تهدیدی بالقوه تلقی شده و این به‌ منزله آن است که فرونشست‌ها به خانه‌های مسکونی هجوم برده که باید چاره‌اندیشی کرد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار