رشد و شتاب جنبش علمی در کشور/ بیش از ۶۵ درصد از تولید و انتشارات علمی کشور در ۷ سال اخیر بوده است

سرپرست ISC گفت: میزان تولید علم به وسیله پژوهشگران ایران در سطوح ملی و بین المللی با وجود محدودیت‌های بین المللی، در حال افزایش است و در میان ۲۰ کشور برتر دنیا از نظر پژوهش قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد جواد دهقانی سرپرست ISC در نشست خبری امروز، اظهار کرد: روند تولید و انتشارات علمی ایران از نظر کمی، کیفی و نیز مشارکت بین المللی در ۲ دهه اخیر در پایگاه‌های معتبر بین المللی کلاریویت آنالیتکیس و اسکوپوس و نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نشان می‌دهد که میزان تولید علم بوسیله پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران در سطوح ملی و بین المللی به طور مستمر در حال افزایش بوده است و جنبش علمی ایجاد شده در کشور با وجود محدودیت‌های بین المللی با رشد و شتاب منحصر به فرد در دنیا به ویژه در میان ۲۰ کشور برتر دنیا ادامه دارد.

او ادامه داد: به طور خاص توجه به بُعد کیفی تولید علم کشور در چند سال اخیر بسیار پر اهمیت است، به طوری که در سال ۲۰۱۹ میلادی که سهم تولید علم کشور در دنیا حدود ۲ درصد بوده است و سهم تولید علم برتر و یا کیفیت تولید علم حدود ۳.۵ درصد رسیده است.

دهقانی افزود: همچنین سهم ایران از کل تولید علم در سال ۲۰۱۹ در کشور‌های منطقه حدود ۲۹ درصد و در کشور‌های جهان اسلام حدود ۲۰ درصد است.

سرپرست ISC بیان کرد: نتایج حاصله از بررسی‌ها نشان می‌دهد که کل مدارک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از ایران حدود ۶۵ درصد آن در سخت‌ترین شرایط تحریم همه جانبه کشور یعنی سال‌های اخیر (۲۰۲۰-۲۰۱۳) بوده است.

دهقانی تصریح کرد: همچنین کل مدارک علمی موجود نمایه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در پایگاه WOS در طول ۱۲۰ سال اخیر بیش از ۶۶ درصد مربوط به سال‌های اخیر (۲۰۲۰-۲۰۱۳) است.

او اظهار کرد: آخرین آمار مستخرج (در مردادماه) از پایگاه‌های معتبر بین المللی تعداد مدارک علمی ثبت شده در ۲۰ سال اخیر نشان می‌دهد که جنبش علمی در کشور علیرغم فراز و نشیب‌ها و محدودیت‌های مختلف به خصوص در طول تحریم‌های ظالمانه با رشد و شتاب و با استمرار همواره ادامه داشته است.

دهقانی با اشاره به بررسی دقیق‌تر آمار تولید علم در هر دو پایگاه معتبر بین المللی در ۸ سال اخیر، گفت: میزان تولید علم کشور در پایگاه بین المللی WOS در سال ۲۰۱۲ برابر با ۳۱ هزار و ۴۱ مدرک بوده است که در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۴۹ هزار و در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۶۱ هزار مدرک افزایش یافته است و این سیر صعودی در پایگاه بین المللی اسکوپوس نیز مشاهده می‌شود.

او تصریح کرد: از بدو تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سال ۸۸ تاکنون یعنی در طول ۱۰ سال اخیر بیش از ۵۰۰ هزار مقاله علمی بوسیله پژوهشگران کشور در این پایگاه نمایه شده است. همچنین روند رشد تولید علم ثبت شده در این پایگاه در طول سال‌های اخیر به طور مستمر ادامه دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان با اشاره به میزان رشد تولید علم ایران در پایگاه‌های معتبر، اضافه کرد: میزان رشد تولید علم در پایگاه WOS در سال ۲۰۱۲ برابر ۴.۱ درصد بوده که در سال ۲۰۱۳ به ۱.۲ درصد کاهش و در سال‌های ۲۰۱۴ به بعد همواره نرخ رشد خوبی داشته است.

دهقانی تصریح کرد: همچنین در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ نرخ رشد تولید علم ۱۰.۴ درصد بوده است که میزان رشد تولید علم در هشت سال اخیر را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه ایران با نرخ رشد ۱۰.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ در میان ۲۵ کشور برتر دنیا در رتبه دوم و پس از کشور چین با ۱۲.۹ درصد رشد قرار می‌گیرد، ادامه داد: کشور پرتغال با ۷.۸ درصد رشد نیز در رتبه سوم در میان ۲۵ کشور برتر دنیا قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار