شما مخاطبان محترم می‌توانید سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام نذر» از ما بپرسید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، نذر از احکام عبادات است اما امروزه در نذر کردن متاسفانه برخی افراد احکام آن را درست رعایت نمی‌کنند یا نیت را برای غیر خدا قرار می‌دهند یا از طرفی صیغه آن را بجا نمی‌آورند که در هر دو صورت نذر آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.


بیشتر بخوانید


شما می‌توانید سوال‌های شرعی خود را درباره اینکه آیا صیغه نذر حتما باید به زبان عربی خوانده شود؟ اگر کسی نذرش را بجا نیاورد باید کفاره بدهد؟ آیا نذر برای اهل بیت (ع) شرک است؟ و مراد از نذر معین و غیر معین چیست؟ مطرح کنید.

شما مخاطبان محترم می‌توانید دیگر سوال‌های خود در زمینه مسائل شرعی مربوط به «نذر» و احکام مربوط به آن را در بخش نظرات همین گزارش مطرح کنید.

پاسخ سوال‌های شما روز جمعه (۲۱ شهریور) با توجه به فتوای مراجع تقلید در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نذر ، احکام شرعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمداحمدی
۱۰:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
باسلام واحترام،روضه ی اربعین نذرکردم هرساله تازنده ام درمنزل بجا بیارم آیا میشه به مسجد انتقال داد۰ممنون
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۱۹:۱۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
با عرض سلام و قبولی عزاداریها 50پرس غذا نذر کردم حالا کسی واجب‌تر و مستحق تر مورد نظر است میتوان پول آن. حساب کرده و به این شخص داد
Malaysia
Zahra
۱۳:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
من هر سال نه محرم ا نذری درست میکردم امسال میخواهم ده محرم این کار را انجام دهم آیا مشکلی ندارد ؟
Malaysia
Zahra
۱۳:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
سلام من هر سال روز نه محرم آش نذری میدهم امسال میخواهم نذری را در روز ده محرم بدهم آیا مشکلی دارد یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۲ دی ۱۳۹۹
سلام
من نذر کردم اگر در فلان امتحان قبول شوم ۱۲ بار به قم و جمکران برم چند بار آن را ادا کردم به جای مابقی آن میتوانم هزینه اش را به عنوان نذر بدم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام‌
میخواستم بدونم میشه مکان نذری تغیر داد مثلا نذر داری در حرم حضرت معصومه نذر بدهیم ولی به دلیل کرونا این نذر در محله خودم ادا کنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیدباقرشفیعی
۱۲:۱۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
باسلام...من هرسال نذرداشتم روزتاسوعادرموقع تابستان شربت ودرزمستان شیر کاکاهو بدهم امسال بخاطرکرونا همان مقدارکه خریدمیکردم آن مبلغ رابه یک پیرزن بدون سرپرست دادم آیا نذرمن صحیح می باشدباکمال تشکر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام آیا میشه نذر رو تغییر داد؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضوی
۱۰:۱۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر . همسر بنده نذر داشتن مشکلشون حل بشه به یک اشنای نیازمند ماهیانه کمک کنن . اما من با اون شخص مشکل دارم و راضی نیستم ممکنه به کس دیگری نذرشون رو بپردازن?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
مادر شوهر من نذری هر سال شله زرد میده امسال کلی پول همسایه‌ها برای نذری آوردن ک اینا وسایل شله زرد رو تهیه کنن و در دیگ ب نیت همسایه‌ها بریزن اما تمام لوازم مورد نیاز شله زرد از قبیل شکر و ....از قبل خریداری شده بود و اونا روز آخر نذری پول آوردن تکلیف این پولا چیه ؟؟ایا میشه بگن این پول بجای پولی ک وسایل خریدن از قبل تهیه کردن بذارن و در مصارف خانه یا هر چیزی بجز خرید وسایل شله زرد خرج کنند ؟؟ با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۱:۱۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام من نذر میکنم ولی بعضیاشو یادم میره؟حکمش چی هست؟ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
با سلام اگر کسی نذری مثلا شله زرد دارد مردم پول می‌آورند ک نذر آن دیگ کنن در صورتی ک همه ی مواد لازم برای شله زرد تهیه شده بود آیا میتوان آن پولی را ک مردم برای نذری آوردن ک شکر یا چیزی بخریم و در دیگ بریزیم را خرج نکرد و بگیم بجای آن همه موادی ک خریدیم از قبل حساب کنیم؟؟ چون همه چیز از قبل خریداری شده و مردم روز آخر پول آوردند حکم این پولهایی ک مردم ب نیت نذر آوردند چیست ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۰:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام.
من تودلم گفته بودم اگر در فلان معامله سود کنم ۱٪ آنرا میدهم فلان موسسه. حالا آیا چنین نذری که من کردم بدون خواندن صیغه عربی آن هم در فکرم فقط بود درست است و باید ادا کنم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
آیا میشه نذر زودتر ادا کرد مثلا برا سال دیگه نذر داره ولی اربعین نذر ادا کنه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
گم
۲۱:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگر حلال حرام بودن مال نذری که برایمان آورده اند، ندانیم، چه بکنیم؟ میل کنیم یا خیر؟
Iran (Islamic Republic of)
mehr
۰۰:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
1-پنجشنبه ها به نانوایی محله مقداری پول میدم و میگم به مردم نان نذری بده و تو دلم ثوابش رو برای پدر مرحومم میخوام ! آیا نذر من مشکل دارد ؟

2-بنده زمانی به خاطر یک سوء تفاهم 2 ماه در بازداشت به سر میبردم و اونجا با زیارت عاشورا و دعای توسل آشنا شدم ، هر روز میخواندم و از خدا خواستم سوء تفاهم رفع بشه هر روز این کارو انجام میدم ، بعد که مشکلم حل شد تا چند مدت ادامه دادم ولی به خاطر سفرهای زیاد و مشکلات زیاد نتونستم ! آیا بر گردن من این نذر باقی هست ؟ باید ادا شود ؟

با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
باا سلام من هرسال در ایام محرم آش نذری میپزم با این شرایط خوبه که اندازه ی پولش نخود و لوبیا نپخته نذر کنم که احتمال انتقال ویروسش کمه
Iran (Islamic Republic of)
نذری
۰۰:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مادر من نذر کرده برای سلامتی پدرم که ازمایشش مشکوک بوده فردای ان روزی که به دکتر رفته بودند آش بپزد. فردای ان روز مراجعه به دکتر اتفاقا 28 صفر بوده. خدا را شکر آزمایش سالم بوده و مادرم نذر میکند برای سلامتی اعضای خانواده هر سال 28 صفر آش بپزدو این نذر را ادامه دهد. ایا امکان دارد امسال به دلیل وجود کرونا هزینه آن را حساب کنیم و بپردازیم یا باید حتما آش پخته شود؟ و آیا امکان این وجود دارد در حجم کمتر پخته شود و مابقی نذر را پولش را بپردازیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام . من نذری داشتم که به دلیل کرونا امکان اینکه اون رو به همون صورتی که نذرم بوده انجام بدم . میتونم پولش رو به نیت اون مکان در جای دیگه مصرف کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اگر کسی در ایام محرم در منزل خود روضه داشته باشد میتواند هزینه ان را به مستحق دهد البته در این شرایط کرونایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام اگر کسی نذر شربت داشته باشد در این موقغیت کرونا میتواند پول ان را به مستحق بدهد
Iran (Islamic Republic of)
سید علی اصغر
۲۱:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام من
در سال ۱۳۷۳ به علت بیماری و جهت بهبودی ۲ تا گوسفند نظر امام زاده هاشم در جاده آمل نمودم که به لطف خدا خوب شدم به علت استطاعت مالی تا کنون موفق به پرداخت نشدم و روزبه روز قیمت این حیوان افزایش می یابد که جهت پرداخت و اعاده آن به سختی می افتم چه باید بکنم من را راهنمایی کنید
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۱:۰۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
با سلام ایا مثلا می توانیم مبلغی را که نذر کردیم در صندوق صدقات بیندازیم به یک نفر مستحق بدهیم اگر جواب منفیست علتش چیست ؟ واین که آیا می شود نذری را که باید در محرم بدیم بعد از محرم بدیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آیا میتوان نیت نذری را بعد از ادای نذر تغییر داد؟
Iran (Islamic Republic of)
نذر
۲۰:۴۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام. نذر کردم،اگه استخدام بشم،یک گوسفند روز تاسوعای هر سال آبگوشت کنم،بدم به مردم و عزاداران.تا 10ساله اینکار رو انجام دادم که یکی بهم گفت نذرت درست نیست!!!با چند دلیل.اینکه تاسوعا یا هر روز دیگه بخواهی اینکار رو بکنی میتونی و مشکلی هم نیست،اما به اسم اینکه نذر دارم باید انجام بدم،درست نیست.البته 2سالی هست که پول گوسفند رو به چند نیازمند میدم،صیغه شرعی هم نخونده بودم.فقط تو دلم گفتم اگه استخدام بشم همچین کاری رو میکنم.لطفا راهنمایی کنید تکلیفم چیه؟ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
بنده زمانی که طلا قیمتش مناسب بود نذر کردم که اگه مشکلی که داشتم حل شه ی تیکه طلا که مشخصه به ی فرد هدیه کنم
الان طلا قیمتش خیلی زیاد شده ایا من باید کامل اون طلا رو به فرد مورد نظر بدم یا نذرم رو به قیمت اون زمان پرداخت کنم
ممنون
آخرین اخبار