مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ هزار اصله نهال گلدانی از ارقام برتر انگور برای نخستین بار در استان تولید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت : هم اکنون ۱۸ رقم انگور در تاکستان‌های استان وجود دارد که ارقام عمده انگور شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل و یاقوتی، انگور سیاه و پیکامی است، اما ظرفیت برای کشت ارقام‌های متنوع و تجاری زیادی در این خطه وجود دارد.

او  افزود: بیش از ۶۰ درصد تولید محصول باغی استان از تاکستان‌ها برداشت می‌شود که بیشتررقم کلاهداری و کشمشی بوده و تنوع زیادی ندارد.


بیشتر بخوانید 


مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه ایجاد تنوع در محصول انگور طبق ذائقه مصرف کننده، سبب افزایش درآمد تاکدار و یافتن بازار‌های خرید می‌شود، گفت: تامین نهال اصلاح شده ضروری‌ترین نهاده تولید برای توسعه، اصلاح ونوسازی باغ‌های میوه است و نقش اساسی در افزایش بهره وری از عوامل تولید و بهبود کمی و کیفی محصول دارد.

او با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار اصله نهال گلدانی از ارقام برتر انگور برای نخستین بار در استان تولید شد گفت : که ترکمن ۴، رشه سردشت، پیکامی، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس و ... از جمله آن است.

خراسان شمالی ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار تاکستان دارد که در شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.