رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: تخلفات احتمالی کارخانه طلای زرترشت در تعدی به سلامت و بهداشت محیط و منابع آبی با جدیت رسیدگی شود.

تعیین مهلت برای اجرای الزامات زیست محیطی کارخانه طلای زرترشتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان از تعیین مهلت مجدد برای اجرای الزامات زیست محیطی در کارخانه طلای زرترشت فاریاب خبر داد.

او افزود: الزامات زیست محیطی در اجرای پروژه‌های اقتصادی باید همواره مورد توجه قرار گیرد، زیرا مردم انتظار دارند که وقتی کارخانه‌ای از منابع خدادادی آن‌ها بهره برداری می‌کند، به الزامات سلامت آن‌ها نیز توجه کند.

موحد با اشاره به لزوم بررسی صحت و سقم اقدام شرکت درباره سرریز پسماند‌های این کارخانه به رودخانه‌های دائمی مجاور و برخورد قانونی لازم از سوی دادگستری فاریاب، بیان کرد: در جلسات گذشته ستاداستانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی مصوباتی برای ادامه روند فعالیت معدن طلای زرترشت انجام شده که بنا به مشاهدات قضایی این مصوبات تاکنون اجرا نشده است.

او با تاکید بر این مطلب که دغدغه جدی برای تامین سلامت منابع آبی و محیط زیست داریم، گفت: مسائل زیست محیطی و سلامت مردم موضوعی نیست که بتوان یک قدم در مورد آن کوتاه آمد، زیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر حفظ سلامت مردم تاکید ویژه‌ای دارند و اگر به منظور حفظ سلامت مردم، کارخانه‌ای که منشا آلایندگی است، تعطیل شود، از نظر دستگاه قضایی ایرادی ندارد.

رییس شورای قضایی استان با اشاره به این مطلب که دستگاه قضایی درباره دغدغه‌های موجود در مورد آلایندگی کارخانه طلای زرترشت کوتاه نخواهد آمد، تاکید کرد: هیچ دستگاه اجرایی و قضایی در تقابل با سرمایه گذاری و اشتغال نیست و در این راستا صیانت از سلامت وامنیت جامعه را وظیفه خود می‌دانیم.

موحد اظهارداشت: اگر به دلیل اقدامات غیرتخصصی جان یک فرد گرفته شود، دستگاه قضایی هیچگونه اغماضی در برخورد با مقصران این حادثه نخواهد داشت و خود فرد مقصر یا مقصران نیز با عذاب وجدان روبرو خواهند بود.

او تصریح کرد: از این رو مهلت تعیین شده برای تداوم فعالیت این کارخانه منوط به رعایت تمامی جوانب برای حفظ سلامت مردم منطقه است.

او با اشاره به این مطلب که پرونده قضایی تشکیل شده درباره تخلفات این کارخانه از سوی دستگاه قضایی فاریاب با جدیت دنبال می‌شود تا از بروز یا تداوم رفتار‌های متقلبانه جلوگیری شود، گفت: کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان محیط زیست، آب منطقه‌ای و سازمان صمت جنوب ظرف یک هفته آینده نسبت به تعیین مکان‌های احداث چاه‌های پیزومتری از سوی این کارخانه اقدام خواهند کرد.

او گفت: مدیران این واحد تولیدی و معدنی ظرف دو ماه آینده موظف به حفر این چاه‌ها هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان نیز نظر کارشناسی خود درباره نحوه مداخله این واحد معدنی در بستر رودخانه را اعلام خواهد کرد.

موحد با اشاره به رفع توقیف کارخانه طلای زرترشت فاریاب، تاکید کرد: در صورت عدم اجرای مصوبات این نشست در مهلت قانونی از ادامه فعالیت این کارخانه بنا به دستور قضایی جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار