سرپرست سابق معاونت وزیر خارجه در امور آمریکا گفت: دولت ترامپ با سیاست غلط خود امروز قدرت نرم آمریکا را به شدت کاهش و در مقابل نفرت را افزایش داده است.

احمد سبحانی سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا و سفیر اسبق ایران در ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امروزه دلار با توجه به قدرت سیاسی آمریکا در دنیا رواج دارد نه به دلیل قدرت اقتصادی، گفت: در وضعیتی که قدرت سیاسی آمریکا رو به افول است، دلار هم بدون شک به افول خود نزدیک می‌شود. در واقع دلار شیشه عمر آمریکاست.

او افزود: هر آمریکایی امروز رقم بالایی بدهکار است و پیش بینی می‌شود که با سقوط دلار سرنوشت واشنگتن از سرنوشت شوروی بعد از فروپاشی هم بدتر باشد.

سبحانی ادامه داد: کشور‌های مختلف امروز به مبادلات با ارز ملی خود متمایل شده‌اند و آمریکا درصدد است تا مبادلات کشور‌ها از حیطه دلار خارج نشود و این کاغذ بی ارزش آن‌ها همچنان در دنیا سروری کند.

برای کاهش سلطه آمریکا باید کمتر از دلار استفاده کنیم

این دیپلمات سابق کشورمان گفت: ایران متاسفانه در زمینه حذف دلار در تبادلات تجاری ابتکارات کمتری را به خرج داده است، چراکه ما به جای استفاده از دلار با بسیاری از کشور‌ها می‌توانیم تهاتر داشته باشیم، برای مثال ایران وارد کننده مواد غذایی است و باید به کشور مقابل کود شیمیایی و نفت دهد، لذا باید سعی کنیم تا با تهاتر و حساب‌های مشترک تبادلات خود را انجام دهیم.

او افزود: ایران می‌تواند با کشور‌های همسایه با ارز‌های محلی کار کند، اما متاسفانه این کار امروز با دلار در حال انجام است، لذا برای کاهش سلطه آمریکا و فشار آن بر کشور خود  باید کمتر از دلار استفاده کنیم و دولت باید بستر لازم را برای این کار فراهم کند.

سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا ادامه داد: متاسفانه امروز در مرز‌های ما هم با ارز ملی کار نمی‌شود، به عنوان مثال اگر تبعه افغانستانی بخواهد در مرز ایران خریدی کند باید دلار بیاورد و پول محلی رد و بدل نمی‌شود، لذا دولت باید این سیاست‌ها را تصحیح کند.

در مسابقه مرگ کرونا، واشنگتن مقام اول را دارد

سبحانی تصریح کرد: کشور‌های بزرگتری مانند چین، روسیه و برزیل با شیب آرام کاهش وابستگی خود به دلار را آغاز کرده‌اند و اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند دلار ظرف ۲ سال آینده تا ۳۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد، اگر این اتفاق بیفتد ما از شرایط تحریمی قطعا فاصله می‌گیریم.

او با اشاره به مولفه‌های دیگری که در حذف دلار از تبادلات تجاری موثر است، گفت: آمریکا یک قلدر رو به ضعف است، اما در عین حال زورگویی خود را ادامه می‌دهد و به قول آقای ظریف واشنگتن به تحریم کشور‌ها معتاد شده است. دولت آقای ترامپ با سیاست غلط خود امروز قدرت نرم آمریکا را به شدت کاهش داده و در مقابل نفرت را افزایش داده است.

سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا ادامه داد: با روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا، این کشور با دردسر‌های زیادی رو به رو است، البته فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور واشنگتن شود، این کشور با مشکلات زیادی مواجه بوده که یکی از آن‌ها چین است.


بیشتر بخوانید


او افزود: در بحث شیوع کرونا چین موفق عمل کرد، در حالی که آمریکا به بدترین شکل ممکن با این ویروس برخورد می‌کند، لذا در مسابقه مرگ کرونا، واشنگتن مقام اول را دارد. بدون شک با فروکش کردن گرد و خاک کرونا، اثرات وحشتناک آن به اقتصاد آمریکا و بسیاری از کشور‌های دنیا مشخص می‌شود و آن زمان است که قدرت آقایی آمریکا ضربه دیگری را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار