به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین گشایش اولین دوره تربیت مدرس در حوزه حکمرانی زنان و خانواده که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است با قدردانی از ابتکار تشکیل دوره تربیت مدرس در حوزههای گوناگون حکمرانی گفت: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که ایشان عنایتی به نسلهای آینده انقلاب داشتند که حکمرانان انقلابی و کارآمدی از بین آنها ساخته شود و دستور تشکیل این مدرسه حکمرانی را دادند و از جناب آقای وحیدی و غضنفری و دوستانی که متولی این کار هستند تشکر میکنم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتقال بین نسلی، یکی از موضوعاتی است که مسولان کشور خلا آن را دیر متوجه شدند. نظامهای سیاسی اگر بخواهند پایدار باشند باید به مجموعهای از قواعد پایبند باشند تا پایداری شان حفظ شود. یکی از این قواعد بنیادی، انتقال به موقع و کارآمد مسئولیتها از یک نسل به نسل دیگر است. اگر به صورت ناکارآمد یا دیرهنگام این انتقال انجام شود، آسیبهایی را در پی خواهد داشت. این قاعده بنیادین هم ضرورت داشت در جمهوری اسلامی رعایت شود. ده سال آینده اگر نسل اول ودوم انقلاب هم در قید حیات باشند نمیتوانند نقش محوری در سکان داری انقلاب و کشور را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه انتقال بین نسلی یک سرمایه گذاری بیش از بیست سال است، افزود: طی بیست تا سی سال باید زیرساختهای انتقال بین نسلی فراهم شود تا در روندی ده سال به ده سال از آن بهره برداری شود. در صنایع هم مدتی سرمایه گذاری میکنند تا چند دوره بهره برداری کنند و هر از چند سالی، کل روند تولید بازنگری میشود. در تولید نیروی انسانی حکمرانان و تربیت کادر حکمران، هم باید سرمایه گذاری کنیم و هم انتقال بین نسلی حکمرانی را شروع کنیم. مجلس یازدهم را بخشی از نسل سومیهای انقلاب تشکیل میدهند. بیشتر وزرای دولت آینده هم باید نسل سومی باشند، اما چقدر سرمایه گذاری برای آماده سازی آنها کرده ایم؟
رضایی گفت: مدرسه حکمرانی برای تسریع در پرکردن این خلا در انتقال مسئولیتها ایجاد شده است. ما سه سالی است که خارج از مجمع تشخیص شروع کرده ایم و مدیران راهبردی و جهادی تربیت میکنیم. این مدرسه هم پشتوانه رسمی و قوی و قابل اتکا دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حکمروایی یک سامانه فکری، ایمانی و انضباطی است که برای هماهنگ سازی و یکپارچه سازی برای رسیدن به اهداف مشترک جامعه شکل میگیرد. این تعریف با مفهوم ولایت قرابت و سازگاری دارد. ولایت به تعبیر مقام معظم رهبری، پیوند و وحدت داشتن است. ریسمانی است که از کنار هم قرارگرفتن نخهای گوناگون و در هم تنیده شکل میگیرد. کسانی که میخواهند ولایت را صرفا در توصیههای اخلاقی شخص، ولی خلاصه کنند، پاپ سازی میکنند.
رضایی گفت: برخی میخواهند با کنار گذاشتنن سیاستهای نظام، رهبر را به پاپ تبدیل کنند. ریسمانی که باید از بالا تا پایین باشد را قطع کنند و در فرد خلاصه کنند. آنها سیاستهای کلی و رهنمودهای آقا را تبیین و قانون نمیکنند. ولایت مثل سرچشمهای است که در مسیر خود جاری است و زمینهای زیردست را آبیاری میکند تا محصول دهند. این رود جاری در دفاع و امنیت کشور در جریان است، اما در جایی مثل اقتصاد و فرهنگ در جریان نیست. زمانی که سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اجرایی نمیشود، تحریمها در زندگی مردم تاثیر پیدا میکند. نمیتوان نظام را برای سیاستی که اجرا نشده متهم کرد. کمبودها در فرهنگ و اقتصاد را در مدارس حکمرانی تبیین کنید.
وی افزود: بین حاکم تا اجزای حکمروایی یک ریسمان فکری در جریان است که ابلاغها را فهم میکنند. ایمان نیز در این رابطه مفهوم دارد. انضباظ و قوانین هم در این سامانه جایگاه دارد. اگر جنبه ایمان باشد، اما رابطه عقلانی و بصیرتی نباشد، آدمهایی پیدا میشود که با نیت قرب الهی بر خلاف دستورات و رضایت خدا، اقداماتی انجام میدهند. انسان نمیتواند هر چیزی را به هر طریقی انجام دهد.
محسن رضایی به حکمروایی شبکهای اشاره کرد و گفت: ممکن است دولت تصمیماتی بگیرد، اما عدهای برای خودشان شبکهای تشکیل دهند و رفتاری متفاوت صورت دهند از جمله در قیمت گذاری که گاهی بر نرخهای دولت فرضا در دلار غلبه میکند. حکمرواییها در جامعه گاهی هم افزایی دارند و گاهی در تعارض با یکدیگر هستند. تعامل حکمرواییها در یک حوزه معین نیازمند بحثهای تخصصی و تدوین استراتژی مناسب خود است.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: ما نمیخواهیم الگوها و مدلهای غربی را در میان آینده سازان حکمروایی در جامعه اسلامی پیاده کنیم. محتوای تولید شده برای مدارس حکمروایی باید با نظام ایدئولوژیک و فلسفی اسلام سازگار باشد. مفاهیم در مدارس حکمروایی باید در امتداد نگاه قرآنی و ایمانی شکل بگیرد.
رضایی افزود: نسل اول انقلاب، شاه را سرنگون کردند. نسل دوم از سرزمین مان در برابر دشمن متعرض دفاع کردند و سازمانهای قدرتمند دفاعی و امنیتی را شکل دادند. نسل سومیها هم باید تحولی را در اقتصاد و فرهنگ صورت بدهند. حکمرانان تغییر و تحول در اقتصاد و فرهنگ در این مدارس تربیت شوند. خانوادهها و روابط شهروندان دراثر حکمروایی غلط دولت دچار آسیب شده اند. در معماری، بازار و اقتصاد ایران نیز نیاز به حکمرانان تحول گرا داریم. درخواست من از مدیریت این مدارس این است که در گرایش ها، به تربیت حمکرانان اقتصادی و فرهنگی وزن بیشتری دهید.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به روحیه جهادی در صنایع دفاعی گفت: موشکهای ایران بزرگ ترین پایگاه آمریکا در منطقه را هدف قرار میدهند، اما در صنعت خودروسازی ایران بیش از شصت سال تولید خودرو میشود، ولی کیفیت آن پایین است. حکمروایی دفاعی ما که مردمی و انقلابی است با حکمروایی محفلی و غربی در اقتصاد متفاوت بوده است. یکی به دنبال تولید محصول دقیق و نوآور قابل صادرات است و دیگری مونتاژ را دنبال میکند. باید نتایج و اصول و قواعد حکمرانی واحد انقلابی را به حوزه اقتصاد و فرهنگ کشور منتقل کنیم. حمکرانی پیوندی و دوگانه مانند پیوند کمونیسم و لیبرالیسم که در چین پاسخ داده، در جمهوری اسلامی ایران پیوند نظام ولایت با نظام لیبرالیسم غربی کارکرد ندارد. اسلام با لیبرالیسم اختلاف بنیانی دارد. از پیوند اسلام و لیبرالیسم، نظام اقتصادی پر محصولی شکل نمیگیرد. متاسفانه در مدیریت اقتصاد و فرهنگ دچار دوگانگی هستیم. سیاست های کلی انقلابی وجهادی است، ولی مدیریت محفلی و غربی است.
در پایان این برنامه، محسن رضایی به پرسشهای شرکت کنندگان در در اولین دوره تربیت مدرس در حوزه حکمرانی زنان و خانواده پاسخ داد.
انتهای پیام/