رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می شود باغداران رودباری امسال ۱۸ هزار تن زیتون برداشت و روانه بازار کنند.

گیلان سومین قطب تولید زیتون در کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیلان و شهر رودبار با ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون یکی از قطب‌های کشت و تولید زیتون در کشور است، گفت: برداشت رقم ماری زیتون از باغ‌های زیتون شهرستان رودبار آغاز شده است.

او ، با بیان اینکه  رقم زیتون ماری دو درصد از تولید زیتون رودبار را به خود اختصاص داده و از ارقام زود رس است، افزود:برداشت زیتون در شهرستان رودبار با رقم زودرس ماری آغاز می‌شود و با رقم روغنی پایان می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان  با اشاره به اینکه گلوله، زرد، ماری، روغنی، فیشمی، شنگه، مانزالینا، کنسروالیا و آربیکن از زیتون تولیدی باغداران رودباری است، گفت:شهرستان رودبار یکی از ۳ قطب اول تولید زیتون در کشور است.

الماسی با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد روغن کشی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار تن روغن در رودبار، افزود: پیش بینی شده امسال ۱۸ هزار تن زیتون برداشت شود.

او گفت: این شهرستان تنها مرکز کشت و تولید زیتون در استان گیلان است و بیش از هشت هزار و ۵۶۰ هکتار باغ زیتون دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ارزش ریالی این میزان زیتون هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال است، افزود: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر در شهرستان رودبار به کشت و تولید زیتون مشغول هستند.

الماسی به اهمیت فرآوری زیتون اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی است، گفت: رودبار دارای ۱۰ کارگاه روغن کشی فعالیت می‌کنند.

او  در ادامه با بیان اینکه این تعداد واحد روغن ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۴ هزار تن دارند، افزود: ۱۰۰ کارگاه فرآوری و بسته بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن نیز در رودبار فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه این شهرستان به علت داشتن آب و هوای خشک تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان است، تصریح کرد: سابقه کشت زیتون در رودبار بیش از هزار سال است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.