کارشناس اقتصادی گفت:افزایش پایه‌های مالیاتی با نرخ مناسب به بخش‌های مولد اقتصاد که محوریت آن تولید است، کمک می‌کند.

هادی ترابی فر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد پایه‌ای جدید مالیاتی اظهار کرد: سه روش برای افزایش درآمد‌های مالیاتی وجود دارد،در ابتدا نیاز به پایه‌های جدید مالیاتی داریم.در گام دوم نیازمند کاهش معافیت‌ها و هدفمند کردن پایه‌های مالیاتی داریم، همچنین هوشمند سازی اخذ مالیات و استفاده از اطلاعات مورد نیاز برای جلوگیری از فرار مالیاتی موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می شود.

او ادامه داد: در کشور ما بسیاری از پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه در بخش‌های مختلف همچون بورس، خودرو و املاک که در بیشتر کشور‌ها اعمال می‌شود، وجود ندارد.

ترابی فر گفت: مالیات بر سود تقسیمی سهام هم به شیوه‌ای که در بیشتر کشور‌های دنیا اجرا می‌شود در کشورما اجرا نمی‌شود؛ و مالیات از شرکت دریافت می شود و شخص سهام دار هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کند.

کارشناس اقتصادی یادآورشد: مالیات بر سود سپرده بانکی بر خلاف سایر کشور‌ها در ایران وجود ندارد.تمام موارد ذکر شده پایه‌های مالیاتی هستند و نقش مهمی در اقتصاد کلان دارند.

این تحلیلگر اقتصادی درباره پرداخت خسارت به واحد‌های تولیدی در دوران کرونا بیان کرد: وقتی پایه‌های جدید مالیاتی وضع شود، می‌توانیم مالیات بر اشخاص حقوقی یعنی تولید کننده‌ها را ۲۵ درصد کاهش دهیم که کمکی به بخش تولید است.

او افزود: بر خلاف کشور‌های دیگر در ایران  مالیات اشخاص حقیقی زیاد و مالیات درآمد اشخاص حقوقی  کم است در صورتی که در کشور‌های دیگر به دلیل نظام مالیات بر مجموع درآمدی که دارند، سهم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی شان بیشتر از اشخاص حقوقی همچون فعالان اقتصادی است.


بیشتر بخوانید: قطع فرار مالیاتی تنها به دست اقتصاد شیشه‌ای


ترابی فر گفت: وضع مالیات بر عایدی سرمایه و به طور کلی افزایش پایه های مالیاتی با نرخ مناسب  از فعالیت‌های غیرمولد و سوداگری در بازار خودرو و املاک  جلوگیری کرده و به بخش‌های مولد اقتصاد که محوریت آن به تولید مربوط است، کمک می‌شود.

او با اشاره به اینکه یکی از موثرترین راهکار جبران کسری بودجه اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است، افزود: وضع پایه‌های جدید مالیاتی نیاز به اصلاح و تصویب قانون در مجلس دارد، اما جلوگیری از فرار مالیاتی تنها اراده دولت را نیاز دارد. دولت باید با اطلاعات و ابزار‌هایی که در دسترس دارد، راه‌های فرار مالیاتی را مسدود کرده  و به نوعی از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کند. 

این کارشناس  اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر اعمال مالیات برمجموع درآمد مورد نیاز کشور است، گفت:مالیات بر مجموع درآمد یعنی درآمد‌های مختلف را جمع کرده و در پلکان مالیاتی قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار