سوزنچی گفت: باید یک بازنگری و به‌ روزرسانی در اسناد ملی کشور با رویکرد گام دوم انجام و یک چارچوب برای این بازنگری مشخص شود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سوزنچی دبیر کمیته گام دوم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بر اساس ابلاغ صورت گرفته تمام اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بازنگری شوند.

دبیر کمیته گام دوم تصریح کرد: بیانیه گام دوم نقطه عطفی در تداوم، پویایی و حرکت انقلاب اسلامی و طلیعه جدیدی در ظهور تمدن نوین اسلامی است.

سوزنچی افزود: در این جلسه در نظر داریم تا به سه سؤال اصلی، دریافت و تفسیر خود از ماهیت بیانیه، رویکرد راهبردی مناسب برای تحقق بیانیه در کشور و نحوه ورود عملیاتی به موضوع (اهداف، موضوعات، ساختارها) با همفکری پاسخ دهیم.

او ادامه داد: یک بازنگری و به‌روزرسانی در اسناد ملی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش، نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی با رویکرد گام دوم باید انجام شود و یک چارچوب برای این بازنگری باید مشخص شود.

دبیر کمیته گام دوم گفت: اگر بخواهیم برنامه‌ریزی را در کشور چهل‌ساله ببینیم که چهل سال دوران بلوغ در نظر گرفته می‌شود و برای برنامه‌های پنج‌ساله کشور نیز شورای عالی باید ورودی بدهد چطور باید این برش‌های پنج‌ساله دیده شود تا به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.


بیشتر بخوانید


در ادامه جلسه مصطفی تقوی عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: این بیانیه تا حد زیادی توصیف تمدن آینده است که باید بدانیم این تمدن چیست و دارای چه مؤلفه‌ها و وجوهی است که بر اساس آن هفت مؤلفه‌ای که معمولاً در هر تمدنی وجود دارد، توسط مقام معظم رهبری دیده‌ شده است.

او افزود: ارزش‌ها، ساختار‌های اجتماعی (انسان‌هایی که طبق یک عرف و قواعد باهم تعامل دارند) که باید ایجاد کنیم، ساختار‌های مادی تکنیکی مانند شهرسازی، صنعت و...، نظام‌های نظری و نظام‌های عملی اینکه از چه متد‌هایی می‌خواهیم استفاده کنیم که مصادیق نظام عملی هستند مؤلفه‌های این تمدن هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: گفتمان مؤلفه دیگر است و تا فضایی که در آن فکر و گفتگو می‌کنیم شکل نگیرد موفق نمی‌شویم و مؤلفه دیگر این است که چه نظام نیازی در تمدن نوین اسلامی مورد نیاز است.

بیانیه گام دوم، چشم‌انداز جدید ۴۰ ساله کشور است

صاحب‌کار رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه جلسه گفت: بیانیه گام دوم، سند چشم‌انداز و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اسناد راهبردی کشور هستند و بیانیه گام دوم به‌نوعی با اتمام سند چشم‌انداز در ۱۴۰۴، چشم‌انداز جدید ۴۰ ساله کشور است.

او افزود: کلمه جوان در این بیانیه زیاد تکرار شده است و باید بدانیم جوان امروز ما کیست و روی آن برنامه‌هایمان را فرموله کنیم تا شاهد برنامه‌های عملیاتی‌تر باشیم.

صاحب‌کار با بیان اینکه باید یک برش از موضوع جوانان در کشور داشته باشیم، گفت: در خصوص مسائل هویتی جوانان و... مانند اینکه آیا جوان به هویت بیشتر نیاز دارد یا نیاز‌های مادی و... باید توسط کارشناسان بحث کنیم و برای مقدمات آن برنامه‌ریزی کنیم.

او افزود: در گام دوم باید به کلان‌روند‌های موجود در کشور توجه کرد. کلان‌روند اول، کسری بودجه دولت است که بر اساس آن در برنامه‌ریزی‌ها باید توجه کنیم که محدودیت‌های منابع داریم و مکانیزم‌های جدید را طراحی و برنامه‌های توسعه صنعتی را متناسب با زیست‌بوم ایران طراحی کنیم.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان گفت: کلان‌روند دوم نقش پررنگ‌تر یافتن مردم در امور کشور است که باید آن را تقویت کرد و گروه‌های جهادی و گروه‌های خودجوش مردمی را موردتوجه بیشتر قرار دهیم و نقش دولت را کمرنگ‌تر کنیم.

او با تأکید بر اینکه کارآمدی نظام اسلامی مهم‌ترین مسئله و کلان‌روند بعدی امروز با وجود پیشرفت‌ها در امنیت، علم و فناوری و سلامت است، افزود: باید به تأثیر فضای مجازی و رسانه‌ها بر افکار عمومی به عنوان کلان‌روند مهم دیگر توجه داشت و یک پیوست رسانه‌ای برای هر کاری داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار