جهش تولیدات کشاورزی با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری

فارس با داشتن ۳۰ درصد اراضی کشاورزی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری، رتبه اول در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استان فارس از دیرباز در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشور پیشرو بوده که این امر حاصل برنامه ریزی مناسب مسئولان، همکاری کشاورزان خوش فکر و توانمند بوده است.

در خیابان و پارک‌ها که قدم میزنیم در کنار درختان سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را بر روی چمن‌ها به صورت بارانی می‌ببنیم که همگی جزو سیستم آبیاری نوین هستند. شهرستان داراب با داشتن ۷۰ درصد از اراضی مجهز به این سامانه‌ها یکی از شهرستان‌های پیشرو در این زمینه بوده است.

استفاده بهینه آب با سامانه‌های نوین آبیاری

شهرام محمدی مسئول اداره توسعه سامانه‌های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کاربرد سیستم‌های نوین آبیاری در استان فارس از سال ۷۰ با کمک تسهیلات و یارانه‌های دولتی شروع شده و در سال‌های ۷۴ و ۷۵ خود را نشان داد.

محمدی با اشاره به انواع سیستم‌های نوین آبیاری، ادامه داد: در این نوع سیستم دو نوع آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار شامل بارانی (کلاسیک ثابت، کلاسیک تمام متحرک، ماشین‌های آبیاری، آبیاری نواری قطره ای، سیستم بابلر)، موضعی و آبیاری کم فشار وجود دارد.

آبیاری نوین در فارس

او افزود: در قدیم برای آبیاری اراضی باید اول راه آب باز می‌کردیم و بعد بوسیله این راه آب ها، آب را به پای درختان می‌رساندیم که در این میان نیمی از آب به درون زمین می‌رفت تا به پای درختان برسد، ولی در حال حاضر با کمک نیرو‌های متخصص توانسته ایم جلوی هدر رفت آب را بگیریم که یکی از مهم‌ترین اهداف بهینه سازی مصرف آب و افزایش تولید و بالا بردن کارایی مصرف است.

مسئول اداره توسعه سامانه‌های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره مهم دانستن مدیریت در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری اظهار کرد: آبیاری نوین زمانی خود را نشان می دهد که مدیریت صحیح آبیاری وجود داشته باشد به عنوان مثال کارایی مصرف آب در کل دنیا به ازای هر یک متر مکعب آب ۲/۷ کیلوگرم تولید و در ایران به ازای هر یک متر مربع ۱/۴ کیلوگرم تولیدات داریم.

محمدی تصریح کرد: برای همه محصولات کشاورزی، با روش‌های مختلف می توان از سیستم‌های نوین استفاده کرد.

فارس رتبه اول کشور در سامانه‌های نوین آبیاری

تسهیلات و یارانه های دولتی به کمک سامانه های نوین آبیاری

امیر اسلامی مدیر آب خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس، درخصوص تجهیز اراضی آبی استان  فارس بوسیله سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: اراضی آبی استان حدود ۸۵ هزار هکتار است که ۳۳۱ هزار و ۷۳۹ هکتار سطح اجرا شده و ۲۳۸ هزار هکتار هم بوسیله تسهیلات و یارانه‌های دولتی به این سامانه‌ها تجهیز شده اند.

اسلامی افزود: ۲۸ درصد از کل اراضی آبی در استان با استفاده از تسهیلات و یارانه‌های دولتی تجهیز شده اند که همگی منجربه صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در واحد سطح و بهره وری آب می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان فارس در مجهز کردن اراضی بوسیله سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول در کشور را دارد، ادامه داد: استان فارس از ابتدای اجرا، در استفاده از این سامانه‌ها بهره‌مند بوده و طی سال‌های ۹۶ - ۹۷- ۹۸ دارای مقام اول در کشور بوده و شهرستان‌های اقلید، لارستان، داراب، مرودشت و سرچهان در این زمینه پیشرو بودند.

استان فارس پیشرو در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشور

اسلامی، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری را در بیشتر محصولات کشاورزی مهم دانست و اضافه کرد: این سامانه‌ها در محصولات باغی شامل مرکبات، انار، پسته، زیتون و نخیلات و همچنین در محصولات زراعی که غالب آنها گندم، جو، ذرت، چغندر قند، پنبه دانه و دانه‌های روغنی و تمامی صیفی جات قابل استفاده هستند.

او تخصیص اعتبارات دولتی را چنین دانست و گفت: اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری در سنوات مختلف متغیر بوده که در سال ۹۸ حدود ۱۷۳ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

۳۰ درصد اراضی کشاورزی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری در فارس قرار دارد

با مدیریت صحیح آبیاری از سوی متخصصان و کشاورزان توانا می‌توانیم هم در بهینه سازی مصرف آب و هم افزایش تولیدات را داشته باشیم به عنوان مثال اگر بدانیم در مناطقی که باد و طوفان زیاد است یا مناطقی که زمین شور است باید به چه صورت آبیاری کرد. آب و خاک دو عنصر جداناشدنی در زمین هستند، که اجداد ما از آن استفاده و کاشت و برداشت می‌کرده اند چنانکه تا به امروز ادامه دارد، اما به علت استفاده ناصحیح از آب با کمبود مواجه شده ایم که با راهکار‌هایی روبرو و از آن استفاده کردیم تا انتقال و توزیع آب با مدیریت بهتری انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار