در گزارش زیر محمود فلاح از تمام مرارت‌هایی می‌گوید که به جان خریده تا سریال مختارنامه به سامان برسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود فلاح، تهیه کننده‌ای که در کارنامه‌اش سریال‌هایی، چون «مختارنامه»، «تفنگ سرپر»، «خوش رکاب»، «قبیله عشق» و فیلم‌هایی از جمله «رسم عاشق کشی»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «جایی در دوردست»، «چراغی در مه» و ... به چشم می‌خورد، با سپری شدن بیش از یک دهه از نمایش اولیه سریال «مختارنامه»، معذوریت‌ها را برای بازگو کردن برخی حرف و حدیث‌ها و ناگفته‌ها از این سریال کمرنگ کرده است.

حالا فلاح از تمام مرارت‌هایی می‌گوید که به جان خریده تا کار به سامان برسد و روی آنتن برود. با این همه او همچنان مشتاق است که فرصتی دست دهد تا دوباره در کسوت تهیه کننده، در ساخت یک مجموعه نمایشی فاخر نقش و سهمی داشته باشد.

بازپخش سریال «مختارنامه» از شبکه آی فیلم انگیزه‌ای است تا پای صحبت‌های محمود فلاح بنشینیم و کم و کیف ساخت این مجموعه نمایشی که بار‌ها به شکل‌های مختلف از تلویزیون پخش شده است را مرور کنیم.

فلاح در ابتدا با ابراز علاقه به تهیه سریال‌های تاریخی، می‌گوید که خیلی دوست داشته است سریالی از زندگی حضرت امام (ره) بسازد و حتی در زمان حیات ایشان، از طریق مرحوم حاج احمدآقا رایزنی‌هایی هم در این رابطه کرده است که البته امام (ره) زیر بار نرفتند و موافقت نکردند.

نقش مختار را قرار بود چه کسی جای فریبرز عرب نیا بازی کند؟

او در پاسخ به اینکه قصه ساخت سریال «مختارنامه» از کجا آغاز شد؟ یادآور می‌شود: در سال ۱۳۸۱ تازه از مجموعه «تفنگ سرپر» فارغ شده بودم که سیمافیلم پیشنهاد ساخت سریال «توابین» را با فیلمنامه‌ای از محمدابراهیم سلطانی فر و کارگردانی مرحوم سیف‌الله داد ارائه کرد. به مسئولان وقت سیمافیلم پیشنهاد کردم که با توجه به تجربه موفق سریال امام علی (ع)، ساخت توابین را نیز به داوود میرباقری بسپارند.

فلاح درباره اینکه آیا مدیران وقت صدا و سیما هم روی داود میرباقری به عنوان کارگردان «مختارنامه» نظر مثبت داشتند؟ چنین اظهار می‌کند: بله؛ مشکلی نداشتند و از من خواستند که با میرباقری مذاکره کنم. البته میرباقری ابتدا نپذیرفت، اما بعد با اصرار من قبول کرد که توابین را بسازد، به شرطی که فیلمنامه را از ابتدا خودش بنویسد. به این ترتیب، نگارش فیلمنامه سریال توابین که به «مختارنامه» تغییر نام داد از خرداد سال ۸۱ تحت نظارت حجت الاسلام رسول جعفریان آغاز شد.

کارگردان سریال مختار
داود میرباقری و عزت الله ضرغامی

او در پاسخ به اینکه آیا باور به برخی کارگردانان برای ساخت سریال‌های تاریخی موجب نادیده گرفتن توانایی دیگر کارگردانان و به نوعی توزیع ناعادلانه فرصت‌ها نمی‌شود؟ توضیح می‌دهد: با کلیت این حرف موافقم، اما توجه داشته باشید که من در نزدیک به ۱۸ سال پیش، میرباقری را برای کارگردانی مختارنامه انتخاب کردم و در آن سال‌ها شاخص‌ترین سریال مذهبی تاریخی ما، امام علی (ع) بود. البته امروز می‌توانیم به چهره‌های جوان هم اعتماد کنیم و چنین فرصت‌هایی را در اختیارشان قرار دهیم، به شرطی که مشاورانی مثل میرباقری را در کنار خود داشته باشند.

بازیگر نقش مختار

فلاح سپس درباره «مختارنامه» و زمان دقیق آغاز فیلمبرداری سریال یادآور می‌شود: پیش تولید سریال از سال ۸۱ آغاز شد و نزدیک دو سال طول کشید. در اواخر فروردین سال ۸۳، تصویربرداری سریال به شکل آزمایشی و به مدت دو ماه در شهر کاشان کلید خورد. گروه سازنده، این دو ماه آزمایشی را به نیت آزمون و خطا و برای سنجیدن توانایی‌های عوامل فنی و تولید و بررسی کم و کاستی‌ها در نظر گرفتند. به نظرم، حرکت بسیار درستی بود. به هر حال، کاستی‌ها و نقصان‌ها را دیدیم و اصلاحشان کردیم. من و میرباقری می‌دانستیم که این سریال یکی دو ساله جمع نمی‌شود و کار به درازا خواهد کشید، بنابراین باید گروه را تقویت می‌کردیم. به شکل رسمی، ساخت سریال مختارنامه در اواخر اردیبهشت ۸۳ با حضور آقای لاریجانی، رئیس وقت سازمان صداوسیما در لوکیشن مسجد کوفه کلید خورد و تصویربرداری آن سال ۸۸ به پایان رسید.


بیشتر بخوانید


پشت صحنه سریال مختار

تهیه‌کننده مختارنامه در پاسخ به این پرسش که آیا از همان ابتدا قرار بود فریبرز عرب نیا ایفاگر نقش مختار ثقفی باشد یا به بازیگران دیگری هم فکر می‌کردید؟ گفت: در ابتدا قرار بود جمشید هاشم پور بازیگر نقش مختار ثقفی باشد، اما در جلسه نهایی گفت نگران است که مبادا با توجه به طولانی بودن زمان فیلمبرداری سریال، نتواند از پس کار بربیاید. با منتفی شدن حضور هاشم پور، به سراغ فریبرز عرب نیا رفتیم و با او به توافق رسیدیم.

او درباره همکاری با فریبرز عرب نیا توضیح داد: عرب نیا خصوصیات اخلاقی خاصی دارد. با این حال، میرباقری همیشه از انتخاب و نحوه بازی عرب نیا راضی بود. عرب نیا کمترین برداشت‌ها را هنگام فیلمبرداری داشت. هر چند عده‌ای اعتقاد داشتند که اگر صدایش دوبله می‌شد نتیجه کار بهتر می‌بود، اما کارش در مجموع رضایت بخش بود.

نقش مختار را قرار بود چه کسی جای فریبرز عرب نیا بازی کند؟

فلاح در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط با علما چه در مرحله نگارش فیلمنامه و پیش تولید و چه پس از آن و در طی فیلمبرداری سریال، توضیح داد: به دلیل حواشی‌ای که در زمان پخش سریال امام علی (ع) به وجود آمده بود، قبل از نگارش فیلمنامه مختارنامه، پنج ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی انجام شد و حتی به مرحوم دکتر جعفر شهیدی نیز مراجعه و با ایشان مشورت‌هایی کردیم. در مرحله بعد، به قم سفر کردیم و ضمن دیدار با علما و مراجعی همچون آیت الله مکارم شیرازی تائید و موافقت ایشان را برای ساخت سریال گرفتیم.

نقش مختار را قرار بود چه کسی جای فریبرز عرب نیا بازی کند؟

او درباره یکی از حواشی سریال مختارنامه در زمان پخش که مربوط به سکانس‌های حضرت ابوالفضل (ع) در روز عاشورا بود و البته هیچ گاه هم به نمایش درنیامد، چنین اظهار کرد: اضافه شدن صحنه‌های کربلا به درخواست آقای ضرغامی بود. فیلمبرداری مختارنامه به پایان رسیده بود که ایشان به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما از ما خواست که با توجه به منتفی شدن ساخت مجموعه «امام حسین (ع)» صحنه‌های مربوط به کربلا و روز‌های تاسوعا و عاشورا را به مختارنامه اضافه کنیم. گروه برای گرفتن این تصاویر یک بار دیگر به شاهرود رفت و طی مدت چهار ماه، صحنه‌های روز عاشورا که همان سکانس معروف حضرت ابوالفضل (ع) نیز در آن است، فیلمبرداری شد. یک روز هم خود آقای ضرغامی با تعدادی از نمایندگان وقت مجلس سر صحنه تصویربرداری آمدند و سکانس‌های فیلمبرداری شده کربلا و روز عاشورا را دیدند و علاوه بر تائید کار، از دیدن صحنه‌ها متاثر شدند، اما این سکانس‌های تاثیرگذار هیچ گاه فرصت نمایش را به دست نیاوردند.

تهیه‌کننده «مختارنامه» درباره پخش این صحنه‌ها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته مدتی بعد برخی از این سکانس‌های حذف شده در فضای مجازی منتشر شد، آن هم با کیفیت بسیار پایین. مدت زمان صحنه‌های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) حدود ۱۸ دقیقه بود، در حالی که سکانس‌های منتشرشده در فضای مجازی هفت تا هشت دقیقه بود، آن هم ناقص و بی کیفیت. از آنجا که فیلمبرداری مختارنامه به صورت ۳۵ میلیمتری بود، باید مراحل زیادی مثل صداگذاری، تدوین و... را پشت سر می‌گذاشت تا آماده نمایش شود و احتمال داشت که در مسیر این مراحل، آن سکانس‌ها به بیرون درز پیدا کرده باشد. ما هم پیگیر ماجرا شدیم، اما در نهایت مشخص نشد که چگونه و از طریق چه شخص یا اشخاصی به فضای مجازی رسیده بود. محمود فلاح همچنین به این پرسش که با وجود همه مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردید آیا همچنان حاضرید تهیه دیگر آثار نمایشی تاریخی مذهبی را بر عهده بگیرید؟ پاسخ مثبت داد و افزود: اگر تهیه سریال «سلمان فارسی» را هم به من سپرده بودند با کمال میل می‌پذیرفتم.

او اضافه کرد: مختارنامه باعث شد دو بار سکته کنم و یک عمل قلب باز داشته باشم. با این حال، اگر توان و فرصتش فراهم آید، همچنان دوست دارم تهیه کننده یک کار فاخر مذهبی تاریخی باشم.

نقش مختار را قرار بود چه کسی جای فریبرز عرب نیا بازی کند؟

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زینب برجی
۱۶:۴۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
سلام من عاشق فیلم مختار نامه تشکر فراوان از آقای عرب نیا و آقای رویگری و خانم کوثری
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی عبداللهی
۱۶:۲۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
سلام من خیلی فیلم مختار و دوست دارم و هروقت محرم میشه میبینم و فیلم مختار می بینم یا از تلوبیون یا از اینترنت میبینم
Iran (Islamic Republic of)
جعفرحسینی قورتانی
۲۱:۵۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید بازیگر مثل عرب نیا هنرمند بی نظیر هست هرجا هست خدانگهدارش باشه وتندرست
Iran (Islamic Republic of)
Elahe
۱۷:۱۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من آقای فریبرز عرب نیا بهترین فردی بود که میتونست نقش مختار بازی کنه و اینم مطمئنم کسی دیگه بازی میکرد مختار توی فیلم اینقدر جلوه ی خوبی نداشت دم کارگردان و تهیه کننده گرم به خاطر انتخاب ۲۰شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام من این سریال تاریخی را خیلی دوست دارم چون واقعه که اتفاق افتاده را یکبار دیگر دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مشتاقم سریال جناب سلمان فارسی ساخته و پخش بشه
Iran (Islamic Republic of)
مرد ایرانی
۲۳:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ای کاش سریال کوروش نامه هم می ساختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
فیلم مختار نامه عالیه فقط ای کاش بعضی از جاهاش که تا بحال سانسور میشده، سانسور نشه
Iran (Islamic Republic of)
ترابی
۲۱:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بسیار عالی هست. خدا عزت دنیا و آخرت رو به عزیزانی که مرارت ها و سختی های این مسیر رو به جان خریدند عنایت کند.
Iran (Islamic Republic of)
وحید محمد بیگی
۱۷:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا من این سریالو خیلی دوست دارم امیدوارم همگی سرفراز باشند
Iran (Islamic Republic of)
وحید محمد بیگی
۱۷:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا من این سریالو خیلی دوست دارم امیدوارم همگی سرفراز باشند
Iran (Islamic Republic of)
وحید محمد بیگی
۱۷:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا من این سریالو خیلی دوست دارم امیدوارم همگی سرفراز باشند
United States of America
عباس
۱۵:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سریال بسبار خوبی بود حیف نقش ابراهیم اشتر را با آن ایمان با آن بزرگی که در تاریخ از او یاد میشود وی را آدمی مشکوک و دم دمی مزاج نشان دادند در هیج جای تاریخ صحبت از جدایی ابراهیم از مختار نشده ولی به شدت این شخصیت بزرگ را در پایان فیلم تخریب کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
دوست عزیز ابراهیم اشتر به استناد شواهد نزدیک به همین شخصیت بوده و اتفاقا در جنگ زبیریان و امویان در سپاه مصعب که قاتل مختار بود شرکت می کنه و کشته میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ارمین صادقی
۰۱:۵۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
سلام عزیزم گویا اطلاعات نداری اگه مطالعه کنی دقیقا نقش ابراهیم درسته ابراهیم همانگونه که درجریان مسلم فریب خورد در عاشورا فریب خورد فریب سومم متاسفانه در مختار خورد حتا بعد از مرگ مختار به مصعب پیوست وبا او هم پیمان شد این ادمودیونه میکنه جالب اینجاست مصعب وقتی نامه به ابراهیم نوشت که بیا پیش ما دراول نامه نوشت این کافر کذاب مختار را کشتیم ـ........ خلاصه تاریخ عجیبه حر حرشد کلا میخونی نمیدونی چکار کنی
Iran (Islamic Republic of)
دانیال اسدی
۱۴:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بانام یاد خدا،من این سریال را خیلی خیلی دوست داشتم و دارم از کارگردان این سریال درخواست دارم که دوباره این سریال را پخش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام
به نظرم مختار نامه یکی از سریالهای بی نظیر رسانه هستش و هر چقدر میبینیم واقعا کمه و بازم تازست
مخصوصا با بازی بی نظیر آقای عرب نیا واقعا نقش مختار برازنده ایشون بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام
به نظرم مختار نامه یکی از سریالهای بی نظیر رسانه هستش و هر چقدر میبینیم واقعا کمه و بازم تازست
مخصوصا با بازی بی نظیر آقای عرب نیا واقعا نقش مختار برازنده ایشون بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مختارنامه از معدود فیلم هایی است که هر چه بیشتر ببینیش بیشتر ازش یاد میگیری و چهره ها رو خیلی خوب معرفی کرده به جز ضرب المثل های ایرانی که زیاد در اون بکار برده میشه کل فیلمنامه ش عالیه این فیلم یه شاهکار ماندگاره انشاالله اجر واقعیش رو عواملش پیش خداوند دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ممنونم از سازنده این فیلم ، واقعا ما خیلی چیزارو نمیدونستیم که با دیدن این فیلم فهمیدیم چی به چی بوده،،،
یا امام حسین ممنونم که امروز اجابتم کردی خیلی به کمکت احتیاج دارم هنوز اول راهم ،،،،
التماس دعا از همگی
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۰:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مختار نامه بهترین فیلم دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
این سریال یک شاهکاره
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۰۸:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
به بهترین شکل نقش مختار را بازی کرد از این بهتر نمی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
جا دارد که این فیلم به جای اینکه چندین بار پخش شود که صدالبته این هم خوب است ولی از اول محرم الحرام تا آخر ماه صفر توسط رجل تراز اول دینی و تاریخ شناس و سیاسیون و کارگردانان و منتقدان سینمائی بصورت یک میز گرد و یک نشست چندجانبه تک تک صحنه ها و دیالوگ های این فیلم برای بینندگان و مخاطب واکاوی و تحلیل شود...............................
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۰۷:۵۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ای کاش به جای ساختن تاریخ عربی تاریخ چندین هزار ساله ایران ساخته می شد تا ایران و ایرانی از گذشته خودش خبر داشت و. اونوقت اینقدر سنگ قهرمان های کشور دیگه را به سینه نمی‌زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
کیان قهرمان عرب بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
تاریخ عربی نیست تاریخ اسلامه
Iran (Islamic Republic of)
علی عبیری
۰۴:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام خدمت تهیه کننده و کارگردان وهمه پرسنل سریال مختار نامه..واقا شکر ویژه لازم هست خداوند خیرتان بدهد من تا قبل از سریال از مختار هیچ شناختی نداشتم از اقای عرب نیا هم تشکر میکنم اجرتان با سیدالشهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
درود بر مختار
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اصلا علاقه ای به دیدن فیلم های تاریخیِ عربی، عبری، کره ای ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
حیف که کیسان و مختار کشته میشن اگه نه فیلم قشنگیه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا این فیلم عالیه ولی کاش سکانس حضرت ابولفضل سانسور نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۰۹:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مختارنامه شاهکار هنری است که همه عوامل بسیار عالی بودند.
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۲۳:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
خیلی بی مزه هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
این فیلم فیلم عجیبیست بسیار حرفه ای و حساب شده شاید باورتان نشود کل مجمو عه اش را در سبد فرهنگی خانه خریده ام و هر بار که به تماشایش مینشینم بازیگر نقش مختار و سازندگانش را میستایم خدا خیر و برکت و سلامتی فراوان نثارشان کند
Iran (Islamic Republic of)
تارا
۲۳:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۲۳:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
هرکی هر چی میخواد بگه ،بگه از نظر من هر کسی جز فریبرز عرب نیا در نقش مختار بود من به این فیلم نگاه نمیکردم درزمن سرد بودن این بازیگر در فیلم به خاطر کاراکتر واقعی خود مختار هست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
این که بعضی دوستان به جای سریال میگن فیلم جالبه!به نظر من دیالوگهای سریال عالی بود،بازيگران توانایی هم در خلق این اثر فاخر ایفای نقش کردند،بازی زیبای استاد کیانیان در نقش عبدالله زبیر،فرهاد اصلانی در نقش ابن زیاد،عرب نیا رویگری شفیعی و.... در آینده این سریال تبدیل به اثر کلاسیک و ماندگار خواهد شد
مثل دایی جان ناپلئون که بعد از سالها هنوز حرف زیادی برای گفتن داره قصدم مقایسه مختارنامه با سریال دایی جان ناپلئون نيست فقط از باب ماندگاری کار عرض کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فیلم بسیار زیبایی بود.
درود بر سازندگانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دم همه عوامل گرم
Germany
مبین
۲۲:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اشتباهات زیادی داشت از جمله اشاره به اسم رستم و رخش و داستان آن در حالیکه فردوسی چند سده بعد شاهنامه را نوشته است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
درسته فردوسی بعد داستان را سرائیده ولی داستانش از قبل وجود داشته
Iran (Islamic Republic of)
عارفه
۲۲:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عالیه از دیدنش سیر نمی شیم
Iran (Islamic Republic of)
مرمر
۲۲:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
درحال حاضرهیچ مسئله ای وجودنداره گرانی حل شده فقط مونده چه کسی قراربوده نقش مختاررابازی کنه واقعآکه ....
Netherlands
احمد الهیی
۲۲:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
شما اگر کارگردانی از شهدا هشت سال جنگ و گنج خودمان را بساز خانواده معزز شهدا دارن فراموش می شوند حاج سللمه دو شهید داره کی ازش پرسیده کردستان بلدی بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بنظرحقیر،سعیدرادهم میتوانست نقش مختاررابه خوبی بازی کند.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۰۹:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سعید راد بازیگر توانایی است اما چهره بخصوص رنگ چشمان اقای راد برای همچین نقشی مناسب نیست.فریبرز عرب نیا بهترین گزینه بود.
اگر من جای فریبرز عرب نیا بودم بعد از نقش مختار هرگز دیگر بازی نمی کردم چون اوج هنر فریبرز عرب نیا نقش مختار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام من مختارنامه را هربارکه نشون داده دیدم وهربار با اشتیاق تر از قبل همه بازیگرها عالی عالی واقعا عالی بخصوص نقش مختار اقای فریبرز که وقتی حرف میزنه و بازی شو نشون میده انگار خودت انتقام گرفتی از شمر وبقیه دلت کمی خنک میشه واقعا همه عوامل خسته نباشن خدا قوت
Luxembourg
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عرب نیا بهترین بازیگر مرد هست از نظر من
بعضی ها هم حرف بیخود میزنن
Germany
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چرا از زمان شکوه ایران در زمان هخامنشیان و بخصوص کوروش کبیر فیلم یا سریالی نمیسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فیلم مختار بهتر بود ، نصفه ی اول مربوط به امام حسین و حوادث عاشورا و قبل از عاشورا میبود و نیمه ی دوم مربوط به انتقام مختار می بود . چون خیلی به فیلم مختار آب بستن که قسمت هاش طولانی بشه. برای این که حرمت امامان رعایت بشه ، روی صورتشون نور می انداختند و با جلوه های ویژه صحنه های عاشورا را خیلی هنری میساختند ولی صحنه های عاشورا حالت فلش بک داشت و خیلی ساده و بدون جلوه ی ویژه فیلم برداری شده بود! علی رغم بودجه ی گزاف زمان خودش ساخت ساده و تئاتری داشت
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۲۱:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
همه انتخاب نقش بازیگران خوب بود الا نقش مسلم ابن عقیل که صولت وصلابتی که ما از تاریخ از مسلم شنیدم اقای زندگانی نتونست در عمل نشات دهد
Iran (Islamic Republic of)
فیروز
۲۱:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با سلام و عرض خدا قوت
با احترام ای کاش نقشهای مسلم بن عقیل و کیان را به افراد دیگری میدادید(مثلا"نقش بن زبیر را فقط آقای کیانی می توانست حق مطلب را اداکند یا نقش سلیمان را واقعا" مرحوم شیراندامی به زیبایی تمام درآورد،بابت زحمات تک تک شما عززیزان سپاسگذارم،یاعلی.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
خلی خوب عالی
Iran (Islamic Republic of)
یک پدر
۲۰:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
زیباترین ، با معلومات ترین ، حرفه ای ترین و باورپذیرترین فیلمنامه و پرداخت و برداشت و بازیگردانی و صحنه آرایی و مخصوصا کارگردانی و تهیه همین مختارنامه بود و صد البته امام علی ع هم در این زمره است . خدا را شکر به داشتن چنین سریالهایی . خیلی ریبا و اثرگذار بودند . لطفا چنین فیلم های مذهبی و تاریخی بازهم باشند . پسر بزرگ من حدود ده بار سریال مختار را از شبکه های مختلف دیده است . خیلی دوستش دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۲۰:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ممنون بابت زحماتتون مختارنامه بی نظیره من ده بار دیدم ولی هر بار میبینم لذت میبرم
Iran (Islamic Republic of)
سالار علیراده
۲۰:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
باور کنید بهترین فیلم تاریخ شده
United States of America
حامد
۲۰:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
هر بار خواستم این فیلم رو نگاه کنم بازی سرد و بی روح بازیگر نقش مختار باعث میشد از کل فیلم زده بشم
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۲۲:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اتفاقا از این بهتر نمیشد...
خیلی هم باحال بازی کرد.دمش گرم
Japan
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اتفاقا عالی بازی کرده بهتر از اون نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
یا ابوالفضل العباس یا باب الحوائج ،سالهاست صدایت میکنم و صدایم را نمیشنوی،،،سالهاست تو را ب خدا و دستهای بریده ات را ب او قسم میدهم بلکه گوشه چشمی ب زندگیم داشته باشه،،،ناامید نیستم،،،شفاعتم کن خدا کمکم کنه از این گردابی ک دیگه زندگیمو خراب کرده در بیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
آمییییین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دمش گرم
همه عوامل
بخصوص عرب نیا
و رضا کیانیان
Iran (Islamic Republic of)
هانیه قاسمی کلاس چهارم ابتدایی
۱۸:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
من امام حسین علیه السلام را خیلی دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ای جان دلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
دحتر عزیززززممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چه فایده اصل صحنه های واقعه عاشورا بود که اون روهم سانسور کردن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
دیالوگ های ماندگار سریال مختار تا ابد برایه جوامع حرف دارد ، بسیار زیبا و پرمعنا ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اجرتون با سیدالشهداء
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کیان اصلا خوب نبود رویگری کیانم نبود اصلا نتونست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ممنون از داودمیرباقری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ممنون از داودمیرباقری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا سریال خوب واموزندای برای نسلهای آینده هست چون این سریال درمورد زندگی نامه شخصیتی که به خون خواهی امام حسین علیه السلام برخاسته هست واقعا دستت کارگردان وتهیه کننده وبازیگران وهمه ..‌‌ درد نکنه ازدل وجان برای سریال زحمت فراوان کشیداند بخصوص خداوند بازیگرانی که درسریال مختارنامه بازی خوبی بجا گذاشته اند والان درقید حیاط نیستنند قریب ورحمت کنه وروح زنان با فاطمه زهرا سلام الله علیها وروح مردان باامام حسین علیه السلام مشهورکردان امین یارب العالمین بخصوص بازیگر جوان تازه گذشته ماهرچه خلیلی درنقش جاریه خداوند قریب ورحمتش کنه وبه بازماندگانش صبری عطا کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
تنها دردمان مختار بود اونم حل شد. حوصله دارید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر سیار
۱۷:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ای کاش در مورد تمام اتفاقات تاریخی سنگ تمام میگذاشتن مثل نبرد قادسیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کاش صحنه عبدالله یازده ساله هم بود ،فرزند امام حسن ،مجتبی ،،قبلا داستانش در کتابها بود ،الان نمیدونم هست یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فریبرز عرب نیا همه جای کارش خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سریال مختار عالی وباقیات وصالحات برای تمام دست اندرکاران وبازیگران این سریال مهم وعالی و مخصوصا آقای میر باقری که انشالله ذخیره آخرت همشون هست
Netherlands
فاطمه
۱۷:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
هیچ کس نمیتونست به زیبایی آقای عرب نیا نقش مختار رو خوب بازی کنه.دم همه تون گرم.اجرتان با ارباب(ع)
Germany
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چرا صدا سیما فیلم های تاریخی دزست نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بنظر صدای عرب نیا خیلی خوب بود وبه نقش مختار جلوه خاصی داده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دست همه عوامل درد نکنه ولی امام علی یه چیز دیگه است
قویتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فقط فرهاد اصلانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام واقعا آقای فریبرز عرب نیا نقش مختار را به خوبی بازی کردن، ممنون از همه عوامل این سریال،بخصوص کارگردانی فوق العاده آقای میر باقری،، براشون آرزوی سلامتی میکنم .
Iran (Islamic Republic of)
حجت اله پیرعلی
۱۶:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با سلام و عرض سپاس و امتنان فراوان از دست اندرکاران مجموعه فخیم مختار نامه . به جرات می توان گفت بهترین سریال تاریخ ایران است . هرچقدر هم میبینیم سیر نمیشیم . کاش ادامه این سریال تا زمان اتحاد مصعب و ابراهیم اشتر و جنگ با عبدالملک مروان هم به نمایش گذاشته میشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا خیلی فیلم های تاریخی ایرانی میسه ساخت نمیدونم چرا انقد کارگردانا تنبل هستن و فیلم هایی میسازن ک مفهوم نداره اونسری فیلم گینس دیدم خیلی مسخره بود یا فیلم اسب حیوانی نجیبی است،چرا انرژی و وقت خودتونو برا ی فیلم میزارین ک یبار هم ارزش دیدن نداره ،،،،ولی فیلم مختار عالی بود من خیلی دوست دارم و شاید صدبار هم دیدم،خدا کارگردانش بیامرزه نور ب قبرش بباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به نظربنده صدای اقای عرب نیابسیارعالی بودوبه شخصیت مختارکاملامیامد
Iran (Islamic Republic of)
رستم
۱۶:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه یا خوشبختانه، این سریال را ندیده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سه چیز که مفهومش رو زندگی تاثیر می گذارد
سریال مختارنامه
کتاب پیرمرد و دریا
و آهنگ های همایون شجریان
هر کس یکی از این سه را ندیده نخوانده و یا نشنیده باشد دنیا را از دست داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
صدای عرب نیا هم مثل بازیش قشنگ وباورپذیر بودبعضی دوبله هاهم غلورابه شکل ناخوشایندی بروز میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کی نوبت ساخت رستم وسهراب وارش کمانگیر و... میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من سریال قوق العاده خوب وتأثیرگذاری بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من سریال قوق العاده خوب وتأثیرگذاری بود من که ده ها بار هم که ببینم ـبازم
ـدوست دارم ببینم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اگه اکبر عبدی نقش مختار رو بازی میکرد بهتر بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
جعفر دهقان باید بازی میکرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
آیا مملکت ما شیر دلانی همچون مختار و دیگر قهرمانانی مانند او ندارد که بشود برای آن فیلم ساخت؟؟؟
اگر دارد چرا نمیسازند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
در حال ساختن سلمان فارسی هستند
Iran (Islamic Republic of)
حيات هیراد
۱۵:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا تنها فیلمیه که هر جقدر میبینم سیر نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
آقای میرباقری بسه دیگه تمامش کن
کی میخوای درباره تاریخ کشور خودت یک فیلم بسازی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
الآن
ساخت تاریخ قادسیه ساسانیان جنگ ایران و روم در سریال سلمان فارسی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با پخش دوباره کپمختارنامه در شبکه آی فیلم ،دوباره مجذوبش شدم انگار بار اول که دارم میبینم،این اثر کهنه نمیشه چون روایت کربلای حسین ع هست و یاد کربلای حسین ع هیچوقت کم رنگ نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا فیلم جذابیت.کاش از قهرمانان کشور خودمون سریالی این جنینی بسازیم کاااااش
Germany
مهتاب
۱۴:۵۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
من ب شخصه مختارنامه صدبار دیگه پخش بشه نگاش میکنم چون خیلی جذابه هربار ک میبینم برام تازگی داره کاش ب جای فیلمای پوچ و بی معنی همچین فیلمایی،ساخته شه
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بسیار فیلم لذت بخش
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۴:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
باسلام به نظرمن کله عوامل خیلی عالی ایفای نقش کردن منجمله استاد رویگری که نقش کیان رو بازی کرد ازپروردگار ازته دلم واسه همشون آرزو سلامتی وشادی میکنم.دوستداره همتون مهران ازچهارمحال بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
برای نقش مختار عرب نیا واقعا بهترین گزینه بود و صداش هم مضاعف می کرد خوبی بازیشو.
اما ازین به بعد برای ساخت سریال های این چنینی که صحنه های جنگ رو نشون میده، برای نمایش صحنه های جنگ با شمشیر از فیلمسازان کره ای و تصویرپردازان اون ها هم مشاوره بگیرید. صحنه های شمشیرزنی و جنگ در سریال کره ای سرنوشت یا جومونگ کجا و جنگ های سریال مختار کجا. حیفه ما جنگاوران واقعی داشتیم و نه افسانه ولی نتونستیم خوب نشون بدیم
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۴:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام خدا قوت ، بیش از ده بار از شبکه ها ، مختارنامه را دیدم و باز د نبال می کنم . دستتون درد نکند . خیلی داستانهای حماسی و مذهبی و پهلوانی داریم که لازم است به صورت فیلم درآیند و کذشته و پیشینه قهرمانیهای این ملت و کشورمان را به تصویر کشیده شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ممنون از همه عوامل کار مختار نامه بخصوص نقش های مختارو....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فقط اونجاییش که پرچم ایران درست کرده بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
پرچم ایران کجاش بود؟؟؟
کاگردان توضیح داد که اون رنگ های قیام مختار بوده نه پرچم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
طبق تاریخ پرچم سه رنگ ایران در گذشته با توجه به پرچم قیام جناب مختار (ره) درست شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بات تشکر از بازی خوب عرب نیا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عالی بود....
مخصوصا با اون لحن ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
یعنی فیلمی بهتر از این تولید نشده بود، اولین بار صحنه هایی قابل باور ترسیم جردید تا صدا سیمای ایران بخودش بباله، مهم اینه که هرکس فیلم را دید مجذوبش شد، دستتون درد نکنه و اجرتون با حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
لطفا هر کس به کار نبر. من حتی بار اول هم تا نیمه ی فیلم مختار نتونستم تحمل کنم، داستانش اصلا کشش نداشت برام، اولاش رو هم که دیدم به خاطر این که گفته بودند خیلی بودجه صرفش شده خواستم ببینم چی از آب دراومده
۱۲