به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در محل این سازمان برگزارشد، اظهار کرد: حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی در خط فکری ما نبود، قطعا اصلاح کتابها را انجام خواهیم داد و در تلاشیم برای سال تحصیلی آینده، طراحی و نگاره جدیدی داشته باشیم.
ملکی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان به نقش زن و دختران بی توجه نیستیم، تصریح کرد: معتقدیم اگر زنان جامعه مناسب تربیت شوند، بر تربیت مردان تاثیرگذار هستند.
او ادامه داد: به موازات کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی، روی جلد کتاب علوم سوم هم از تصاویر دخترها استفاده شده است. در این رویدادی که البته از نظر بنده مذموم است، این را باید در کنار سایر تصاویر بنگریم و داوری کنیم، معتقدم تصاویر این دختران نباید حذف میشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: علاوه بر مواد مکتوب که در قالب راهنماهای آموزشی تهیه شده است، مجموعهای از محتواهای الکترونیکی و الگوهای تدریس موفق در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و اکنون در اختیار مدارس است، البته باید خودمان را برای مواجهه با وضعیت بهتر و کاملتر آماده کنیم.
او ادامه داد: امسال هرچه در توان داشتیم خرج کردیم، اما به هر حال مسئله تولید محتوای الکترونیکی ابعاد مختلف دارد و هرچه روی این تولیدات همه جانبهتر عمل کنیم، باز هم جای کار دارد.
ملکی بیان کرد: در برخی از کتابهای درسی از جمله مطالعات اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم، فارسی و زبان ادبیات فارسی و آمادگی دفاعی و کتابهای علوم تجربی، تغییرات قابل توجهی در راستای کاربردی کردن محتوای دروس داشتیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: سعی کردیم تا محتوا برای دانش آموزان عینیتر و کاربردی تر شده تا به نیازهای آنها پاسخ بهتری داده شود، همچنین در کتابهای علوم اجتماعی، گامهای مؤثرتری برداشته شده است.
ملکی با اشاره به اینکه شبکه «ملی رشد»، اکنون آماده خدمات رسانی است، افزود: راهنماهای آموزشی در مورد کتابهای درسی ما در این سایت قرار گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چگونگی تغییرات در کتابهای درسی گفت: نتایج ارزشیابیها میگوید که چه تغییراتی در کتابهای درسی باید به وجود بیاید در سطح بین المللی هم تغییرات جزئی در کتابها وجود دارد، اما تغییر اساسی و بنیادی با عمری پنج ساله دنبال میشود.
او ادامه داد: بنا داریم به سمتی حرکت کنیم که بر پایداری کتاب درسی اضافه شود، هر قدر نیازسنجی پایدارو کتاب درسی متقن باشد، کمتر به تغییرات نیاز داریم. با برنامه تحولی که دنبال میکنیم در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بر مبنای این برنامه، کتابها تولید خواهند شد.
با سند ۲۰۳۰ کاملا مخالف هستیم
ملکی بیان کرد: موضع ما نسبت به سند ۲۰۳۰ کاملا موضع مخالفی است و معتقدیم که این سند، سندی سکولاریستی است به علاوه آنکه خودمان سند تحول بنیادین داریم و نیاز به اسناد بیرونی نداریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کارشناسان باید بینش سیاسی و اجتماعی داشته باشند و صرفا نباید متخصص موضوعی و علمی باشند، گفت: کارشناسان تولید کتاب کار حساسی دارند، ضمن آنکه پدیدههای اخیر به ما نشان داد که نظارتهای ما باید بالینی و دقیقتر باشیم، در هر مرحله باید شاخص دقیق تری داشته باشند و به این سمت حرکت میکنیم.
ملکی ادامه داد: معارف انقلاب اسلامی در کتابهای درسی به معرفی الگوها قهرمانانی همچون قاسم سلیمانی، صیاد شیرازی، ابو مهندس و تهرانی مقدم و ... و همچنین در بخش دیگری به معرفی خیانتهای آمریکا و غرب علیه انقلاب اسلامی میپردازد.
او به موضوع چاپ کتابهای درسی در سال جاری اشاره و عنوان کرد: امسال ۵۱عنوان کتاب درسی در دوره ابتدایی، ۵۶عنوان دوره متوسطه اول، ۱۳۷عنوان در دوره دوم متوسطه شاخه نظری، ۳۶۳عنوان در شاخه فنیوحرفهای، ۱۳۹عنوان در شاخه کاردانش و ۲۴۶عنوان کتاب درسی در آموزشوپرورش استثنایی تولید و چاپ شده که درمجموع ۹۹۲عنوان کتاب با تیراژ بیش از ۱۴میلیون جلد تولید، چاپ و در بین دانش آموزان کشور توزیع شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: کار تولید و چاپ و توزیع کتابهای درسی کاری پرحجم و حساس است که اگر بهدرستی پیگیری نشود و کارشناسان ما با دقت بر روند آن نظارت نداشته باشند این حجم از کار ممکن است به سرانجام نرسد لذا گاهی ممکن است به دلیل وسعت کار اشتباهاتی نیز رخ دهد.
انتهای پیام/
چرا برای این موضوع هیاهو نمی کنید
واقعا غیر قابل درکه...